kotteren piept enorm

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: kotteren piept enorm

Bericht door WillyH »

Echt berekenen is natuurlijk de beste optie, maar dan moet je wel alle gegevens hebben: exacte staalsoort, snijsnelheid wisselplaatje opgegeven door de fabrikant, voeding ingesteld volgens voorschriften fabrikant. Verder heb je nog zaken zoals de stijfheid van jouw freesmachine en dikte van het materiaal (opspanlimieten) die je in het achterhoofd moet houden. Met manuele voeding is het altijd gokken wat nu precies de voedingssnelheid is en ga je vaak te traag of net te snel. Bij freesmachines met tandwielkast zit de optimale snelheid dan soms precies tussen twee versnellingen in. Dus, aanvoelen is helaas de boodschap. Persoonlijk zou ik eerder richting 700 omw/min gaan dan 318 omw/min, op mijn machine 560 of 600 omw/min en dan "voelen" wat deze instelling geeft.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door kitman »

Duidelijk.
Nu zitten er plaatjes bij type TPMN 1603. Vlakke plaat
Ik ken niet zo veel van wisselplaten, maar er is ook TPMR 1603 met spaan groef. (denk ik)
Kan ik die ook gebruiken en wat is hier het grote verschil?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: kotteren piept enorm

Bericht door WillyH »

Een TPMN 1603 met spaanbreker bestaat niet, dan wordt het een TPMR of TPMF. En zoals de naam al doet vermoeden, is die groef er om spanen te breken zodat je niet met van die lange hinderlijke spanendraden komt te werken maar met spanen van een paar centimeter of minder.
Misschien interessant voor jou:

http://www.mitsubishicarbide.com/en/tec ... tification
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: kotteren piept enorm

Bericht door keesijp60 »

Oke interessant draadje. is niet over piepen maar wellich krijg ik een tip.

Ik heb een remcilinder van een oldtimer, deze heeft pitting door roest, ik wil er een bus
voor draaien die ik er in kan persen, maar het uitdraaien van de remcilinder zelf is een probleempje
want die zet ik niet even in de draaibank.

Idee een kotterboor van 25 mm want dat moet het worden 1.5 mm dikke roestvast stalen bus maken
nooit meer roest, ik denk dat 1 mm dikke bus ook wel voldoende is,

ik kan de remcilinder vast maken aan beitelhouder door iets te maken waardoor de remcilinder vast kan, zoals
aan de 2 gaten eb pasvlak daar, is flink stevig en dan kotter boor in klauw

advies welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: kotteren piept enorm

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik tegenwoordig in de kotterkop een ingekorte 12mm binnendraaibeitel van de draaibank. Daar past een snijplaatje (DCGT070202) voor aluminium) in met een neusradius van 0.2 mm. Dat geeft lage snijkrachten (beter voor mijn kleine BF16) en een uitermate goede finish. De beitel punt staat niet exact in het hart van de rotatie maar desondanks geeft het een veel beter resultaat dan mijn Widia beitels. Voor de finish pass doe ik voeden met de fijninstelling.
Met dezelfde beitel en een DCMT070204 plaatje kan ik ook staal vlakken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: kotteren piept enorm

Bericht door xander janssen »

keesijp60 schreef: 25 okt 2023 13:47 Ik heb een remcilinder van een oldtimer, deze heeft pitting door roest, ik wil er een bus
voor draaien die ik er in kan persen, maar het uitdraaien van de remcilinder zelf is een probleempje
want die zet ik niet even in de draaibank.
Is het een blind of doorlopend gat? Bij een doorlopend gat zou je ook een lijnboor kunnen gebruiken ipv kotterkop. Is nog een stuk stabieler, maar moet je meestal wel eerst zelf maken. Ik ben bezig om er een te maken voor het lijnboren van de krukaslagers van een 2 cilinder motor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 25 okt 2023 18:17 Is het een blind of doorlopend gat?
RemCilinders zijn doorgaans Blind, onderin zit een gaatje waar de remvloeistof doorheen geperst wordt.
'k zou kijken of ik het niet gewoon kan boren en dan ruimen, immers dan heb je een maat waar je de bus op pas kan maken.
'k heb ooit zelf een MasterCilinder gemaakt, door gewoon een stuk staal te boren, te ruimen, en daar wat zittingen voor de pakkingen in te draaien, gaatjes boren in de zijkant voor voeding en retour.. Pakkingen erin, en klaar..

Als die cilinder niet in de spindel van je draaibank past, zou ik kijken of ik em in een bus kan monteren... Pennetje erin om em haaks en Centrisch te klokken, en dan uitdraaien of boren/ruimen..

't mooie van uitdraaien is dat je je boorbeitel niet verder hoeft uit te laten steken dan nodig, je hoeft em dus niet af te zagen, maar je legt em gewoon wat dieper in de Beitelhouder.. "Eitje"
als je em opboort en ruimt, omdat er al een gat inzit, kun je volstaan met een boor met alleen een paar zoekkantjes, dus gewoon de punt eraf "zagen"..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 25 okt 2023 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door andrefc101 »

xander janssen schreef: 25 okt 2023 18:17
keesijp60 schreef: 25 okt 2023 13:47 Ik heb een remcilinder van een oldtimer, deze heeft pitting door roest, ik wil er een bus
voor draaien die ik er in kan persen, maar het uitdraaien van de remcilinder zelf is een probleempje
want die zet ik niet even in de draaibank.
Is het een blind of doorlopend gat? Bij een doorlopend gat zou je ook een lijnboor kunnen gebruiken ipv kotterkop. Is nog een stuk stabieler, maar moet je meestal wel eerst zelf maken. Ik ben bezig om er een te maken voor het lijnboren van de krukaslagers van een 2 cilinder motor.
Hoofdremcilinders met een doorlopend gat zie je niet zo veel.
In het algemeen remmen ze ook vrij slecht als het gat door loopt….
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: kotteren piept enorm

Bericht door staandeklok »

Het kotteren van de cilinder stelt niet zoveel voor volgens mij. De tijd gaat hem zitten in het opspannen - uitlijnen en centreren. Dit lijkt me op een draaibank nog lastiger, dan op een freesbank. Ik zou dus voor het laatste kiezen. Met wat hulpstukjes moet het op te spannen zijn.
Uiteindelijk zijn ze ook op die manier gemaakt.
Mocht je er niet uitkomen, dan doe ik dat klusje voor je. Ik neem aan, dat hij eigelijk ook gehoond dient te worden, tenzij je met een sleeve gaat werken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door Arie Kabaalstra »

staandeklok schreef: 25 okt 2023 19:11 Dit lijkt me op een draaibank nog lastiger, dan op een freesbank.
Ik zie het verschil niet... je kunt met een spanplaat op je draaibank op precies dezelfde manier opspannen als op een Freesbank, het enige verschil is dan dat je werkstuk draait, en je gereedschap stil staat..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 25 okt 2023 18:44
xander janssen schreef: 25 okt 2023 18:17
keesijp60 schreef: 25 okt 2023 13:47 Ik heb een remcilinder van een oldtimer, deze heeft pitting door roest, ik wil er een bus
voor draaien die ik er in kan persen, maar het uitdraaien van de remcilinder zelf is een probleempje
want die zet ik niet even in de draaibank.
Is het een blind of doorlopend gat? Bij een doorlopend gat zou je ook een lijnboor kunnen gebruiken ipv kotterkop. Is nog een stuk stabieler, maar moet je meestal wel eerst zelf maken. Ik ben bezig om er een te maken voor het lijnboren van de krukaslagers van een 2 cilinder motor.
Hoofdremcilinders met een doorlopend gat zie je niet zo veel.
In het algemeen remmen ze ook vrij slecht als het gat door loopt….
Mwah... Kniesoor die daar op let...

Enne, meestal doen de remcilinders het remmen (na applicatie van kracht op de remblokjes zodat die schijf/trommel raken)....
Die hoofdremcilinder kan ze nog al beroerd aansturen als ie een doorlopend gat heeft, dat ben ik dan wel met je eens...

Okee... ik had jeuk aan mijn OCD.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door kitman »

Kan je die niet nieuw kopen?
Dat roesten komt door dat de rem vloeisof niet tijdig vervangen wordt.
Heb nog nooit een rvs remcilinder gezien.
reden?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door Ballegooijen »

Heb nog nooit een rvs remcilinder gezien.
reden?
Misschien omdat ze gegoten worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kotteren piept enorm

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is maar net waar je kijkt.. in mijn auto is ie inderdaad van Gietstaal, of Gietijzer.. (wil ik even vanaf zijn), maar op mijn motorfietsen zijn ze van Aluminium, gegoten inderdaad..

Maar.. Wetende dat het gaat om een Remcilinder van een Rover, dan zal het waarschijnlijk een Girling Cilinder zijn, en die zijn nog wel te vinden, nieuw en wel..
Plaats reactie