Stepper kabels verlengen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Stepper kabels verlengen

Bericht door Goudgele »

Hoi Allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie de kabels van de stappenmotoren verlengen. Is het gebruikelijk om de draden aan elkaar te solderen en een krimpkousje te gebruiken? Kroonsteentjes? Klemmen? Of kunnen jullie goede connectors aanraden?

Groetjes,
Goudgele
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door Kjelt »

Goudgele schreef: 25 feb 2021 14:12 Ik ben benieuwd hoe jullie de kabels van de stappenmotoren verlengen. Is het gebruikelijk om de ke draden aan elkaar te solderen en een krimpkousje te gebruiken? Kroonsteentjes? Klemmen? Of kunnen jullie goede connectors aanraden?
Als je het in een doosje bouwt en het is schokvrij (draden in of bij het doosje mechanisch ontlasten bv door wartels) dan zijn er meerdere mogelijkheden.
Als het tijdelijk is omdat je nog niet zeker er van bent zou je kunnen volstaan met Wago Wago 221-412 lasklemmen, gewoon op het gestripte draad.
Permanente verbinding: mooiste is dubbele krimp, er zijn speciale krimpconnectoren waar je aan beide zijden een draadje in kunt stoppen en krimpen. Let op dat je de juiste connector voor je diameter gebruikt anders zit je met een prutsverbinding.
Daarna een goede oplossing is inderdaad mechanisch aan elkaar
bevestigen door draden "in elkaar te steken" iets aan te draaien en dan netjes aan elkaar solderen, vervolgens krimpkous eroverheen voor de isolatie maar ook mechanische ontlasting. Dus ook hier weer juiste diameter krimpkous kiezen, niet te groot, het moet echt na verhitting met hete lucht goed strak zitten. Als je niet goed kunt solderen dan niet aan beginnen. Liever een Wago klemverbinding in een doosje en wartels dan een slechte soldeer verbinding.
Alternatief printje gebruiken zoals bv Audiomanics bij de OSPF gebruikt. Makkelijker solderen en te inspecteren later op bv kabelbreuk.
Kroonsteen: nooit gebruiken! Kan door trillen lossen en storing veroorzaken.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 14:35 mooiste is dubbele krimp, er zijn speciale krimpconnectoren waar je aan beide zijden een draadje in kunt stoppen en krimpen.
Deze bedoel je denk ik toch Kjelt?:
https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... sert_kz=8J
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door Kjelt »

Nee dat is als ik de beschrijving lees geen krimpverbinding maar een soldeerverbinding, die kende ik nog niet :lol: misschien een Conrad vertaalfoutje want om soldeer te laten smelten zit je rond de 300 graden.

Ik bedoel zoiets dergelijks maar let dan wel op de diameter van je draden en je hebt een goede krimptang nodig niet zo'n Gamma geval van een tientje ;-)
Waar het "inkepingetje" op de helft zit stopt de ene draad en begint de ander. Het is dus een dubbele krimp (twee keer knijpen).
https://www.conrad.nl/p/steinel-1100306 ... ng-2255292
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 14:53 Nee dat is als ik de beschrijving lees geen krimpverbinding maar een soldeerverbinding, die kende ik nog niet :lol: misschien een Conrad vertaalfoutje want om soldeer te laten smelten zit je rond de 300 graden.
Lijkt mij een goede verbinding:
https://www.youtube.com/watch?v=7Wh5gM8GM70
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door Kjelt »

Ja komt dan op hetzelfde neer als solderen en met krimpkous afisoleren.
Prima mits wartels of andere mechanische trekontlasting zoals tiewraps e.d.

Je mechanische trekontlasting is dan de krimpkous en de soldeerverbinding. Bij een krimp word het metaal een geheel maar ook de mantel van de draad wordt mechanisch geklemd bij de krimp, mits je een goede tang gebruikt met dubbele bek (twee dieptes, een voor de koperen metaal krimp, een voor de mantel krimp.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door bartL »

Ik heb mijn kabels verlengd met die soldeer connectoren zoals Remon toonde. Ideale dingen, kabels in elkaar steken en met de fohn warm blazen. Ik heb vervolgens over de kabels bij elkaar nog een krimpkous getrokken en daarna de boel afgetaped. Vooralsnog geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 14:53 misschien een Conrad vertaalfoutje want om soldeer te laten smelten zit je rond de 300 graden.
Bij die dingen niet; daar zit een soldeer op indium-basis met verrekt laag smeltpunt in.
Het heeft verder ook niet de neiging om via capillaire werking ver de draad in te trekken, dus de verzwakking buiten de verbinder is eigenlijk afwezig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door Goudgele »

Iedereen bedankt voor de suggesties! Die soldeer connectoren lijken mij ook een top oplossing. Dan ben ik niet meer afhankelijk van mijn soldeerkunsten ;-)
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Stepper kabels verlengen

Bericht door xander janssen »

Heb ooit bij toeval een tutorial gevonden op Youtube en sindsdien doe ik het zo, maar kan die niet meer vinden.

- Dikke krimpkous (typisch 12 cm lang) over de kabel schuiven (niet vergeten :lol: )
- Afgeschermde kabel ruim aansnijden (10 cm typisch lang)
- Afscherming terug slaan
- 4 geleiders op verschillende lengtes afkorten en isolatie verwijderen, idem voor stappenmotor
- 4x dunne krimpkous aanbrengen (niet vergeten :lol: )
- blanke koperdraden om elkaar draaien om stabiliteit te geven tijdens het solderen. Een soldeerverbinding die bewogen wordt tijdens stollen van de tin is vaak dof en gaat zeker een keer falen.
- 4x solderen
- 4x dunnen krimpkous over de soldeerverbindingen plaatsen en krimpen. Deze liggen nu achter elkaar, niet op elkaar waardoor diameter redelijk blijft
- Afscherming terug trekken tot net bij de stappenmotor
- Dikke krimpkous over het geheel schuiven en krimpen
- Geheel vastzetten met trekontlasting (beugel of tie-wrap) op de kabel, net voor plek waar de krimpkous begint.

22810
Plaats reactie