Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 feb 2021 19:00 Ja, dat is-ie volgens mij. Ik ben er nog steeds happy mee, hele verbetering t.o.v. de 3kW/24000rpm Chinees die ik daarvoor op de BF20 had.
Vreemd dat ze daar dan weer geen BT30 variant van hebben.
Ja als je de 120mm 4+ kW ATC spindels bekijkt zit je ook op 2Nm alleen zoals eerder besproken kan ik dat gewicht niet aan. Voor mijn toepassing is die 80mm 2,2kW goed genoeg in ieder geval veeeeeel beter dan de 1,5kW luchtgekoelde ER11 spindel die ik nu heb.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door skillalot »

Ik was ook ooit bezig met jianken, maar toen ik wilde bestellen bleek net het type wat ik graag wilde niet meer beschikbaar en voorlopig ook niet meer verkrijgbaar. Ik ben uiteindelijk voor een Deci spindle gegaan, deze: https://www.decispindle.com/product-vie ... dle-motor/

Is een 7.5KW BT30 met max 30.000 toeren. Heb er als optie een encoder op laten schroeven en met een servo drive laten leveren, zodat ik ook er mee kan tappen als ik wil.

Hij ziet er mooi uit, en lijkt me verder gewoon een prima ding, maar voorlopig ivm tijdgebrek zit hij nog even in het krat. Ik was zo'n 3100 euro kwijt dacht ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 25 feb 2021 20:59 Ik ben uiteindelijk voor een Deci spindle gegaan,
Ja erg mooi, helaas zijn dat soort "zware jongens" te heftig voor mijn OSPF.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb de 80mm, 2.2kw 24k rpm versie nu ongeveer een half jaar in gebruik.
Kan niet anders zeggen dan dat ik er super tevreden over ben, en het geheel boven verwachting functioneert.
Stuur de motor aan met een Omron VFD welke auto-tuning ondersteunt en sensorless torque vectoring.
Heb ook een sterk vermoeden dat de Mechatron spindels gewoon bij Jian-Ken vandaan komen, lijkt er verdacht veel op.
En je kan de Jian-Ken spindel gewoon zelfde programmeren als die van Mechatron.
Bij de Omron VFD heb ik ook de drawbar sensoren aangesloten, uitwerpen kan alleen als de spindel stilstaat, en spindel kan alleen starten met een geplaatste toolhouder. Ook opent automatisch de sper-lucht wanneer de spindel gaat draaien.

Runout met complete toolholder en kalibreer asje op 40mm stickout is 2-3 micron.
Toolhouders kan je idd gewoon de Aliexpress variant bestellen bij MC-NC toolstore

https://nl.aliexpress.com/item/33049799 ... 4c4d8IFzpm

Tussen de Parfaite houders en die van MC NZ is geen meetbaar verschil. Belangrijker is om goede collets te kopen (AAA) daar valt de meeste winst in te behalen.

Voor koeling hangt het van je ruimte af. Ik heb zelf geen geconditioneerde ruimte dus in de zomer kon de spindel zijn warmte niet kwijt. Heb toen een echte chiller van Mechatron maar gekocht omdat ik door wilde. Deze ga ik ook nog aanpassen zodat ie ook kan verwarmen. Afgelopen weken was het 10 graden in mijn werkruimte en duurt het te lang om de spindel op 21 °C te krijgen.

Kon zo snel even geen close-ups van de spindle vinden, maar voor het idee:

22834

22842

Exact door het materiaal, maar de folie is nog intact:

22841

Schaaltje:

22844
Laatst gewijzigd door P1-Engineering op 26 feb 2021 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door P1-Engineering »

skillalot schreef: 25 feb 2021 20:59 Ik was ook ooit bezig met jianken, maar toen ik wilde bestellen bleek net het type wat ik graag wilde niet meer beschikbaar en voorlopig ook niet meer verkrijgbaar. Ik ben uiteindelijk voor een Deci spindle gegaan, deze: https://www.decispindle.com/product-vie ... dle-motor/

Is een 7.5KW BT30 met max 30.000 toeren. Heb er als optie een encoder op laten schroeven en met een servo drive laten leveren, zodat ik ook er mee kan tappen als ik wil.

Hij ziet er mooi uit, en lijkt me verder gewoon een prima ding, maar voorlopig ivm tijdgebrek zit hij nog even in het krat. Ik was zo'n 3100 euro kwijt dacht ik.
Hoe was de ervaring bij Deci?. Voor mijn tweede machine overweeg ik een 40k rpm spindel met HSK opname, daar hebben ze een paar van.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 26 feb 2021 01:04 Ik heb de 80mm, 2.2kw 24k rpm versie nu ongeveer een half jaar in gebruik.
Kan niet anders zeggen dan dat ik er super tevreden over ben, en het geheel boven verwachting functioneert.
Dat is goed om te horen! Hele mooie machine heb je!
Geen spijt dat je niet een zwaardere spindel hebt genomen oftewel je bent nog niet tegen de limieten aangelopen ?

Welke Omron VFD gebruik je ? Die van Sorotec ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door serum »

voor een opensource is de 2.2kw meer dan genoeg. Je loopt eerder tegen de limieten van de machine aan dan tegen de limieten van de spindel.

Ziet er keurig uit P1; dat soort werkstukken zijn mooie oefen-objecten om je wat meer te verdiepen in de 3d strategie van F360. In beuken kan je nog mooi snelheid houden en het freest heel mooi. Ik bewerk het zelf met een 12mm 3 snijder met spaanbrekers. (downcutter) en dan de rest met een CMT 25mm bolkop, roughing op 6m/min met 14000rpm en 30mm diepte, 3 of 4mm overstap.

Had in onderstaand filmpje een probleem met de machine daarom stond de G0 teruggeschroefd. =

https://photos.app.goo.gl/ZiezNs2YcT97fjbm6

daarna met een 25mm cmt bolkopfrees;

https://photos.app.goo.gl/A2kHdPa41LTPQUi19

De intergratie van je VFD vind ik interessant! Heb je daar een schema van beschikbaar? Alle functies die je noemt klinken mij als muziek in de oren om door de VFD te laten afhandelen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 26 feb 2021 08:22
P1-Engineering schreef: 26 feb 2021 01:04 Ik heb de 80mm, 2.2kw 24k rpm versie nu ongeveer een half jaar in gebruik.
Kan niet anders zeggen dan dat ik er super tevreden over ben, en het geheel boven verwachting functioneert.
Dat is goed om te horen! Hele mooie machine heb je!
Geen spijt dat je niet een zwaardere spindel hebt genomen oftewel je bent nog niet tegen de limieten aangelopen ?

Welke Omron VFD gebruik je ? Die van Sorotec ?
Dank je, de machine maakt het erg makkelijk. :)
Ik heb in mijn huidige werkplaats maar 1 groep beschikbaar dus dit was al op het randje qua vermogen. :lol: Groter qua diameter past volgens mij ook niet op de Z-as, of ik zou een speciale beugel moeten laten maken. Maar tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan zo'n 1,2kw aan spindel load.

Ja, is de Omron 2,2kw vfd via Sorotec. Ze hebben ook een setting sheet voor de meeste spindels die ze leveren. Kan dan gewoon die van de Mechatron 2,2 kw spindel pakken.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 26 feb 2021 08:28 voor een opensource is de 2.2kw meer dan genoeg. Je loopt eerder tegen de limieten van de machine aan dan tegen de limieten van de spindel.

Ziet er keurig uit P1; dat soort werkstukken zijn mooie oefen-objecten om je wat meer te verdiepen in de 3d strategie van F360. In beuken kan je nog mooi snelheid houden en het freest heel mooi. Ik bewerk het zelf met een 12mm 3 snijder met spaanbrekers. (downcutter) en dan de rest met een CMT 25mm bolkop, roughing op 6m/min met 14000rpm en 30mm diepte, 3 of 4mm overstap.

Had in onderstaand filmpje een probleem met de machine daarom stond de G0 teruggeschroefd. =

https://photos.app.goo.gl/ZiezNs2YcT97fjbm6

daarna met een 25mm cmt bolkopfrees;

https://photos.app.goo.gl/A2kHdPa41LTPQUi19

De intergratie van je VFD vind ik interessant! Heb je daar een schema van beschikbaar? Alle functies die je noemt klinken mij als muziek in de oren om door de VFD te laten afhandelen.
Ja, is wel leuk inderdaad. Ook goedkope manier om te oefenen. Ook het omdraaien en alles perfect uitlijnen. Maak nu het meeste uit Iroko en Noten, dat werkt ook ontzettend mooi. Alleen het hout inkopen is op het moment lastig. Je kan niet zomaar ergens heen om te zoeken naar een paar mooie stukken. En het aanbod in mijn omgeving (Haarlem) is sowieso zeer beperkt.

Dat gaat wel lekker rap zeg met die grote frezen!. Heb toevallig vandaag mijn 10mm 3 snijder met spaanbrekers binnen gekregen en een verlengde ISO20 opname zodat ik nog steeds diep de schaal in kan. Maar dit zou vele malen stijver moet zijn dan de verlengde en verjongde 6mm frees die ik tot nu toe gebruikte. Dat eiken schaaltjes was zo'n 2 uur per kant.
Zo'n grote bolfrees kan ook wel interessant zijn, zal eens in Fusion kijken welke diameter het beste resultaat geeft. Thanks!

Voor de VFD zal ik binnenkort even uitwerken, toen ik met de VFD bezig was zag ik opeens de mogelijkheden. Het is vrij simpel. Spindel heeft NPN benaderingssensoren. De registratie van geplaatste toolhouder koppel je in de VFD aan een startvoorwaarde, moet hoog zijn om te mogen starten. VFD heeft ook uitgangen, die koppel je aan een simpel relaisbordje en die zet je in serie met de bekrachtiging van je magneetventiel voor de toolchanger. Uitgang koppel je dan aan zero-speed voorwaarde in de VFD. Sperlucht moet ik even kijken, of ik die gewoon aan hetzelfde kanaal heb geknoopt maar dan schakeling omgedraaid, of dat die op een aparte uitgang zit.
Bij Omron kan je een 30-dagen trial downloaden van hun software, of kopen voor iets van €100, dan kan je alles via je PC programmeren. Ik kan dan ook mijn configuratiebestand delen.

Ben nu druk met het afronden van de ombouw naar een 760 kaart en de ATC bouwen, dus verder uittekenen zal nog even moeten wachten. 8)
Zal dan voor beide even een tekeningpakket maken.

22845
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door serum »

Kan het exacte model even opzoeken, maar dit is het idee, snijvlakken staan onder een kleine hoek.

https://rs-tools.nl/afrondfrees-19-mm-r ... 94QAvD_BwE
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door P1-Engineering »

Thanks! Ik ga vanavond even kijken wat dit voor de freestijd doet.

Upgrade van een verlengde 6mm frees naar een korte 10mm chipbreaker met langere toolhouder gaf al een 60% reductie qua bewerkingstijd, dus gaat de goede kant op. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

Nou eindelijk na anderhalve week heb ik contact met iemand bij Jianken.

Nu kan ik kiezen uit een 3x230V of 3x380V spindel.
Het vermogen en koppel is voor beide spindels gelijk, dus bij de 380V zal de motorstroom lager zijn.
Ik kan beiden aan met een 3 fase vfd.

Zover als ik dus weet is er verder geen enkel verschil? Iemand die nog een voordeel van de een tov de andere kan noemen ?
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door mjeuring »

3x380? Wordt daar enkelfase 380V mee bedoeld? Of dat de motor alleen op driehoek wil draaien, dus tussen de fase 380 (400)V?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

mjeuring schreef: 09 mar 2021 08:37 3x380? Wordt daar enkelfase 380V mee bedoeld? Of dat de motor alleen op driehoek wil draaien, dus tussen de fase 380 (400)V?
Dat laatste denk ik. De windingen zijn 380V dus de vfd zal 3x380V uitsturen en dus ook 3 fase met 3x380V gevoed moeten worden.
Plaats reactie