EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 26 nov 2021 13:29
javanree schreef: 26 nov 2021 12:48 Als je nog een machine nodig hebt met gewone echte RS232 poorten die gegarandeerd met een Emco machine werken , je kunt er een ophalen als je in de buurt bent. Ooit getest met een Emco Compact 5 CNC, als het daarmee werkt zal het vast ook met andere machines werken.
Machine is geheel compleet, alleen zelf een besturingssysteem op knallen.
Bedoel je dan een PC?..
Jep, heb nog een paar Dell machines staan, hebben allemaal 2 echte RS232 poorten.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Stephan »

Mijn emco 140 met de tm01 draai gewoon over de usb aan sluiting 8) achterop de kast. In de kast zit een usb serieel adapter en dan een 9 pins kabeltje. De pin bezetting is volgens mij net even anders "normaal".

Ik laat de emcotronic gewoon in deze eeuw draaien met behulp van CAD-CAM.

(je moet een usb serieel converter hebben met een bepaalde chipset anders werkt het niet)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stephan schreef: 26 nov 2021 19:06 Mijn emco 140 met de tm01 draai gewoon over de usb aan sluiting 8) achterop de kast. In de kast zit een usb serieel adapter en dan een 9 pins kabeltje. De pin bezetting is volgens mij net even anders "normaal".

Ik laat de emcotronic gewoon in deze eeuw draaien met behulp van CAD-CAM.

(je moet een usb serieel converter hebben met een bepaalde chipset anders werkt het niet)
Welke software gebruik je voor de communicatie?.?

heb je daar nog een speciaal programma voor nodig, of kan dat met een willekeurig Terminal programmaatje?
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door carlo »

heb nog wat liggen anders

24041
24040

voor wie interesse heeft
windows ver3.1 6 disk 1.4 MB originele versie van Compac

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb het Diskettestation inmiddels binnen.. Mooi klein dingetje.. Jammer dat de USB Kabel aan't ding vast zit, hij heet "portable" te zijn.. maar met een losse kabel zou ie in een etuitje mee kunnen in de broekzak.. ach.. als dat nou alles is?

zodra ik de diskettes (720 Kb) binnen heb.. dan gaan we eens testen.. om te beginnen alle programma's in de 00004X reeks op de Diskette zetten, dat zijn mijn Productiebestanden, alles onder de 40 mag direct na gebruik gewist worden..
Datablad.jpg
Ik heb op Google Spreadsheets een Datablad gemaakt, en die is offline beschikbaar op mijn Tablets (ja.. ik heb er 2.. een 7" die ik in mijn broekzak mee kan nemen, en een grotere, weet even niet welke maat)

zodoende kan ik de insteldata van een serieproduct opslaan, en eventueel aanpassen..
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Stephan »

universeel terminal prog doet het probleemloos.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gisteravond even "een testvlucht" gemaakt.. eerste poging met de diskettes..

om te beginnen eerst alle programma's van de machine gekopiëerd, en dat is "gelukt".. ik krijg nog wel een aantal "Rare karakters" in mijn bestandje.. en de machine zet alle programma's in één bestand.. op zich niet zo'n ramp.. want het is makkelijk genoeg ze even apart te plakken in een ander bestandje.. gewoon alles tussen % en M30 of M17 selecteren , copypasten naar een leeg bestandje, opslaan als.. klaarrrr..

alleen.. komt nu de uitdaging.. bestanden van de PC naar de machine.. bestandsextensie?...bestandsnaam?.. dat moet ik dus nog even uit gaan zoeken..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 dec 2021 10:42
alleen.. komt nu de uitdaging.. bestanden van de PC naar de machine.. bestandsextensie?...bestandsnaam?.. dat moet ik dus nog even uit gaan zoeken..
Ik zou dezelfde extensie gebruiken als wat de emco nu op de diskette gezet heeft.
Wat ie zelf uitpoept vreet ie waarschijnlijk ook wel op. Zo werken CNC besturingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

"Rare karakters"
even hexadecimaal bekijken met een hex editor zoals ultra edit of soortgelijke editor dan zie je welke waardes ze hebben en zijn vaak wel op te zoeken. Verder kun je het gegenereerde bestand gebruiken om bepaalde dingen te editen en veranderen en zien of ie ze weer terug "inslikt" en zie je de veranderingen. Op die manier kun je het protocol waarschijnlijk wel achterhalen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DOSedit.jpg
Ik schreef eerder.. "ik krijg allemaal rare karakters".. maar ik bedacht me: die machine is uit 1992.. deze machine... Windows was net uit.. en dat was nog 16bits...

Ik had een diskette in de 120 gepropt, en alle bestanden daarop gezet.. en daarna heb ik em op een andere PC geopend, met Windows XP erop.. en dat is al 32 Bits.. mogelijk komen daar die vreemde karakters vandaan komen.. Naderhand kon ik de diskette op de 120 niet meer lezen.. blijkbaar wordt het bestand dan ook als 32 bits opgeslagen.. niet handig..

Daarom DOSBox geinstalleerd, en daarin een Editor gezet..en daarmee het bestand met alle programma's geopend.. en warempel.. geen rare karakters, alles staat netjes langs de kantlijn.. geen gekke dingen..

Morgen maar eens kijken of ie het bestand, met daarin een gewijzigd programma kan lezen..
en daarna maar eens zien of ie ook raad weet met een diskette met daarop 't bestand "emcotm02.dat met daarin 1 bestand..

't lollige is.. als ik de diskette na het kopiëren in de machine heb.. en ik kies "Cassette port" ( ja het heet nog altijd zo, omdat de eerdere TM02's nog een Microcassette speler hadden) dan kan ik L[Enter] intypen, en dan krijg ik een listing van programs on tape... op de diskette dus.., en ik kan ook programma's laden vanaf diskette (even getest.. programma O0001 gewist in de machine, en daarna ingetypt "O0001[Enter]" dan toont de machine "O0001 NEW?", geef ik dan [Enter] dan maakt ie een nieuw programma aan, maar kies ik de softkey [INPUT], dan haalt ie em van de diskette af, als ie daarop staat..

Mooi.. weten we dat ook weer..

Ik zou dus nu diskettes kunnen maken met alleen die programma's die bij een bepaald product horen, dus voor het huidige project:
a7f2719070d6365bab86f2fc2de96d9e18c887a0.jpeg
de DUMET Momentum Straptool sleutelhanger, de programma's )O0040, O0041 en O0042 in een bestandje "emcotm02.dat kunnen zetten.. zo houden we de boel overzichtelijk..

'k weet niet wat het is.. maar ik begin steeds meer in mijn nopjes te raken met deze "oude" machine..

een vertegenwoordiger van THO de Ridder, de EMCO importeur zei me ooit over de 120 "Ja.. maar dan zit je met die ouderwetse besturing".. ja .. logisch, liever verkopen ze me een gloedjenagelnieuwe EMCO Conceptturn 105, maar da's een machine die mechanisch identiek is aan mijn "ouwe" 120, en die ouderwetse besturing.. is eigenlijk zo gek nog niet.. 't is alleen dat ik de bestanden in een DOSbox op mijn schijfje moet zetten..als dat nou alles is?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2021 23:57 Daarom DOSBox geinstalleerd
Ik gebruik een dosbox (cmd.exe niet command.com) ook op mijn 64 bits Windows 10 machine!!!
Ik heb even getest, de DosBox versie 0.74-3 van SourceForge laat zich op op mijn 64 bit Windows 10 installeren en het lijkt te werken (start op)
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 03 dec 2021 00:19
Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2021 23:57 Daarom DOSBox geinstalleerd
Ik gebruik een dosbox (cmd.exe niet command.com) ook op mijn 64 bits Windows 10 machine!!!
Ik heb even getest, de DosBox versie 0.74-3 van SourceForge laat zich op op mijn 64 bit Windows 10 installeren en het lijkt te werken (start op)
Ik heb diezelfde Dosbox, en ik heb al een Batchfile gemaakt die mijn A:\ Mount als ik de editor met die batchfile opstart.. Ja... wij "krasse knarren" weten nog hoe DOS werkt.. hoef je bij die jonge gasten niet meer bij aan te komen.. een OS met alleen een Commandline?😮 kunnen ze niets mee..

Morgen maar eens testen.. en als't werkt.. prima!...Ik moet alleen nog even testen om te zien of ie de NC Files die ik in Windows 10 heb gemaakt met Notepad++ ook kan openen..

Edit:".. Ja.. dat doet ie!... mooi.. tijd voor een biertje!!
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Goudgele »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2021 00:27 hoef je bij die jonge gasten niet meer bij aan te komen.. een OS met alleen een Commandline?😮 kunnen ze niets mee..
Gek hé..... :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2021 23:57 - Windows was net uit.. en dat was nog 16bits...
- met Windows XP erop.. en dat is al 32 Bits.. mogelijk komen daar die vreemde karakters vandaan komen..
- blijkbaar wordt het bestand dan ook als 32 bits opgeslagen..
Als ik zie dat je .txt en .dat bestanden hebt dan lijkt me dat van niet tenzij je zelf hebt lopen converteren of saven blijven editors overal vanaf.
Misschien toch oude media waar bitjes wegvallen.
hoef je bij die jonge gasten niet meer bij aan te komen.. een OS met alleen een Commandline?😮 kunnen ze niets mee..
Er werken bij ons honderden "jonge gasten" onder de 30 dagelijks met Redhat
Linux vdi command line voor hun werk. Binnen een maand zijn ze gewend dus je vergist je weer eens met je aanname.
Plaats reactie