EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

24918

De console is gespoten en gemonteerd.. komende week de pc aan de emco knopen
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Palmerlivesteam »

pgroot schreef: 24 jun 2023 23:24 eventueel starten vanuit het register van windhoos?

nieuwe registerregel schrijven in:
Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Is hetzelfde als in de map Opstarten en werkte ook niet. Zit hem echt in de Win 10 beveiliging denk ik...
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik al opmerkte.. Ik heb Windhoos zo ingesteld dat 1 keer klikken openen/opstarten is.. dus dat zit voorlopig wel goed..
Ik ga "Tante Google" nog wel even raadplegen..

Maar voorlopig eerst de DraaiPC eens definitief in Ordnung brengen.. dus de laatste versie E++ erop (Betá), de nieuwe Macro.. en nog wat andere dingetjes.. dan kan ik em morgen of Dinsdag aan de machine hangen, en verder inregelen.. Donderdag middag of vrijdag morgen Mik ik em in de Auto.. en Op naar Best...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Zo.. dat daar in elk geval geen twijfel over bestaat.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inmiddels weer thuis uit Best, de Open dag bij EdingCNC was weer een succes, 'k heb weer heel wat mensen gesproken, en Ik heb ook veel positieve reacties gekregen op de Console, en ook de Software om de machine te programmeren..

't Testbeeld kon ook wel op waardering rekenen.. zeker omdat het gewoon aan de machine geschreven was.. nouja.. gewoon.. dat was wel even een stevig robbertje programmeren.. maar delen van het programma kon ik gewoon kopiëren, en dan de Z-Coordinaten voorzien van een - teken.. ;-)

Dat deel van de Ombouw van de Compact 5 is in elk geval voltooid, en door anderen ook goedgekeurd.. Nu eigenlijk het "klavier" van de Beagle op dezelfde manier programmeren en indelen als die van de EMCO 5, de EMCO 120 zal ook die layout krijgen..

Verder.. de Macro uitbreiden met M-Code programmering.. ik had al zoiets, maar dat is nog niet helemaal Ok.. en ik denk dat ik nu ook weet waar em dat in zit.. Da'mut nog eem nagekek'n worden.. 8)

Ik heb nog een 1.6 Kw Motor liggen.. stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.. die kan ik natuurlijk ook aan de EMCO 5 Knopen.. 't is een mooie platte motor, VFD heb ik er ook bij.. en.. ergens in mijn archief moet ik een 3D model hebben.. omdat ik em ooit voor de HBM C1 bedacht had.. toen ik die nog om wilde bouwen naar CNC.. maar dat project is inmiddels al zolang in het vriesvak verdwenen, dat ie er niet meer uit komt... (op de motor na dan.. ), Die moet ik op één of andere slinkse wijze wel kwijt kunnen in de EMCO5..
Nou is dat wel een Factor 5 sterker dan wat er nu op zit.. maar ik hoef em natuurlijk niet zo zwaar te belasten.. ergo.. van een Emcootje aanslingeren.. zal die motor niet te veel te lijden hebben.. en een beetje meer Koppel bij lage toerentallen is wel fijn.., bovendien ben ik dan meteen van de Koolborstelellende af (goed woord.. zeker 3 keer woordwaarde!)

Dus de komende tijd het "Basisontwerp"

24899

verder uitwerken, en eindelijk ook eens Home Sensoren erin verstoppen.. want ik heb geen Home Sensoren... en daar ben ik voor behandeld😬
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb gisteravond die Motor nog even goed bekeken, 't is een 1.8 Kw.. nou.. 1.6, of 1.8.. dat kukelt er ook niet tegenaan..
VFD heb ik ook al, 'k heb dat spul tenslotte al liggen vanaf toen ik nog met de C1 bezig was.. toen ik nog in zuid holland woonde..

'k zit nu met een aantal "Vragen/opties/mogelijkheden", en één vraag.. "Wat is wijsheid?"..
de EMCO 5 loopt met de standaard motor max 3000 toeren.. de EMCO120 draait max 4000.

Gezien het gegeven dat de EMCO 5 Vooral de kleine onderdeeltjes zal gaan draaien.. het grotere werk kan op de 120 tenslotte, rijst bij mij de vraag.. "Hoeveel toeren zal ik de 5 laten draaien?.. zal ik em op 3000 houden, of ga ik naar 6000?..kunnen de spindellagers dat aan?.. is de balans van de machine Ok?
de 3 klauw laat ik natuurlijk niet zo hard lopen.. maar een spantanghouder kan dat natuurlijk wel aan.. zeg dat ik een spantanghouder maak van/Voor Kress Spantangen.. of ER 11 - ER16?, die zullen bij 6000 geen problemen geven tenslotte.. mijn Freesbank gaat regelmatig ver over dat toerental heen.. zonder problemen.. en de lagering van die motor is veel kleiner uitgerust dan de lagering van de EMCO 5..

Net even in het Grote SKF Boek gekeken.. standaard zitten er 6006 2Z lagers in de machine.. volgens SKF mogen die 12000 toeren draaien met Vet- en 15000 met Oliesmering...Nou.. daar blijf ik dus dik onder.. of ik moet naar 12000 gaan.. maar eventueel 9000 lijkt me genoeg.. dan loop je op een 1 mm onderdeeltje nog altijd met 37 m/min snijsnelheid.. Lijkt me vooralsnog voldoende...

Hoe zit dat met een overbrenging en een Sensor voor het toerental, zet ik de Sensor op de Motor, en deel ik dan het aantal pulsen door de overbrengingsverhouding. of zet ik em op de Spindel, en bereken de boel van daaraf naar het spindeltoerental?

Van Alles wat ik weet, weet ik heel goed dat ik DIT nou net niet weet :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

25040

ondanks dat het met het weer, en het herstel van mijn Rechterbeen niet echt wil vlotten.. ben ik onderwijl druk bezig met van alles en nogwat..
Zoals deze Wisselaar "EMCOturn 120 Style", een ander ontwerp Wisselaarplaat, met EMCOturn 120 achtige Gereedschaphouders die met 2 boutjes schuin in de Toolplaat getrokken worden, en aan de zijkant een vlakke referentiekant hebben.
Ontwerpen voor Wisselplaatjes, en afsteekmessen moet ik nog maken, vooral die laatste zal op een andere manier geklemd moeten worden, omdat je de voorkant wilt behouden voor het klemmen van een Afsteekmes.(je wilt tenslotte niet je afsteekmes eruit moeten halen als je de Hele Tool wilt vervangen..
de Boorhouders zijn nog van het huidige Excentrische ontwerp, de toekomst (zodra ie gemaakt is ) zal moeten uitwijzen of dat dan nog nodig is..

Voor die tijd zal ik even aan mijn EMCO 5 moeten meten of de maten ook exact zo kloppen als in het 3D model dat ik een aantal jaren geleden heb gedownload)

de beitels zijn mijn inmiddels beproefde Houders voor ø4 mm Hardmetaal "toolbitjes"
de komende tijd maar eens uitvlooien hoe dit het makkelijkst te (laten) maken.. 't is 20 mm dik.. de buitenkant zou ik kunnen vonken, de Passingen draaien op de EMCO120, maar de "nesten" voor de beitels, alsmede de gaten.. dat moet even op een andere machine gedaan worden.. dat gaat de Beagle niet redden denk ik..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 06 dec 2023 19:23 de Boorhouders zijn nog van het huidige Excentrische ontwerp, de toekomst (zodra ie gemaakt is ) zal moeten uitwijzen of dat dan nog nodig is..
Als je de passing in de houder boort met de boor in de klauwplaat, dan kan het ook zonder excenter. Met een excenter kun je wel de tool hoogte stellen als t.z.t. iets in de geometrie veranderd. Dan een nieuwe houder maken kan natuurlijk ook.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt, zo heb ik de houders voor de EMCOturn 120 ook gemaakt.. is wel de meest zuivere methode, zeker als je er vantevoren een plat kantje aan maakt, zodat ze altijd in de zelfde positie in de houder zitten..

die houders, wil ik overigens voor het grootste deel gaan vonken, dan weet ik tenminste zeker dat alles haaks is, (zo haaks als ik de Brother in kan stellen dan)
ALs ik het goed doe, zullen alle houders identiek zijn, dus binnen 0.01 mm gelijk.. ('k heb niet voor niets een vlakslijper en een Draadvonkmachine staan.

't is even afwachten of het ook goed gaat met boortjes <1 mm, Immers voor naafjes voor horlogewijzers is 1.5 de grootste, 0.7 en 0.25 de kleinere maten..
Mogelijk ga ik die kleinere boortjes inspannen met Proxxon spantangen, of.. ik maak zelf een setje Spantangen..

Da's allemaal van later zorg, eerst maar eens wachten op beter weer.. momenteel is het in de werkplaats niet te harden.. of.. ik moet een kacheltje hebben dat in staat is om 120m³ warm te krijgen binnen een uurtje ofzo..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ook nog even zitten kijken bij de "Afhaalchinees", ze hebben daar nu "Gaatjesprint" van 18 x 30 Cm.. Even in Cad zitten passen.. maar daar raak je makkelijk een Volledig Qwerty toetsenbord op kwijt!.. Hetgeen betekent.. dat je zelf met zo'n printplaat en een doos Tactswitches een Klavier kan maken.. 't duurt dan wel even.. maar het kost ook niet meer dan wat Soldeertin, een middagje of wat stoeien met de Freesbank en een plaat kunststof
Doosje Tactswitches mee laten komen.. en voor je het weet.. heb je een Custom Keyboard!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Wordt het niet eens tijd dat je zo'n single layer bordje op de CNC maakt. Kan een nieuwe hobby worden :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat kan ook.. maar dan moet ik een grotere freesbank hebben..de mijne doet maar 28 x 14 Cm, nou heb ik wel een grotere, (450 x 270) maar daar zal ik dan eerst een spoilplate op moeten gooien.. en met een single layer kom ik er niet echt voor een Matrix toetsenbord...misschien dat ik wat kan verzinnen in KiCad met hier en daar een Draadbrugje op de andere kant? of.. de schakelaars "misbruiken" als Draadbrugjes.. even zien of dat gaat.. want die Tactswitches van 12 x 12 hebben allemaal Pins 1 en 2, en 3 en 4 met elkaar verbonden.. Dus als ik mijn Lijnen allemaal aan één kant verbind, dan kan ik de Kolommen verticaal frezen.. da's wel een ideetje..zo kan ik in elk geval wat testen.. Wordt ongetwijfeld vervolgd!..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 07 dec 2023 21:21 en met een single layer kom ik er niet echt voor een Matrix toetsenbord
Twee gaatjes boren in het printplaatje om te positioneren en het bord omdraaien om de andere kant te frezen. Je kunt ook gaatjes gebruiken van het bordje zelf, dat zal toch ook op de een of andere manier vastgezet moeten worden. Kies voor het bordje het glasvezelvrije spul (FR-2 of FR-1), dat kun je eenvoudig bewerken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 07 dec 2023 22:35
Arie Kabaalstra schreef: 07 dec 2023 21:21 en met een single layer kom ik er niet echt voor een Matrix toetsenbord
Twee gaatjes boren in het printplaatje om te positioneren en het bord omdraaien om de andere kant te frezen. Je kunt ook gaatjes gebruiken van het bordje zelf, dat zal toch ook op de een of andere manier vastgezet moeten worden. Kies voor het bordje het glasvezelvrije spul (FR-2 of FR-1), dat kun je eenvoudig bewerken.
Oops... Maakte ik daar even een Kapitale Misser!.. :shock: .. Mea Culpa!..

Want!

Afbeelding

Pinnetje 1, en Pinnetje2 staan met elkaar in verbinding.. en datzelfde geldt voor Pinnetje 3, en Pinnetje 4, Dus.. kun je de sporen voor de "Rijen" via de schakelaar, pennen 1 en 2 "Door de schakelaar" laten lopen, en daarmee is de Schakelaar een VIA.. ergo!.. en ook DUS!.. kan ik de Kolommen onder de schakelaars doorleggen.. want de "Rijen" hebben daar Via's door de schakelaars!.. Hmm.. da's interessant!..

eens kijken in QCad of ik dat voor elkaar kan boksen..

Zit ik meteen met de volgende uitdaging.. : "Wat nu als ik een "standaard" Toetsenbord voor CNC machines zou bedenken, welke toetsen moeten er allemaal op?.. 'k kan met 75 toetsen een Volledig toetsenbord maken, met 12 Functietoetsen, 'k heb een poosje geprobeerd om een indeling te maken met versprongen rijen toetsen, zoals op een PC toetsenbord, maar dan zit je met 3 maten toetsen.. 1, 1½ en 2.. da's nie handig.. 2 maten is makkelijker.. omdat ik voor de "ENTER" onder het Numpad ook een formaat 2 nodig heb/wil gebruiken..

met het volledige NumPad, met asletters en Jogtoetsen (voor 5 assen) kom ik op 114 Toetsen, dan zijn er nog 14 over.. maar heb ik die nodig?.. Met een UIO-10 Kan ik ook de nodige dingen regelen.. dus kan ik die gewoon "Piggyback" op het printje monteren, en aansluiten met schroefklemmen, of.. ik moet voor elkaar zien te krijgen dat EdingCNC die dingen ook desgewenst met Pin Headers levert, zodat ik em erop kan prikken, net als een Pokeys kaartje.. met dit verschil, dat een Pokeys kaartje 0.1" steekmaat heeft, maar een UIO-10 3.5 mm.. :x .. Daar ben ik dus even niet heel erg blij mee.. waarom 3.5 mm asls de rest van het kaartje wel een "imperial" gridsize heeft.. ?

Als ik de JogToetsen onder het Qwerty Toetsenbord plaats, dan zou het hele spul moeten passen op een Consoleplaat van 34 x 21 Cm..

Kortom.. 'k heb nog even wat te puzzelen.. :), maar ik wil het uiteindelijk zo maken dat ik ofwel Complete Toetsenborden kan leveren, of dat ik "bouwpakketten" maak.. dat je dan een Print krijgt, met een doos TactSwitches, en de nodige aansluitbende, en dat je dan zelf het toetsenbord masker maakt, en de knopjes freest.. (tekeningen bijgeleverd, naar eigen smaak aan te passen)

Je kunt dan een (roestvast)stalen of aluminium frontplaat (laten) snijden, Knopjes frezen uit een plaat plastiek, of metaal, zelf graveren, of (laten) laseren.

PDFje met programmeertips voor de toetsen, en een Pokeys bestandje met de standaard instellingen.. moet te doen zijn..
Plaats reactie