EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jup!.. Bit the bullit..


Afbeelding

't zal voor Niet Heidenhain gebruikers niet opvallen.. maar de doorgewinterde Heidi-programmeur weet wel dat er iets niet lijkt te kloppen.. en dat klopt..

Zoals bekend heb ik meerdere klavieren, dus heb ik van de TE425 een aantal toetsen geleend om deze meer op mijn persoonlijke wensen af te stemmen..
tenopzichte van de eerste werkende layout heb ik in elk geval de CapsLock en de Shift verwisseld.. dus Shift zit weer op zijn oude plekje (CapsLock zit normaliter niet eens op een TE400)

het bekende blokje van 20 toetsen.. Nou.. dat is dus ook aangepast.. de bovenste 10 geven toegang tot de eerste 10 UserSubs, en a;s je Ctrl indrukt dan krijg je 11 tm 20.. Lijkt me makkelijk genoeg te onthouden..

CycleDef.. da's een nieuwe Functie.. die opent UserMenu 1, waar de meeste Cycles inkomen.
Verder heb ik Start en Stop overgenomen van de TE425

Cycle Call voegt:

M99

in E++ in, LBL SET maakt een Lege Subroutine aan:

SUB
ENDSUB


ToolCall typt gewoon

M6 T

en L?..

G00

En dan hebben we het NumPad nog.. er zaten wat toetsen zonder Functie in.. iets waar Heidenhain berucht om is :lol:

de Y, V en IV heb ik eruit gehaald, die hebben tenslotte geen functie, , de Z omhoog geschoven, een F voor voeding, en de Haakjes eronder gezet.. alleen de ( en ) geven hier een [ en ], omdat je die gebruikt in vergelijkingen of ongelijkheden.. functies dus..
De Blanco toets onder de 0 is nu het = teken, en de Positie overnemen toets ernaast.. is nu een spatie.. wel zo lekker als je je code een beetje netjes schrijft..

De P en I zijn nu nog functieloos.. maar daar heb ik al een ideetje voor..Ik zou ze kunnen vervangen voor U en W die je ook tegen komt in de M83 en M84 functies waar ik momenteel mee bezig ben.., maar dan kan het goed zijn dat ze naar de Linkerkolom verhuizen, en de haakjes in de positie van de I en P nu..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Even Flink het toetsenbord ingehamerd.. het Heidenhain Toetsenbord dan..

En om te testen, heb ik een HSK 25 Opname geprogrammeerd.. nog gewoon alles in één keer op maat draaien, dus nog zonder voorbewerking.. maar zo programmeren in "Klunsmodus" geeft toch wel aan dat er in EdingCNC weinig is wat niet kan.

Als Jullie nou denken hee.. er staat een grijs lijntje om het werk... Ja.. dat klopt..
%STOCKDIAMETER=30
%STOCKLENGTH=-50
Dat doe je dus aldus.. Ik verwacht dat 't in de toekomst ook wel in de Freesmodus beschikbaar komt.

Genoeg te doen dus nog.. Ik moet de langsdraaiCycli nog maken, maar dat is niet meer dan de Bestaande Cycli kopiëren en dan de boel omdraaien..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

24900

Nog even een "Mock-up" omdat ik nog wacht op onderdelen om de delen aan elkaar te knuppen, maar da's van later zorg.. nu vooral testen.

in "mijn" E++ heb ik een kleine wijziging aangebracht zodat ie ook bepaalde EdingCNC ShortCuts afvangt.

Zoals Alt/F4 die in EdingCNC verwijst naar het auto menu, nou moest ik daar wat kunstgrepen in de code van E++ op loslaten, want als ik dat gebruik in E++, dan sluit ie het programma af.. en da's nie handig..
Nu reageert ie anders op Alt/F4, E++ schakelt nu daarmee terug naar EdingCNC, zodat de "programma afloop" Toets op mijn Heidi-klavier nu teruggaat naar EdingCNC, en daarmee het programma in E++ wordt opgeslagen, en dus herladen in EdingCNC, zodat wijzigingen in het programma meteen worden weergegeven in EdingCNC.. zoals het hoort..

't is best een leuke puzzel om zo je eigen Controlepaneel te maken, en het maakt ook dat ik niet alle shortcuts uit mijn hoofd hoef te leren..

Straks even de boel weer uit elkaar sleutelen, en dan de plaatstalen delen in de lak zetten.. dan heb ik op de Open dag tenminste geen geroeste Console bij me.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

24913

Voor als je de Desktop van je besturings Computer wilt opfleuren...

(ik kon mezelf weer niet inhouden.. Logootje in Alibre getekend en even door Keyshot getrokken.. :lol: )

Ik zit alleen nog met de uitdaging om EdingCNC en E++ automagisch op te laten starten bij het opstarten van de PC.. in Windows 10.. Dat heb ik nog niet voor elkaar... weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt?
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door pgroot »

snelkoppelingetje in je windows startup folder?

druk windhoos toets (of ga naar start)
start (typ in) uitvoeren (of run) afhankelijk van de taalversie
tik in de balk in shell:common programs
zoek de folder opstarten (of startup) en plak daar je snelkoppeling in
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat ga ik morgen eens proberen.. de draaimacro is bijna gereed voor de open dag bij EdingCNC en het zou mooi zijn als mijn besturingspc dan ook lekker meewerkt
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Palmerlivesteam »

pgroot schreef: 24 jun 2023 00:59 snelkoppelingetje in je windows startup folder?

druk windhoos toets (of ga naar start)
start (typ in) uitvoeren (of run) afhankelijk van de taalversie
tik in de balk in shell:common programs
zoek de folder opstarten (of startup) en plak daar je snelkoppeling e
Heb ik al ooit eens geprobeerd voor Eding, maar functioneert helaas niet. Er zijn wel meerdere programma's die zich niet laten starten via deze methode. Waarom en hoe dan wel geen idee.

En "Uitvoeren als": administrator ook niet, zowel bij de .exe als de snelkoppeling.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Palmerlivesteam »

OOk nog iets geprutst met script en batchfiles en zo, en ja, gezocht op het web een geen passende oplossing gevonden. Mss kunnen ze bij Eding wel een antwoord geven waarom....
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmmz.. da's vervelend.. een probl.. uitdaging waar ik ook de oplossing niet voor ken..

Ik zat ook al te denken richting een BatchFile.. maar als dat ook niet werkt...
Waarom werkt het in Windows XP wel dan?.. Ik hoef de Beagle, of de Compact5 maar "aan te zetten" en EdingCNC start gewoon op.. niets aan't handje
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Palmerlivesteam »

Mss heeft het wel iets te maken met de verbeterde beveiliging in Win10, lees minder flexibel in het auto opstarten van allerhande programma's. Eding zal het antwoord wel weten hoop ik...
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zal ik Vrijdag, of Zaterdag dan wel horen..Want dan hebben ze hun open dag, en ik ben daar uiteraard ook weer.. 't wordt nog wel even aanpoten om alles klaar te krijgen.. maar dat kan ik Durven..
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door pgroot »

eventueel starten vanuit het register van windhoos?

nieuwe registerregel schrijven in:
Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hmm.. daar moet ik dan even naar kijken..
Ik heb Windhoos nu zo ingesteld dat één keer klikken, of tegen je scherm meppen een snelkoppeling opent.. en dat werkt vooralsnog prima..

Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het afmaken van de belangrijkste macro's.
de Langsdraai Fillet Macro moest "nog even", maar dat kost altijd meer tijd dan gedacht..
't mooie is wel dat het voorbewerken van alle macro's behalve vlakdraaien en langsdraaien, teruggrijpen op die 2 macro's..maar ondanks dat is de Macro zoals ie nu is 25 kB, dus grofweg 2 keer zo groot als het geheugen van mijn eerste computer..1214 regels Code..

maargoed.. ik heb het vanavond even getest..

24914

tja.. wat verwacht je anders van een test? :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

24915

Ik heb em maar even laten lopen.. mooie kleurtjes.. :P

de komende week even de puntjes op de ö zetten.. Ik heb nog een boorcyclus en een steekcyclus nodig.. de Kalibratieroutines kopieer ik wel van de EMCO 5 die nu nog draait op de oude Macro..die routines voldoen prima, ik draai daar tenslotte al 9 jaar mee.

24917

deze ook even aangepast, de vorige versie was nog met allemaal vlakdraaicycli, omdat de langsdraaicycli nog niet klaar waren..Dat zijn ze nu dus wel!..
Plaats reactie