De kart.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: De kart.

Bericht door tombarink »

Heb bouten van m10.9 en de kokers heb ik grotendeels rechtop gezet nu rekken ze niet en ze buigen ook niet en de bout buigt ook niet.
alleen de plekken waar je de koker plat gebruikt is het stuk zwakker door de bovenflens en onderflens. deze plekken hou ik de 5mm aan de rest heb ik op 3,5 mm het frame is sterk genoeg en weegt 33 kilo, ik ben er tevreden mee, ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door Arie Kabaalstra »

het frame is sterk genoeg
Waar baseer je dat op?..
Heb bouten van m10.9 en de kokers heb ik grotendeels rechtop gezet nu rekken ze niet en ze buigen ook niet en de bout buigt ook niet.
Elke bout die je belast rekt, en je kokers buigen niet?.. wedden van wel?..
'k wil niet bot overkomen.. maar als je daadwerkelijk je frame maakt van aan elkaar geboute stukjes profiel, zoals je op die foto toonde.. zoveel stompzinnigheid heb ik niet eens woorden voor..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: De kart.

Bericht door Danny »

assink schreef: 20 jan 2021 09:51 Dan zou ik eens naar zoiets kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=vuRV-uXGy1w
Koker plat op elkaar getrokken met boutjes is vragen om problemen.
Colin is zo gek als een draaideur maar de toestellen die hij maakt werken wel uitstekend.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Danny schreef: 25 mar 2021 22:50
assink schreef: 20 jan 2021 09:51 Dan zou ik eens naar zoiets kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=vuRV-uXGy1w
Koker plat op elkaar getrokken met boutjes is vragen om problemen.
Colin is zo gek als een draaideur maar de toestellen die hij maakt werken wel uitstekend.
Colin zou nog in staat zijn om een functionerende kart te bouwen met Tie-Raps..

Hoe dan ook.. 'k weet niet of de TS enig verstand heeft (van karts), maar een Kart moet enigszins kunnen flexen.. anders glij je alle kanten uit, of kom je geen bocht door.. een Kart heeft geen differentieel, dus moet ie in een bocht zijn "poot lichten"
in wedstrijdkart frames zitten vaak ook voorzieningen om het frame stijver of juist minder stijf af te stellen, de bodemplaat geeft ook nog wat stijfheid, maar alleen daar waar ie zit.. daarvoor en daarachter kan een frame buigen.
Hoe je een frame goed afstelt, dat zou ik aan een vriend moeten vragen, die heeft meer kart-ervaring dan ik.

een goed, en makkelijk te maken frame las je gewoon van vierkante buizen.. als je geen probleem hebt met het uitsnijden van de verbindingen , kun je ook ronde buis nemen.. die is in alle richtingen even stijf.. maar vierkant werkt gewoon makkelijker.. wil je niet lassen?.. dan doe je het met schetsplaatjes.. maar dan wordt het wel snel zwaar.. en minder stijf..
Als ik een frame zou bouwen.. dan zou ik het hele ding solderen.. Soldeerverbindingen zijn gewoon sterker..

'k heb in 1995 eens een poosje staan praten met een zijspancoureur die in de Isle of Man TT deelnam.. 't viel me op dat alle zijspannen een gesoldeerd frame hadden , desgevraagd antwoordde hij me dat een gelast frame het daar geen ronde uit zou houden.. "makes sense"
Voor een Kart kan het wel.. die krijgen niet zo heel veel op hun lazer..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door spinningwheels »

Danny schreef: 25 mar 2021 22:50
Colin is zo gek als een draaideur maar de toestellen die hij maakt werken wel uitstekend.
Zo gek is hij niet, toen ik zelf veel bezig was met gekke dingen best wel veel contact met hem gehad.
Vooral in de tijd dat ik met de scootmobiel bezig was, hij had er een die 120 Kmh liep , die van mij 170 op de dragstrip.
Maar hij heeft gewoon ten eerste heel erg veel geluk gehad dat zijn filmpjes vanaf het begin heel goed opgepakt zijn, en ten tweede dat hij de sprong heeft genomen om daar zijn vak van te maken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door Arie Kabaalstra »

toen ik zelf veel bezig was met gekke dingen

Ja.. jij bent eigenlijk de Nederlandse tegenhanger van Furze.. alleen heb je er niet veel van op Youtube gezet.. had je een mooi inkomen op kunnen leveren.. :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2021 23:25
Als ik een frame zou bouwen.. dan zou ik het hele ding solderen.. Soldeerverbindingen zijn gewoon sterker..
Voor de volledigheid: hardsolderen ! (dat doe je met zilver of koper en een beetje heter dan de standaard soldeerbout doet :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kart.

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2021 23:25 'k heb in 1995 eens een poosje staan praten met een zijspancoureur die in de Isle of Man TT deelnam.. 't viel me op dat alle zijspannen een gesoldeerd frame hadden , desgevraagd antwoordde hij me dat een gelast frame het daar geen ronde uit zou houden.. "makes sense"
Heeft voornamelijk te maken met het gebruik van chroommolybdeenbuis en het niet (willen) nabehandelen om de structuur van het materiaal rondom de las te herstellen. Een mooi dikke rups siliciumbrons is vanwege het volume aan materiaal net zo sterk of sterker als het materiaal zelf en vanwege het volume en radius ben je ook van scherpe overgangen af.

En het ziet er best sexy uit, zo'n met brons gesoldeerd frame.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2021 07:25
Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2021 23:25
Als ik een frame zou bouwen.. dan zou ik het hele ding solderen.. Soldeerverbindingen zijn gewoon sterker..
Voor de volledigheid: hardsolderen ! (dat doe je met zilver of koper en een beetje heter dan de standaard soldeerbout doet :mrgreen: )
Ja.. inderdaad hardsolderen.. (zachtsolderen is voor adereindjes.. 🤪)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2021 10:36 Ja.. inderdaad hardsolderen.. (zachtsolderen is voor adereindjes.. 🤪)
Nee, we hebben hier afgesproken dat dat juist niet mag 😉
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: De kart.

Bericht door seense »

tombarink schreef: 25 mar 2021 21:15 Heb bouten van m10.9 en de kokers heb ik grotendeels rechtop gezet nu rekken ze niet en ze buigen ook niet en de bout buigt ook niet.
alleen de plekken waar je de koker plat gebruikt is het stuk zwakker door de bovenflens en onderflens. deze plekken hou ik de 5mm aan de rest heb ik op 3,5 mm het frame is sterk genoeg en weegt 33 kilo, ik ben er tevreden mee, ;-)
Eén van de eerste dingen die ik op de tu leerde was sigma = E * epsilon. In feite houdt dit in dat waar een spanning (belasting) en een e-modulus is er ook een rek moet zijn. "Niet buigen" en "geen rekken" bestaat dus niet bij een op buiging belaste constructie.

Zo te zien kan je heel goed metaal bewerken! Het is jammer dat je dit niet voor een simpele kokerconstructie inzet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 26 mar 2021 10:59
Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2021 10:36 Ja.. inderdaad hardsolderen.. (zachtsolderen is voor adereindjes.. 🤪)
Nee, we hebben hier afgesproken dat dat juist niet mag 😉
Ik had laatst weer een 3-phase stekker met vertinde adereinden (bij een klant), puur mazzel dat ie liep, stekker er een keer uit en weer in, en motor liep niet meer. Dat ie niet doorgebrand is begrijp ik eigenlijk niet. Misschien waren ze zo slim om de boel niet langer aan te houden toen die stond te brommen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kart.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eén van de eerste dingen die ik op de tu leerde was sigma = E * epsilon.
Ik denk dat ik een jaar of 14 geweest moet zijn toen ik op de LTS al leerde "een bout is feitelijk een veer", Bouten belast je zuiver op trek, nooit op afschuiving, tenzij het een Pasbout betreft.
Formuletjes kwamen wat later.

en dat is inderdaad de basis, meer dan dat heb je voor gangbare sterkteberekeningen van boutverbindingen niet nodig.
Als je dieper op de materie ingaat, dan ga je de verlenging wel berekenen (bij voorgespannen boutverbindingen die op een bepaalde verlenging gebaseerd zijn), maar dan moet je ook de Epibratie-coefficient meenemen in je berekening, en zorgen dat je Turbo-Encabulator goed gekalibreerd is, omdat anders de blokgolven uit fase gaan lopen, met gevolg een conflux verschuiving tot buiten het imaginaire gebied..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: De kart.

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2021 18:46 Als je dieper op de materie ingaat, dan ga je de verlenging wel berekenen (bij voorgespannen boutverbindingen die op een bepaalde verlenging gebaseerd zijn), maar dan moet je ook de Epibratie-coefficient meenemen in je berekening, en zorgen dat je Turbo-Encabulator goed gekalibreerd is, omdat anders de blokgolven uit fase gaan lopen, met gevolg een conflux verschuiving tot buiten het imaginaire gebied..
Belangrijk bij het vaststellen van de Epibratie-coëfficiënt is de temperatuur. Epibreren doen we bij 0 kelvin!! Doen we dit niet dan kan je de encabulator kalibreren tot je een ons weegt maar krijg je de fases nooit synchroon.
Plaats reactie