Grotius freesmachine blokkeerd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

Beste Allemaal,

Korte inleiding; ik ben ZZP-er en zit in de 'gewone' machinebesturingen. Nu heb ik een klant met een Grotius machine uit 2018 welke dagelijks flink wat uren maakt. Helaas (zoals ik meer heb gelezen op dit forum) bestaat Grotius niet meer.

Probleem: de 2 Z-assen die op het systeem zitten blokkeren nogal eens. een maand geleden hebben we dat probleem ook gehad.
Toen hebben we stappenmotor en Break-out-board vervangen maar dat mocht niet baten. na een aantal herstarts was het probleem weg.
nu komt het naar een aantal herstarts weer terug. en gaat niet meer weg. ik vermoed dat het probleem in de PC zit. maar heb zelf niet de kennis om dit te controleren/repareren.

Het is een machine met 2 Z-assen, 2 motoren op de X-as en 1 Y-as motor, het systeem draait op Linux (ik weet niet of het linuxCNC is of Mach3 op een Linux besturing).

Is hier iemand die hierbij kan/wil assisteren?

mvg,
Ardjan
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Mach3 draait niet op linux.

Beetje lastig troubleshooten. Hoe soepel zijn de bewegende assen?

Hoor je bij het blokkeren een joelend geluid? zijn het echt simpele stappenmotoren zonder closed loop?

Waar staat de machine? (woonplaats in je profiel vermelden kan handig zijn in dergelijke gevallen)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Sven »

Hebben jullie mechanisch blokkeren uitgesloten?

Wat ik aan plaatjes van grotius heb gezien vond ik ze nogal matig qua constructie, speling of gebrek daaraan zou ook tot blokkeren kunnen leiden.

Edit: Serum was een paar tellen eerder ;)
Zijn vraag naar jankende motor is een goeie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je iets meer toelichten.
Gebeurt het willekeurig of alleen tijdens snijden.
Zou het niet gewoon slecht lopende assen van de Z- kunnen zijn (vuil, of schranken), als er ooit stroom door de machine heeft kunnen lopen zijn die geleidingen gelijk aan gort. maar ik denk dat dat op zo'n machine allemaal geïsoleerd gemonteerd zit.
Kan het de voeding van de motoren zijn?
Doen de Z-assen het altijd samen en tegelijk of treed het ook op als maar 1 as gebruikt wordt.

(niet dat ik je verder kan helpen)
Wat ben ik weer traag, maar volgens mij heb je nu 3x aanwijzingen in dezelfde richting
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

Bedankt voor de snelle reacties. het is mijn 1e keer op een forum, zal dus nog wel wat opvoeding nodig hebben. (locatie is toegevoegd)

wat betreft blokkeren. beide Z-assen worden apart gebruikt. we hebben ze gedemonteerd maar ook dan haperen ze (hoewel ze dan wel blijven draaien). mn gevoel gezegd dat de pulstrein dan niet stabiel is.
als de motoren gemonteerd zijn dan blokkeren ze volledig (komen dus niet meer op gang) en maken dan idd een joelend/jankend geluid. (typisch blokkerende stappenmotor)
dus wat volgens mij heb ik de mechanica redelijk uitgesloten.

het probleem treedt willekeurig op, varierend van 1-5 keer per minuut.

ok. als mach3 niet op linux draait, dan neem ik voorzichtig aan dat het LinuxCnc is. of weet iemand van Grotius zoal gebruikte?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door kawarider »

Dag, ik denk dat ik die machine gezien heb. Er staat een afzuiging van mij bij. Dan is het Linuxcnc. En verder houdt het dan op voor me. Ik meen dat er wat beveiligingen in zaten. Heeft Michel wel mooi gemaakt, macro's en dergelijke.

Het is te hopen dat het een mechanisch probleem is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Kars-cnc »

Misschien even naar de voedingsspanning van de stappenmotoren kijken op het moment dat het misgaat. Als het mechanisch soepel loopt, de steppers en drivers in orde zijn, de step pulsen wel komen (jankende motor) lijkt mij dat de enig overblijvende "simpele" verklaring.

Anders met een oscilloscoop kijken of de step, dir en enable signalen rare dingen vertonen zou ik adviseren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Ardjan vR schreef: 06 jan 2021 10:44 Bedankt voor de snelle reacties. het is mijn 1e keer op een forum, zal dus nog wel wat opvoeding nodig hebben. (locatie is toegevoegd)

wat betreft blokkeren. beide Z-assen worden apart gebruikt. we hebben ze gedemonteerd maar ook dan haperen ze (hoewel ze dan wel blijven draaien). mn gevoel gezegd dat de pulstrein dan niet stabiel is.
als de motoren gemonteerd zijn dan blokkeren ze volledig (komen dus niet meer op gang) en maken dan idd een joelend/jankend geluid. (typisch blokkerende stappenmotor)
dus wat volgens mij heb ik de mechanica redelijk uitgesloten.

het probleem treedt willekeurig op, varierend van 1-5 keer per minuut.

ok. als mach3 niet op linux draait, dan neem ik voorzichtig aan dat het LinuxCnc is. of weet iemand van Grotius zoal gebruikte?
Als de assen soepel lopen dan zou ik beginnen eens naar de acceleratie te kijken. Wellicht staat deze te hoog voor deze assen.
Als je pulstrein onderbroken wordt joelen je stappenmotoren ook niet meer, daar geloof ik dan niet zo in. Misschien een crash gehad dat er iets verbogen is. Dan zit er nog wel weer iets van logica in waarom beide assen zwaarder lopen dan voorheen. Maar als je dat uitgesloten hebt, valt dat ook af..



De Z as is doorgaans de minst belaste as, misschien dat de acceleratie hoger is ingesteld tav de andere assen.

Meet anders eens aan je voedingsspanning? keldert die misschien in elkaar oid?
Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

Grotius heeft het idd mooi gemaakt, daarom dubbel jammer dat hij het niet meer doet.

Voedingsspanning hebben ik de vorige keer gemeten, dat was goed. (min/max mode op een fluke 117) > weet niet of die snel genoeg is. voor een voedingsspanningmeting lijkt me van wel. toch?

acc lijkt me het probleem niet. die is nadat de machine geïnstalleerd is nooit meer aangepast, en het is ook tijdens constante snelheid.
ik twijfel nog steeds aan de pulstrein. omdat: onbelast (losse motor) komt het ook voor > mechanisch uitgesloten.
de pulstrein is gewoon niet stabiel als ik hem in handbediening op constante snelheid laat lopen zie je hem gewoon 'hikken'. onbelast draait hij daarna wel weer door maar belast blijft hij dan soms staan. dit zou ik idd moeten kunnen meten. heb nog ergens zo hele oude staan...

maar mijn voorkeur gaat uit naar iemand die dit soort systemen kent en bereid is om op locatie te kijken. is er misschien iemand?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kabelbreuk in de kabelrups? (zo mogelijk testkabel buitennom leggen)
Los draadje in het step/dir gebeuren, even aan alle draadjes trekken. (ik ga het toch roepen serum :lol: vertinde adereindhulsjes)
Hebben de motoren eigen stepperdrives en eigen step/dir signalen.
Zit er een MESA kaart of een andere interface tussen computer en drivers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jan 2021 12:35 Kabelbreuk in de kabelrups? (zo mogelijk testkabel buitennom leggen)
Los draadje in het step/dir gebeuren, even aan alle draadjes trekken. (ik ga het toch roepen serum :lol: vertinde adereindhulsjes)
Hebben de motoren eigen stepperdrives en eigen step/dir signalen.
Zit er een MESA kaart of een andere interface tussen computer en drivers.

Lol!! Ik heb er net zo'n hekel aan als jij. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door DaBit »

Ardjan vR schreef: 06 jan 2021 12:25 maar mijn voorkeur gaat uit naar iemand die dit soort systemen kent en bereid is om op locatie te kijken. is er misschien iemand?
Misschien handig om er eerst even vrij zeker van te zijn wat de besturing is. Een paar foto's van de besturing in bedrijf zegt meestal al genoeg.
De meesten hier hebben heel veel verstand van 1 of 2 besturingen, maar weten weinig specifieks van de rest.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

waar kan ik vinden welke bestandsextensie wel is toegestaan??? .jpeg en .bmp werkt niet bij mij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door DaBit »

Geen idee hoe die galerij hier werkt want nog nooit gebruikt, maar je kunt altijd proberen om de .jpeg te hernoemen naar .jpg

Zie ook: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=5&t=18129&start=15
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie