Grotius freesmachine blokkeerd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

Beste Allemaal,

Korte inleiding; ik ben ZZP-er en zit in de 'gewone' machinebesturingen. Nu heb ik een klant met een Grotius machine uit 2018 welke dagelijks flink wat uren maakt. Helaas (zoals ik meer heb gelezen op dit forum) bestaat Grotius niet meer.

Probleem: de 2 Z-assen die op het systeem zitten blokkeren nogal eens. een maand geleden hebben we dat probleem ook gehad.
Toen hebben we stappenmotor en Break-out-board vervangen maar dat mocht niet baten. na een aantal herstarts was het probleem weg.
nu komt het naar een aantal herstarts weer terug. en gaat niet meer weg. ik vermoed dat het probleem in de PC zit. maar heb zelf niet de kennis om dit te controleren/repareren.

Het is een machine met 2 Z-assen, 2 motoren op de X-as en 1 Y-as motor, het systeem draait op Linux (ik weet niet of het linuxCNC is of Mach3 op een Linux besturing).

Is hier iemand die hierbij kan/wil assisteren?

mvg,
Ardjan
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Mach3 draait niet op linux.

Beetje lastig troubleshooten. Hoe soepel zijn de bewegende assen?

Hoor je bij het blokkeren een joelend geluid? zijn het echt simpele stappenmotoren zonder closed loop?

Waar staat de machine? (woonplaats in je profiel vermelden kan handig zijn in dergelijke gevallen)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Sven »

Hebben jullie mechanisch blokkeren uitgesloten?

Wat ik aan plaatjes van grotius heb gezien vond ik ze nogal matig qua constructie, speling of gebrek daaraan zou ook tot blokkeren kunnen leiden.