Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Ik zal eens kijken of ik er wat van kan maken. Wordt vervolgd....

Ik kan de code compileren en heb even (1 minuut) naar main.cpp gekeken.
Als ik het goed zie, wordt de loop zonder vertraging uitgevoerd als er niets te doen is. Dan knippert het ledje mischien te snel om te volgen.

Meestal print ik ter debugging een cijfer oplopend 0..9 naar de serial, dan weet ik of de loop actief is en dat alles werkt.

Morgen zal ik proberen hem op mijn 411re werkend te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Ik dacht dat ik het ledje aan stuur dmv een pulse=pulse Xor 1
dus elke cyclus wordt het bitje geïnverteerd, en er zit volgen mij een delay van 100ms in de main loop...
maar dan moet ik het nog eens bekijken.... maar ja dan moet hij het eerst een beetje doen...

ja, maar de serial doet het (nog) niet? als ik die aan zet in de setup blijft hij daar ook hangen volgens mij?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Ik heb het gecompileerd en geüpload naar de nucleo.
Bij mij knippert het ledje (code niet gewijzigd).

Ik heb gelezen dat je de debugger (poort) niet kunt gebruiken i.c.m. serial outputs. In de ini staat release mode dus het zou moeten werken.

Als ik een karakter in toets, krijg ik die als echo terug.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

ja maar ik heb in de set up nog veel commentaar van gemaakt.... en als ik daar de serial aan zetten , ging hij niet verder?
werkt dat bij jouw wel?


hmm raar hier op me werk, als ik de seral monitor aan zet werkt het wel...
althans ik krijg "Communication Active" terug...

Ik zal nu ook me routines weer aanzetten... kijken wat hij hier doet... doen moet ik vannavond ook nog eens thuis kijken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Tja... hier op me werk doet hij het nu...
wel viel me op, met de serial monitor dat ik eerst iets moet typen, terwijl hij bij de arduino geloof ik wel gelijk door gaat?

Ik zal vannavond thuis ook eens kijken....

Toch heel erg bedankt....
Ik weet nu wel dat hij in iedere geval draait... :-)
en ik krijg nu ook wat terug uit die controller:

Afbeelding
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Bij de arduino wordt de processor gereset bij het activeren van de serial poort.

Bij mij is de melding

Code: Selecteer alles

Serial.begin(115200);
//while (!Serial.available());
Serial.println("Communication Active");
}
in vscode alleen zichtbaar als ik na het opstarten van de serial poort, het bordje reset.
Voor zover lijkt alles bij mij te werken.

Ik zie dat je geen sourcecontrol geactiveerd hebt. Als je git activeert, kun je makkelijk je wijzigingen bijhouden, documenteren, terug gaan naar een oudere versie en weer verder met de laatste.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Git?!? ga ik ff bekijken....
net wat ik al eerder zei.... ik ben helemaal nieuw met PlatformIO dus tja... ik doe maar wat... :-)

Dus git aanzetten.... alleen jammer dat ik nog op me werk zit...
wil eigenlijk thuis kijken of het ook werkt... :-)

Eerst dacht ik, wat raar... de commando via de seriele port werken niet meer...
maar ook hier weer een beetje anders als met de Arduino IDE?
volgens mij als ik bij de seriele monitor in de arduino IDE bijvoorbeeld Report ingaf werkt dat...
Hier moet ik er een spatie achter zetten...

snap ik dat wel want :

partCommand = Command.substring(0, Command.indexOf(" "));
partData1 = Command.substring(Command.indexOf(" ") + 1, Command.indexOf(","));
partData2 = Command.substring(Command.indexOf(",") + 1, Command.indexOf(","));
partData2 = Command.substring(Command.indexOf(",") + 1);

eerste deel van de string word er gezocht tot de spatie.... maar volgens mij deed ik bij de arduino nooit een spatie er achter?
maar das alweer zo lang geleden dat ik het ook ff niet meer weet... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Ja... was zelf ff vergeten wat ik toen ook alweer gemaakt had...
maar volgens mij werkt alles...

van het weekend de hardware eens in orde maken.... en dan eens kijken...

Ben echt heel blij dat je even mee wilde kijken.... er was eigenlijk niet zo gek veel aan de hand...
maar ja tis vaak dat het een paar dingen tegelijk is.... en dan zoek je je helemaal scheel....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Afbeelding

thuis heb ik dit... als ik seriële monitor wil openen... pffff wat nu weer... :-)
vind het wel raar... kan wel gewoon uploaden....

laat maar... werkt... ik had hem al vernoemd naar port 40... maar pas toen ik hem er een keer uit/in gedaan had werkt hij opeens...
Laatst gewijzigd door Swets op 29 dec 2022 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Voor mij is dit "routine" zou je denken na 40+ jaar. Om de ESP32 omgeving aan de praat te krijgen heb ik 14 dagen fulltime liggen kl.. Om de ESP32 in PIO te kunnen compileren nog eens ruim 14 dagen. Het is niet moeilijk als je het eenmaal weet en zonder Google gaat het helemaal niet meer. Het houd mij van de straat, heeft de buurt ook rust :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 28 dec 2022 09:44 Ik heb het gecompileerd en geüpload naar de nucleo.
Bij mij knippert het ledje (code niet gewijzigd).

Ik heb gelezen dat je de debugger (poort) niet kunt gebruiken i.c.m. serial outputs. In de ini staat release mode dus het zou moeten werken.

Als ik een karakter in toets, krijg ik die als echo terug.
hoe doe je dat trouwens dat echo... ik zit alles blind te typen....


Afbeelding
en dit?... ook hier doe ik weer zomaar wat... :-) in de hoop dat het goed is....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

Afbeelding

ik denk zo? hij geeft geen warnings of errors?
:-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motion Simulator!

Bericht door hfjbuis »

Code: Selecteer alles

-mfloat -aby=hard
Dit is een instructie om de hardware floatingpoint CPU te gebruiken. Ik denk dat die default ook aan staat.
Floatingpoint operations in interrupt time zijn niet zonder risico. Deze duren over het algemeen best lang en zolang wil je de processor niet onderbreken. Als de floatingpoint processor een hardware stack heeft, kun je ze helemaal niet gebruiken in interrupt time omdat dan het risico bestaat dat je een stackoverflow krijgt.
Ik heb in de STM32 FPU datasheet gekeken. Het lijkt erop dat die een sofware stack gebruikt omdat je het adres voor de stack kunt instellen.

Code: Selecteer alles

-mcu=cortex-m4
Hiermee vertel je de compiler dat het een M4 cortex CPU is. Ik verwacht dat de regel board=nucleo_f446re ook aangeeft welke cpu gebruikt moet worden. Ik zou hem daarom weglaten, kunnen er ook geen fouten ontstaan.
Hoe doe je dat trouwens zo die echo
Zo staat het in de code:

Code: Selecteer alles

if (Serial.available()) {
    char c = Serial.read();
    Serial.println(c) ;
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »

ik zie trouwens net.. dat ik gewoon de arduino IDE kunnen gebruken:
Afbeelding

maarja... zo leren we er meer van.... :-)

ik maak van die build flags voorlopig commentaar...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie