Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

Ik heb een besturing gebouwd met een cpu5a4e en een cpu5a breakout board met 3 closeloop 5 nm motoren.(alles bij hardware cnc vandaan)
Bord communiceert wel met de pc, pingen lukt en de leds geven reactie, maar de motoren gaan niet bewegen.

Crosscable gebruik ik
5 volt extern voeding , jumper omgezet
Home sensors ziet hij
Noodstop ziet hij

Ik hoor graag of jullie tips hebben waar het aan zou kunnen liggen



Gr Bas
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Kjelt »

Als je even het schema laat zien hoe je de draden tussen het Eding board en de motor drivers hebt aangesloten.
Met name dus ENA, PULSE en DIR. Voedingen van de drivers. Typenr van de motordriver.

Dan kunnen we verder met je meedenken, tot die tijd is het GIGO (Garbage In , Garbage Out) . ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Arie Kabaalstra »

, tot die tijd is het GIGO (Garbage In , Garbage Out) . ;-)
Die houden we erin.. 'k heb ooit gewerkt in een bedrijf waar wel een "LOLA" voorraadbeheer hadden.. "Last Out, Loud Alarm"

hoe dan ook.. als je't goed aangesloten hebt.. dan werkt het.. zo heb ik net weer ondervonden.. de draaibank aangezet.. en die deed het.. :lol:
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

ik heb even wat foto's en het schema hoe het aangesloten is in mijn album toegevoegd.
Gister wel nog even e.e.a geprobeerd, de stappen motor doet nu een heel klein stapje als je jogt rond het nul punt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Kjelt »

Je "hoort" de motoren ook (lichte zoem/brommetje) ?
Dan zijn ze enabled dus dat is dan goed.

Ik kan zo van fotos lastig de bedrading controleren zeker met de gebruikte kleuren die allemaal hetzelfde zijn.
Als je slechts kleine stapjes kunt maken vermoed ik dat de encoder niet correct is aangesloten dus dubbel checken en ook even met een multimeter kijken of de alarm uitgang aktief is, want als je stappen mist dan slaat de driver in alarm.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Kjelt »

ook zijn je encoder kabels niet afgeschermd en lopen ze parallel aan je motorstroom kabels die ook niet afgeschermd zijn.
Hoeft nu niet de oorzaak te zijn maar dit is wel vragen om problemen.
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

Lichte zoem of brom doen ze niet, ze staan wel vast als de spanning op de driver staat.
De watchdog moet aangesloten zijn?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door keesfrees »

BAS2 schreef: 24 dec 2020 10:46 de stappen motor doet nu een heel klein stapje als je jogt rond het nul punt.
Dat doet me denken aan, ik heb eens meegemaakt dat de puls er dir aanduiding (tekst) was verwisseld. Wat voor bord of breakout dat was weet ik niet meer, wel Eding iig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door Kjelt »

BAS2 schreef: 24 dec 2020 14:26 Lichte zoem of brom doen ze niet, ze staan wel vast als de spanning op de driver staat.
De watchdog moet aangesloten zijn?
Ik noem dat liever enable. Dat hangt van je driver af. Als je de as niet kunt draaien dan zijn ze bekrachtigd dus dan is dat niet de oorzaak.
Dan denk ik dat er nog iets met je encoder verkeerd zit. Beetje lastig op te lossen zo op afstand :|
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door benkr »

Als er iets met de encoder verkeerd zit krijg je altijd een error melding van de driver dus dat zal het niet zijn.
Wat ik al diverse keren heb meegemaakt is dat de Steps/omw en de acceleratie tijd helemaal verkeerd staan, dan lijkt het alsof er niets beweegt.
Maar het kan ook zo maar zijn dat de Step en Dir ingangen verkeerd zijn aangesloten, dan denk je dat er iets moet gaan lopen, maar ontvangt de driver geen (goed) signaal en dan doet die het ook niet, dit is een heel veel gemaakt fout.
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

vandaag even de motor gelijk aan drive aangesloten zo ook de encoder kabel om fouten te elamineren (zie foto)(kabel aangesloten naar schema afgebeeld op driver, niet vanuit manual), als je de drive aanzet staat de motor vast en bij het maken van een beweging gaat de motor brommen (omdat hij los staat ), maar een echte beweging maken als je jogt doet hij nog niet.
acc en snelheid omlaag gebracht, geeft geen verbetering.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door benkr »

BAS2 schreef: 28 dec 2020 21:30 vandaag even de motor gelijk aan drive aangesloten zo ook de encoder kabel om fouten te elamineren (zie foto)(kabel aangesloten naar schema afgebeeld op driver, niet vanuit manual), als je de drive aanzet staat de motor vast en bij het maken van een beweging gaat de motor brommen (omdat hij los staat ), maar een echte beweging maken als je jogt doet hij nog niet.
acc en snelheid omlaag gebracht, geeft geen verbetering.
Welke foto, waar?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zou step en dir niet verwisseld kunnen zitten?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BAS2
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2020 17:36

Re: Probleem niet bewegen motoren met eding cpu

Bericht door BAS2 »

Step en dir zitten correct volgens de codering op de eding printplaat
Fotos staan in mijn album
Plaats reactie