TomAndKobus schreef: ↑11 dec 2020 20:21
Helaas heb ik nu verder geen tijd, Ik moet helaas weg. Morgen kijk ik weer verder. Tot zover heel erg bedankt. Ik zal morgen de PD002 op 0 gaan zetten en de HZ in de gaten gaan houden.
Zie mijn gewijzigde berichtje: PD002 op 1 laten, PD070 controleren. Volgens je tabel klopt dat en zou je dat ingesteld moeten hebben.
Dan toch even in 'hz-display' mode even laten weten bij S1000, S12000 en S24000 in Eding wat aantal HZ is op je display. Kunnen we van daaruit verder kijken.
Laatst gewijzigd door Caesar op 11 dec 2020 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
oehh ff snel nog. Ik had de reactie over pd002 en pd070 nog niet gelezen. pd002 op 1 maar pd070 ook op 1. Dat snap ik niet want je wilt toch 0-10V? dab zou pd070 op 0 moeten
TomAndKobus schreef: ↑11 dec 2020 20:25
oehh ff snel nog. Ik had de reactie over pd002 en pd070 nog niet gelezen. pd002 op 1 maar pd070 ook op 1. Dat snap ik niet want je wilt toch 0-10V? dab zou pd070 op 0 moeten
Je hebt gelijk, Typo: PD070 op '0'. Ik heb mijn berichtje gewijzigd. Zie mijn hiervoor genoemde reactie ook; we gaan in hz modus binnenkort troubleshooten.
Ik heb zelf een exel sheet met alle waardes er in.
Just in case hij defect gaat en een nieuwe weer moet programmeren dan is het tien minuten werk ipv twee avonden boekjes doorlezen en het wiel weer opnieuw uitvinden.
Ik heb de VDF uitlezing op Hz staan en de motor versnelt tot 400Hz en gaat niet harder. Dus de opmerking van mij dat hij veel te hard gaat klopt niet . 400Hz is maximum. Echter, ik kan de spindel nog niet regelen.
Hoe kan ik de stuur volten (0-10V ) meten?
En hoe werkt dat nu eigenlijk in Eding? Ik heb in Eding alleen aangegeven dat de minimum snelheid 800 rpm is en de max 24000 rpm. Regelt Eding dan de volten?
Groeten, Tom.
Ik snap ook niet of ik nu met PWM iets doe of met 0-10V want als ik kijk bij Speed PWM compensation, dan zie ik procenten van de PWM staan: 100% PWM is 24000 rpm. Doe ik wel iets met 0-10V?
Als ik in het IO scherm kijk, dan kan ik de PWM1 zien. Deze geeft het volgende aan:
M3 S800 --> 3.3
M3 S12000 --> 50
M3 S24000 --> 100
Klinkt wel goed denk ik, maar zijn dit volten? Dit lijken mij meer percentages van PWM, of klopt dit wel en wordt dit ergens in Eding omgezet in volten?
TomAndKobus schreef: ↑12 dec 2020 11:46
Als ik in het IO scherm kijk, dan kan ik de PWM1 zien. Deze geeft het volgende aan:
M3 S800 --> 3.3
M3 S12000 --> 50
M3 S24000 --> 100
Klinkt wel goed denk ik, maar zijn dit volten? Dit lijken mij meer percentages van PWM, of klopt dit wel en wordt dit ergens in Eding omgezet in volten?
Ja op de kaart wordt het pwm signaal door een RC netwerk gemiddeld, 0% wordt dan 0V , 50% wordt dan 2,5V en 100% wordt dan 5V daarna wordt die analoge spanning door een opamp verdubbeld en dan wordt het dus 0% wordt dan 0V , 50% wordt dan 5V en 100% wordt dan 10V.
De jumper selecteert of de pwm of die verdubbelde 0-10V spanning.
Meet het na met een multimeter op DC stand op het bordje tussen de uitgang en gnd en daarna op je vfd tussen VI en ACM dan zie je meteen wat er gebeurd.
Ja dat is absoluut normaal en dat wordt bepaald door de carrierfrequency van de VFD. Mijn VFD kan ik deze instellen van 1kHz tot 10 kHz, bij 10 Khz hoor ik het gepiep bijna niet meer.
Het gepiep komt omdat de spanning die de VFD produceert allesbehalve sinusoïdaal is, deze zorgt voor een heleboel bijeffecten waaronder het gepiep dat je hoort. Dit gepiep wordt door de motorwindingen geproduceerd en niet door de VFD zelf. (Volledige fysische verklaring is een heel stuk uitgebreider en ingewikkelder, maar onder andere het magnetostrictief effect is hiervoor de oorzaak.)
PD041 kan ik bekijken voor de carrierfrequency. Eens proberen dan. De D041 stond op 8 en heb deze op 10 gezet. Maximale waarden is 15. Wel is het zo, hoe hoger het getal, hoe meer warmte wordt ontwikkeld. Dus ik wil ook niet hoger en het scheelt iets in geluid.
Bedankt allemaal voor de hulp. Alles van de machine blijkt nu te werken!