Plastic vork voor SK30 houders

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door skillalot »

Ik ben op zoek naar van die plastic vorken die je achterop je bed schroeft, om je SK30 houders in kwijt te kunnen.
Ik moet er 8 hebben, en bij damencnc vind ik ze best prijzig voor een stuk plastic. Aan de andere kant heb ik uit china BT30 houders bij mijn eigen spindle mee laten komen, en daarvan zijn er van de 12 al twee geknapt met alleen een beetje passen en meten. Sommige zitten heel strak, anderen weer heel los.

Iemand een idee waar deze in europa een beetje goede kwaliteit en nog steeds betaalbaar te krijgen zijn?
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door motormuis »

heb je een tekening hoe ze eruitzien kan ik misschien helpen net als met de spanners :lol:
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door keesfrees »

Als je frezen niet groter zijn dan de houder (diameter) dan kun je ook gaten gebruiken om ze van boven af in te laten zakken. En je moet de besturing de juiste beweging kunnen vertellen.

Anders, een klem maken uit 2 stukken plaat, met een draaipunt (wasknijper) en veer.

Of een plaat met een sleuf, dat werkt bij groter frezen ook, heb ik een ooit gemaakt, even foto zoeken.
aanvulling : dat wordt morgen

Zo maar wat gedachten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je bedoeld deze? Voor een spuitgietdeel best prijzig inderdaad. Maar ja, fabrikant, groothandel, tussenhandel, voorraad... dan tikt het aan.
Afbeelding

Dan hebben die chinezen duidelijk de verkeerde kwaliteit kunststof gebruikt lijkt me. Of de voorste pootjes te dik gemaakt, dan veren ze niet genoeg en breken ze. (gebeurd vaker als dingen stuk gaan hebben sommige mensen de neiging om het dikker te maken, maar als het moet veren moet je het juist dunner maken. Kun je die Chinese niet een beetje bijwerken zodat de vering beter wordt.
Ik heb ze ook wel gezien van dik verenstaal gebogen, lijken me een stuk robuuster.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 nov 2020 07:13 Je bedoeld deze? Voor een spuitgietdeel best prijzig inderdaad. Maar ja, fabrikant, groothandel, tussenhandel, voorraad... dan tikt het aan.
Zoals ik het lees hebben ze die bij Damen zelf ontworpen of laten ontwikkelen en jij weet als geen ander wat een spuitgietmal kost en bij welke hoeveelheden je quite speelt ;-)
Misschien dat TS een powerbuy kan organiseren want bij 50 stuks is de prijs gehalveerd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door DaBit »

Op Thingiverse staan wel een stel modelletjes. Eventueel iemand met een kaboutergestuurde plasticpoeper lief aankijken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door skillalot »

Ja laten printen is ook een optie inderdaad
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 nov 2020 09:14
hugo stoutjesdijk schreef: 07 nov 2020 07:13 Je bedoeld deze? Voor een spuitgietdeel best prijzig inderdaad. Maar ja, fabrikant, groothandel, tussenhandel, voorraad... dan tikt het aan.
Zoals ik het lees hebben ze die bij Damen zelf ontworpen of laten ontwikkelen
Ik denk niet dat de markt in Nederland zo bijzonder is, ding is van TeknoMotor
en jij weet als geen ander wat een spuitgietmal kost en bij welke hoeveelheden je quite speelt ;-)
Misschien dat TS een powerbuy kan organiseren want bij 50 stuks is de prijs gehalveerd.
Matrijs simpele open-dicht, dat soort matrijzen laten mijn klanten voor 4-5k maken (in nederland),spuitgieten zeg €1.- per stuk dus je besteld er 1000 kosten ze productie even grof €5.-
maar dan moet Tekno er aan verdienen dus rekent €10.-, Damen legt er 1000 op voorraad, die liggen daar 5 jaar niets te doen en dan vind ik het niet heel onbegrijpelijk, als er 1 besteld wordt, moet je het magazijn in, bovenste stelling (want ze gaan toch niet zo hard), dus voor dat je dat ding kunt gaan verzenden is er al een dagdeel om.
Ik denk dat ik er niet heel ver vanaf zit als ik de prijs bij grotere aantallen zie.
Damen is natuurlijk gewoon een commerciele firma die z'n personeel moet betalen en dat soort dingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door serum »

Het is een combinatie van gietaluminium en kunststof, nylon volgens mij. Ik denk dat je net pech hebt met je chinese exemplaren, de x/y/z afstelling steekt wel nauw.

Houdt er rekening mee dat voor het releasen van de tool de vork altijd 2mm naar beneden kan veren. Als je deze bevestiging te stijf maakt, kunnen ze ook sneller breken.

Ik vind deze persoonlijk wat verfijnder dan de grote witte met het gietalu;
https://www.cncsparetools.com/product/B ... hines.html
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door rien1959 »

Ik schat dat ik ze voor 12 euro per stuk uit zwart nylon print. In een extra zware kwaliteit, zodat het nooit kapot gaat. Ik heb wel een tekening gevonden op GrabCad maar dat is niet zo'n mooie. Als je een kapotte wilt opsturen teken ik hem uit en kan ik precies zeggen wat de kosten zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 07 nov 2020 14:30 In een extra zware kwaliteit, zodat het nooit kapot gaat.

Dat moet je nu juist niet doen.
Natuurlijk afhankelijk wat er stuk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door rien1959 »

Geen slapende honden wakker maken, Hugo :lol:
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door ruudderooy »

Ik heb ze zelf ook gewoon geprint in PLA (alleen BT30) werkt al prima ze slijten toch wel een beetje, dus pla voldoet prima.
Ik had ze eerst uit china besteld 12 stuks maar ik krees 2 stuks BT30 en 10 stuks iso30, maar die zijn te groot voor bt30 scheelt bij de flens 5.5mm.

21863

Ik heb ze gewoon van thingyverse gedownload en wat aangepast want zoals ze daar staan zijn ze net te groot.
de sk30 staat daar ook gewoon.
https://www.thingiverse.com/thing:4270026

Gr Ruud
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plastic vork voor SK30 houders

Bericht door keesfrees »

Foto's van experiment
21869
21868
21867

Hier is te zien waarom een klem niet gaat in mijn geval.
21866
Plaats reactie