Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ja dat kan ook dan voed je het bordje met USB en zet je de step en dir uitgang van het bordje op de step+ en dir+ van de driver en de gnd op de step- en dir- van de driver. Maar het zou nu ook moeten werken tenzij je de - van de 5V voeding niet goed op de gnd van de uitgang hebt aangesloten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 27 feb 2021 23:09 Hij doet het met de common cathode! Dus zonder 5V... Hij beweegt in ieder geval. Of het correct is weet ik dus nog niet.
Ok misschien hebben ze de gnd's van de driver uitgangen wel van elkaar geisoleerd. Zou ik vreemd vinden maar alles kan bij chinese producten. Heb je een elektrisch schema vannhet bordje, dat zou het een stuk makkelijker maken.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 27 feb 2021 23:13 Heb je een elektrisch schema vannhet bordje, dat zou het een stuk makkelijker maken.
https://github.com/makerbase-mks/MKS-SB ... 20V1.3_002

En dan de 'MKS SBASE V1.3_002 SCH.pdf'
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 27 feb 2021 23:11 Ja dat kan ook dan voed je het bordje met USB en zet je de step en dir uitgang van het bordje op de step+ en dir+ van de driver en de gnd op de step- en dir- van de driver. Maar het zou nu ook moeten werken tenzij je de - van de 5V voeding niet goed op de gnd van de uitgang hebt aangesloten.
Ja gek dat hij het zo doet en niet met de common anode methode... misschien staat er iets in het schema?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Even dnel gekeken.
Ja ze hebben drie grounds Dgnd, Agnd en Hgnd, maar die liggen aan elkaar dus snap niet dat het niet werkte.

Ik moet het nog wat beter bekijken later maar het lijkt er op dat de signalen van de ste, dir en ena rechtstreeks van devmicrocontroller afkomen en dus niet gebufferd zijn.
Dat zou betekenen dat ze maar 3v3 zijn en eigenlijk iets te laag voor decdriver in common cathode gebruik.
Maar het werkt dus heb je geluk.
Let wel op! Als je deze signalen per ongeluk kortsluit dan is je microcontroller kapot en is je bordje niet meer bruiikbaar voor die as. Ik vind dat niet netjes, ik zou er zelf altijd een buffer ic tussen zetten, die kosten maar twee dubbeltjes en dan heb je dat afgedekt.
Voorzichtig dus.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik snap het ook niet... nu net weer alles geprobeerd, nu lijkt helemaal niks te werken. common anode of cathode werken nu geen van beide...

Kan je hier iets over zeggen? Heeft de driver een active high of low signaal nodig voor de 'step' pin?
// By default pololu step drivers require an active high signal. However, some high power drivers require an active low signal as step.
#define INVERT_X_STEP_PIN false
#define INVERT_Y_STEP_PIN false
#define INVERT_Z_STEP_PIN false
#define INVERT_E_STEP_PIN false
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Tja deze driver wil eigenlijk een 5V signaal hebben en je geeft hem een 3v3.
Ik zou dan common anode gaan omdat de driver dan wel 5V krijgt en het bordje wel de stroom makkelijk kan sinken.
Maar eigenlijk wil je er dus een bufferic tussen zetten ook om boven eerder genoemde reden.
Het bordje lijkt bedoeld om zelf kleine stepperdrivers op te zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 28 feb 2021 11:02 Kan je hier iets over zeggen? Heeft de driver een active high of low signaal nodig voor de 'step' pin?
Dat maakt niet uit hij heeft een optocoupler , een ledje.
Beiden mag, dus common anode 5V aan de + van de driver en de - van de driver naar het bordje
OF
common cathode dus - van de driver aan de gnd en de uitgangen van het bordje via een buffer ic dat er 5V van maakt naar de + van de driver.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 28 feb 2021 11:24 common cathode dus - van de driver aan de gnd en de uitgangen van het bordje via een buffer ic dat er 5V van maakt naar de + van de driver.
Dat is ook nog een optie, een DC-DC booster bedoel je dan toch. Om van 3.3V -> 5V

En dit is wat iemand op het andere forum zegt:
I would try the common cathode config. Step out to pulse+, dir out to dir+, and all - tied to ground. I believe the step and dir pins out of the MKS output +voltage. In you configuration the driver isn’t getting signal ground.

Klopt dat wat hij zegt dat de output van de STEP/DIR pins + is?
Kjelt schreef: 28 feb 2021 11:21 Het bordje lijkt bedoeld om zelf kleine stepperdrivers op te zetten.
Het bordje heeft 5 interne drivers, maar heeft ook de mogelijk om 5 externe drivers aan te sluiten. Voorheen gebruikte ik de interne drivers, dat werkte gewoon.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Die uitgangen zijn de microcontroller uitgangen die kunnen gewoonlijk iets van 10mA leveren bij 3V3 of 10mA sinken naar ground. Dus beide kan alleen zoals ik al eerder zei zit er een optocoupler in die driver die heeft intern een weerstand die decwaarde heeft zodat er bij 5V voldoende stroom loopt maar misschien net niet bij 3V3.
Daarom zou ik of een buffer nemen of hem laten sinken want dat kan wel (er valt 2volt over de led dus veilig voor de microcontroller).
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Sorry, maar ik snap het niet helemaal... ik ben echt een elktro leek.
Echter heb ik nu meer succes!

Omdat ik een testopstelling gemaakt heb, heb ik gewoon wat kabeltjes gebruikt zonder adereindshulzen (omdat het een test was).

Nu heb ik fatsoenlijke kabel gebruikt met adereindshulzen, ook zodat ik makkelijk 2 kabels kon samen voegen en nu werkt het!
De common anode manier werkt nu wel, met de 5V op de + en de - draden op de het bordje.
Echter reageert het nog gek, als ik G1 X100 doe dan draad hij lang naar rechts, dan een stuk naar links en vervolgens weer een stuk naar rechts....
Maarja dat is weer een volgend probleem.

Oké, als ik G1 X100 F2000 ingeef dan draad hij wel alleen naar rechts...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Goed je komt er geloof ik verder wel uit ;-) :mrgreen:
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 28 feb 2021 16:52 Goed je komt er geloof ik verder wel uit ;-) :mrgreen:
Dat komt wel goed! Bedankt voor de hulp!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Volgende stap... kast is bijna klaar, net een test fit gedaan met alle onderdelen... daar kom ik wel aan uit.

Nu net de eerst connector gesoldeerd, dat was nog niet zo makkelijk.... maar het is gelukt!

Volgende vraag, moet ik nu de mantel aan het chassis deel solderen? Bijv. Met een groen/geel draadje?
Het andere eind van de draden komt op die busbar.

22920
Plaats reactie