Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Uiteraard, als je dat nou eerst doet en dan de mechanische trekontlasting eroverheen monteert ;-)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 13 mei 2021 19:08 Uiteraard, als je dat nou eerst doet en dan de mechanische trekontlasting eroverheen monteert ;-)
De connector bedoel je toch?
Dat had ik in eerste instantie gedaan, maar dan gaat de connector er dan niet meer overheen.

Zo bedoel je:
23496
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Hmm das minder :|
Eerlijk gezegd is dat een van de redenen dat ik dat soort connectoren niet veel gebruik, te krap allemaal en de kwaliteit is verschillend.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 13 mei 2021 19:19 Hmm das minder
Eerlijk gezegd is dat een van de redenen dat ik dat soort connectoren niet veel gebruik, te krap allemaal en de kwaliteit is verschillend.
Welke gebruik je, dan gebruik ik die voor mijn nieuwe project ;-)
Neutrik connectors?

Een andere optie is om volgende keer GX16 5 pin connectors te gebruiken en dan de afscherming aan de 5e pin solderen....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Dat zou wel een nettere oplossing zijn.
Tja ik gebruik zelf vaak Neutrik XLR, afhankelijk van de versie , type en aantal pinnen heb je er bv met drie pennen in zilver die met gemak 10A per pen mogen hebben, ideaal voor DC voedings-spanningen (geen netspanning uiteraard) of motoren , met meer pennen voor data (homesensoren, encoders, etc). En ik gebruik zelf de metalen speakon connectoren NLT4FX en NLT4MP chassisdeel voor de motoren. Die laatste zijn wel wat duurder maar deze connectoren zijn vaak het voordeligste te krijgen bij audiozaken zoals. BAxshop.

Ook zijn er voordeligere B merken maar kijk dan wel goed naar de datasheet voor de ax. Stroom, dat verschilt soms flink, kan ook niet anders als je sommige prijzen ziet.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de informatie!
Ja inderdaad best prijzig... maar lijkt me een goede optie.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ergens lang lang geleden…. was ik begonnen, zonder enig elektra kennis, met een besturingskast voor mijn huidige frees (de MPCNC).

Heb hem nu dus al een jaar niet kunnen gebruiken, had hem toen draaien op een MKS Sbase 3D printer bordje op de Marlin firmware, zoals (bijna) alle eigenaren doen van een MPCNC.

Nu ga ik dus dus een poging doen om het werkend te krijgen met LinuxCNC via een Chinese BOB, deze heb ik gemonteerd aan de binnenkant van de deur.

Verder op de deur zitten de ventilatoren op 24VDC met een buckconverter er tussen om ze zachter te kunnen draaien zodat ze minder lawaai maken.

AC inlaat dmv een kabel zoals een PC voeding (weet even de naam niet), dan een noodstop en een aan/uit-knop daarboven. Dan op de bovenste Dinrail een automaat, magneetschakelaar en AC distributieblok om de 5VDC en 24VDC voeding te voeden en tevens 3 contactdozen. 1 contactdoos waar de Makita frees op komt te zitten, zit een relais tussen die ik wil aansturen met de BOB.

Dan de onderste Dinrail de 5VDC voeding en distributieblokken voor de 5V en 24V.

Daaronder de Leadshine DM542 drivers.

Alle connectoren dmv Aviation stekkers.

24176
Plaats reactie