Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

wdbruin

Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Wim de Bruin, 56 jaar, werkzaam in de ICT, in m’n vrije tijd veel bezig met klussen in en om het huis met de nadruk vooral op hout / houtbewerking.

Sinds enige tijd is mijn interesse gewekt in de mogelijkheden van een CNC freesmachine als uitbreiding op mijn bestaande houtbewerkingsmachines. Een aantal weken geleden heb ik me daarom geregistreerd op dit informatieve forum (en de Amerikaanse variant) en heb inmiddels de nodige uren besteed aan het lezen van veel interessante verhalen en ervaringen van beginnende en ervaren CNC-gebruikers.

Ik overweeg om een CNC-portaalfrees aan te schaffen (zelfbouw gaat het niet worden omdat mij daar de tijd en de kennis voor ontbreekt). De machine zal voornamelijk gebruikt worden de bewerking van MDF en hardhout (eiken / beuken) vooralsnog vooral hobbymatig maar in de toekomst wellicht ook zakelijk voor de productie van kleine series gebruiksvoorwerpen zoals kleine meubels, snij-/serveerplanken etc.

Mede op basis van diverse ervaringen op dit forum ben ik me gaan oriënteren op een aantal Chinese fabrikanten en heb bij deze fabrikanten offertes opgevraagd voor een machine die geschikt is voor het verwerken van (met name hard-) hout en een werkgebied van 1200*1200*200. Hoewel mijn vraagstelling richting alle leveranciers hetzelfde is geweest verschillen de aanbiedingen nogal, zowel qua specs als uiteindelijke prijs voor de machine, en omdat ik op CNC-gebied een newbie ben zou ik het heel erg op prijs stellen om wat feedback of adviezen te krijgen voor wat betreft de specs van een machine die voor mij geschikt zou zijn.

Onderstaand de (variatie in) specs voor de belangrijkste onderdelen uit de verschillende aanbiedingen
  • X-Y-Z axis working area: 1200*1200*200
  • Gantry: Staal
  • Controller: Mach3
  • Interface: USB
  • Spindle: Variërend van 2.2 kW to 6 kW (air cooled)
  • Spindle speed: 24.000 rpm
  • Max travelspeed: Variërend van 20.000 mm tot 45.000 mm/min
  • X-Y movement: Ballscrew of Rack and Pinion transmission
  • Z-movement: Ballscrew
  • Rails: Round orbit of Lineair rail 20 mm / 25 mm
  • Working precision: Variërend van 0.02 tot 0.05mm
  • Limit stops: Hard en/of soft-limit stops
  • Table type: T-slot / Vacuüm table incl. pomp
  • Gewicht: Variërend van 400 tot 900 kg
  • Dustcollector: 3kW double bag
Mijn concrete vragen zijn:
  1. Welk spindelvermogen is aan te bevelen voor mijn situatie?
  2. Is de keuze voor luchtgekoeld aan te bevelen of is het beter om te kiezen voor watergekoeld?
  3. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op zou moeten letten v.w.b. geleidingen?
  4. Idem voor limit-stops?
  5. Andere zaken waar ik specifiek op moet letten / naar moet vragen?
  6. Zijn er mensen die ervaringen kunnen delen met (machines van) de volgende fabrikanten:
    • Blue-elephant (@RoelHG: is de onlangs ontvangen 1212 machine inmiddels in gebruik genomen / wat zijn jouw ervaringen ?)
    • QuickCNC (@jacala: staat de optie om eens bij jou te komen kijken/praten over ervaringen nog open ?)
    • Omni CNC
    • Stepmores
  7. Welke Do’s en Dont’s zijn bekend v.w.b. het aanschaffen van een machine uit China?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg, Wim
mjeuring

Re: Even voorstellen .. en advies gevraagd voor aanschaf (Chinese) Portaalfrees

Bericht door mjeuring »

Gezien de vermogens waar hier over gesproken ga ik er van uit dat je een 3-fasen aansluiting hebt. 1-fase 16A is beperkt tot 3,7KW
Luchtgekoeld maakt meer geluid dat een watergekoelde, maar dat wordt toch overstemd door het lawaai van de frees in je materiaal. Wel moet je er voor zorgen dat je ventilatieopeningen schoon blijven, iets wat je bij watergekoeld niet hebt. Watergekoeld is weer een extra toevoeging die onderhouden/gecontroleerd moet worden. Normaal zou ik zeggen neem luchtgekoeld, maar bij hout zou ik toch sterk overwegen om voor watergekoeld te gaan vanwege de stof die vrijkomt.
Round-rails krijg je hier de handen niet op elkaar :lol:
Jacala
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi! Je mag zeker komen kijken hoor.

Dat formaat machine is erg leuk om mee te beginnen, jammer dat ik het nu pas lees. Mijn oude gweike frees van 1300*1300*200 is net verkocht voor 3000 euro en voldeed precies aan je wensen denk ik.

Ik zou 100% voor lucht gekoeld gaan. Het werkt, is betrouwbaar en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Geen gedoe met water, een pomp en een koeler. Gewoon lucht gekoeld. Welk electrisch hout gereedschap is water gekoeld? Zaagtafel? Bovenfrees? Afkortzaag? Vandikte bank? 100% van de machines zijn lucht gekoeld. Dan kan dat kleine CNC machintje dat ook prima.

HQD levert mooie spindels voor een nette prijs dacht ik. Meer dan 4 kw heb ik nooit nodig gehad op een kleine machine.

Geen ronde geleidingen, dat is echt prutswerk en als ze die gebruiken zou ik vragen stellen bij de rest van de machine.

Die afzuiging zou ik ook niet nemen. Ik heb ze gehad en het bevalt mij niet. Bij tendotools in België verkopen ze een aantal nette cycloon afzuigers (de fabrikant is Burt in China maar je moet ze per 10 inkopen, de prijs gaat dan wel door 3)

Qua vacuümpomp. Bij klein budget gaan voor een liquid ring vacuüm pomp. Je moet dan wel een overloop vat hebben die als koelbuffer werkt en die het water in de stalen tank ververst. Na een dagje frezen heb ik 1000 liter water (een ibc tank) op 40 graden. De afvoer moet je wel naar buiten leggen ivm de grote hoeveelheid vocht die de pomp uitspuugt. Een Becker is veel mooier maar 3 keer zo duur bij gelijkwaardige prestaties.

Ik ben een fan van quick CNC. Ik heb een blue elephant en quick naast elkaar staan en de verschillen in kwaliteit en ontwerp zijn enorm. Ik heb beide fabrieken bezocht en hoewel blue erg goed is in marketing is de kwaliteit van hun machines beduidend lager. Quick is een enorm bedrijf en erg veel vaste klanten. Quick verkoopt voornamelijk aan de Chinese markt en blue exporteert veel.

Je kunt altijd langskomen om te komen kijken.

Kijk ook eens bij xyz machinery. Tony heeft een Duitse GmbH geopend en hij zit een uurtje over de grens in neus (dacht ik). Als je geen import aandurft is hij best prima. Minder goed dan quick.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
serum
Has thanked: 1 time

Bericht door serum »

Let er bij dat formaat op dat ze geen enkele KO gebruiken voor de beweging van de brug maar 2. Maar liever tandheugel als je MDF wilt frezen. Want bij MDF ga je toch gauw boven de 15m/min en permanent snel draaiende KO's is niet goed voor het behoud van de spindels. (en daarnaast zijn ze gevoeliger voor slijtage door stof dan rack/pinion). Geef aan dat je scheef vertande rack/pinion wilt. En het liefst aangedreven met een planetaire reductie in plaats van een snaar, maar dat is sterk afhankelijk van je budget. Snaar is ook prima, laat ze voor de zekerheid een paar reservesnaren meesturen voor alle assen. Dat is tientjeswerk en het scheelt je bij evt. vervangen lang wachten en uitzoekwerk.

Ik geef de voorkeur aan servomotoren, maar een paar closed loop steppers van leadshine zijn ook mooi voor een dergelijke machine.

Geen idee wat je budget is, maar een vacuumtafel is een must voor plaatmateriaal. Ik zou ook serieus over een ATC nadenken als je budget dit toestaat. Er zijn tegenwoordig erg goed betaalbare 4,5kw ISO30 atc's.

Luchtgekoeld is het meest praktisch. Meestal geforceerd door een ventilator of te forceren door een extra ventilator indien nodig.

Ronde rails met een grote boog omheen. Lineaire geleiders van Hiwin, TBI of THK oid.

Limit stops zijn niet nodig met closed loop. Mechanische limit-stops moeten er altijd op.

Blue elephant heb ik laten varen in de offertefase. Omni idem, toen ik de detailfoto's zag van een aantal budge-oplossingen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik zou ook USB afraden, het ligt er erg aan welk merk en type controllerkaartje gebruikt wordt, maar over het algemeen is USB niet de meest betrouwbare keuze, kies Ethernet, dat is vele malen stabieler en betrouwbaarder.
Floor
Donateur

Bericht door Floor »

Mocht je in de buurt van Rotterdam zijn, dan kan ik een Chinese CNC laten zien, en hoe dat door hardhout gaat. (spoiler: makkelijk)
wdbruin

Bericht door wdbruin »

Dank van de reacties tot nu toe, ik neem alle tips en aanbevelingen mee bij de uiteindelijke selectie voor machine/leverancier.
mjeuring schreef: 15 aug 2020 09:48 Gezien de vermogens waar hier over gesproken ga ik er van uit dat je een 3-fasen aansluiting hebt. 1-fase 16A is beperkt tot 3,7KW
.....
Round-rails krijg je hier de handen niet op elkaar :lol:
Klopt, het wordt een 3-fase machine.
En v.w.b. de round-rails: zoiets had ik idd al begrepen op basis van verschillende reacties elders op het forum ... :mrgreen:
Jacala schreef: 15 aug 2020 10:32 .....
Je kunt altijd langskomen om te komen kijken.

Kijk ook eens bij xyz machinery. Tony heeft een Duitse GmbH geopend en hij zit een uurtje over de grens in neus (dacht ik). Als je geen import aandurft is hij best prima. Minder goed dan quick.
Afspraak staat inmiddels en xyz machinery ga ik ook contacten
serum schreef: 15 aug 2020 10:38 ....
Limit stops zijn niet nodig met closed loop. Mechanische limit-stops moeten er altijd op.
....
Open-/closed loop had ik me nog niet in verdiept, zie dat daar het nodige over te vinden is op het forum, ga ik eens op m'n gemak doornemen.
benkr schreef: 15 aug 2020 11:41 Ik zou ook USB afraden, het ligt er erg aan welk merk en type controllerkaartje gebruikt wordt, maar over het algemeen is USB niet de meest betrouwbare keuze, kies Ethernet, dat is vele malen stabieler en betrouwbaarder.
Goeie tip, meteen gechecked: het blijkt dat naast USB meestal ook Ethernet ondersteund wordt.
Floor schreef: 15 aug 2020 13:35 Mocht je in de buurt van Rotterdam zijn, dan kan ik een Chinese CNC laten zien, en hoe dat door hardhout gaat. (spoiler: makkelijk)
Dank voor het aanbod. Ik heb inmiddels een 'site-visit' staan, maar mocht ik er nog behoefte aan hebben dan hou ik de optie om richting Rotterdam te komen graag open.

Een definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt dus als iemand nog tips of aanbevelingen heeft ... let me know!
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Hmmm ja beetje aarzelend want ik weet nu al dat er een beetje herrie van komt en laat ik meteen voorop stellen ik ben geen ervaringsdeskundige van deze software maar heb wel veel meegelezen en laat ik toch voorzichtig een balletje opgooien.
Wat betreft Mach3 zijn er twee kampen, een aantal mensen is super tevreden met Mach3 en anderen hebben regelmatig problemen er mee.
Feit is wel dat de opvolger Mach4 niet goed is ontvangen en dan druk ik me denk ik erg netjes uit maar dat zal over tijd hopelijk beter worden.
En Mach3 wordt zover als ik weet niet meer actief gesupport ? Er was ook iets met Windows10 wat issues gaf misschien inmiddels al opgelost ?
Mocht je er al jaren ervaring mee hebben en weten waar je aan toe bent, go forit.
Mocht je geen ervaring er mee hebben dan vraag ik me toch af of je deze nu nog zou willen kiezen voor een nieuwe fabrieksmachine die je ook zakelijk wilt gaan gebruiken.
Maar daar zou je dus eigenlijk hier op het forum eens met een paar pro en contra zakelijke gebruikers willen babbelen. Eigenlijk omdat ik er geen ervaring mee heb moet ik mijn mond houden maar de software is behoorlijk belangrijk voor het dagelijks functioneren van de machine en zou ik ook tijd aan besteden om een weloverwogen keuze te maken.
wdbruin

Bericht door wdbruin »

Kjelt schreef: 17 aug 2020 11:41 Hmmm ja beetje aarzelend want ik weet nu al dat er een beetje herrie van komt en laat ik meteen voorop stellen ik ben geen ervaringsdeskundige van deze software maar heb wel veel meegelezen en laat ik toch voorzichtig een balletje opgooien.
Wat betreft Mach3 zijn er twee kampen, een aantal mensen is super tevreden met Mach3 en anderen hebben regelmatig problemen er mee.
Feit is wel dat de opvolger Mach4 niet goed is ontvangen en dan druk ik me denk ik erg netjes uit maar dat zal over tijd hopelijk beter worden.
En Mach3 wordt zover als ik weet niet meer actief gesupport ? Er was ook iets met Windows10 wat issues gaf misschien inmiddels al opgelost ?
Mocht je er al jaren ervaring mee hebben en weten waar je aan toe bent, go forit.
Mocht je geen ervaring er mee hebben dan vraag ik me toch af of je deze nu nog zou willen kiezen voor een nieuwe fabrieksmachine die je ook zakelijk wilt gaan gebruiken.
Ik hoopte reactie te krijgen op het noemen van Mach3 omdat idd duidelijk is dat de meningen daarover op dit forum nogal uiteenlopend zijn. Mooi dus dat jij deze discussie aanzwengelt.
Ik heb nul-ervaring met CNC en hetzelfde geldt voor Mach3 of vergelijkbare software. Voor veel forumleden die zelf een machine in elkaar schroeven is het makkelijk: men kiest/monteert zelf een controller die past bij de software die gebruikt gaat worden. Omdat ik het liefst een compleet werkende machine aanschaf waarbij de leverancier ook de juiste controller installeert (en het geheel werkend test en aflevert) ben ik dus afhankelijk van wat men ondersteunt.
Kjelt schreef: 17 aug 2020 11:41 Maar daar zou je dus eigenlijk hier op het forum eens met een paar pro en contra zakelijke gebruikers willen babbelen.
Eigenlijk omdat ik er geen ervaring mee heb moet ik mijn mond houden maar de software is behoorlijk belangrijk voor het dagelijks functioneren van de machine en zou ik ook tijd aan besteden om een weloverwogen keuze te maken.
Er lijkt op dit forum ook een groot aantal EdingCNC-fans te zijn. Omdat ik nog voor de keuze sta zou het wat mij betreft dus ook EdingCNC mogen zijn, edoch ... de meeste Chinese fabrikanten lijken daar nog nooit van gehoord te hebben (opportunity voor EdingCNC?). Oftewel: als ik voor EdingCNC zou gaan zou er achteraf nog een controller etc. geïnstalleerd moeten worden en begeef ik me op glad ijs qua garantie / support van de leverancier.
Uitzondering lijkt xyz-tech te zijn, daarvan kreeg ik vanochtend een aanbieding waarin o.a. was opgenomen : Dutch EDINGCNC windows-based control & lap-top bracket.

Ik maak idd graag een weloverwogen keuze, het zou daarom mooi zijn om de mening van Mach3-fans / gebruikers te vernemen om op basis daarvan vast te kunnen stellen of Mach3 nog wel the-way-to-go is voor een nieuwe machine.
En anderzijds die van gebruikers van andere software waarom het juist geen Mach3 zou moeten zijn (maar dan geldt voor mij wel de beperking t.a.v. het aanbrengen van de juiste controller door de fabrikant).

Dus als er iemand is die mij het juiste advies kan geven ...... :?:
serum
Has thanked: 1 time

Bericht door serum »

Wat is je budget?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

wdbruin schreef: 17 aug 2020 17:32
Kjelt schreef: 17 aug 2020 11:41Er lijkt op dit forum ook een groot aantal EdingCNC-fans te zijn. Omdat ik nog voor de keuze sta zou het wat mij betreft dus ook EdingCNC mogen zijn, edoch ... de meeste Chinese fabrikanten lijken daar nog nooit van gehoord te hebben (opportunity voor EdingCNC?). Oftewel: als ik voor EdingCNC zou gaan zou er achteraf nog een controller etc. geïnstalleerd moeten worden en begeef ik me op glad ijs qua garantie / support van de leverancier.
Uitzondering lijkt xyz-tech te zijn, daarvan kreeg ik vanochtend een aanbieding waarin o.a. was opgenomen : Dutch EDINGCNC windows-based control & lap-top bracket.

Ik maak idd graag een weloverwogen keuze, het zou daarom mooi zijn om de mening van Mach3-fans / gebruikers te vernemen om op basis daarvan vast te kunnen stellen of Mach3 nog wel the-way-to-go is voor een nieuwe machine.
En anderzijds die van gebruikers van andere software waarom het juist geen Mach3 zou moeten zijn (maar dan geldt voor mij wel de beperking t.a.v. het aanbrengen van de juiste controller door de fabrikant).

Dus als er iemand is die mij het juiste advies kan geven ...... :?:
Er zijn ook zat Chinese bouwers die controller systemen leveren (ala Fanuc), die helemaal geen pc meer nodig hebben. Dat geniet verre weg mijn voorkeur. Geen gesodemieter meer met pc's, usb's en wat ook nog meer. Vaak kan je bij die leverancier ook nog uit verschillende systemen kiezen. Kwestie van vragen, klant is koning he......
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik ga een nieuw Mach3 vs Mach4 topic aanmaken en ga daarin proberen wat voor- en nadelen van beiden inzichtelijk te krijgen.
wdbruin

Bericht door wdbruin »

andrefc101 schreef: 17 aug 2020 18:24 Er zijn ook zat Chinese bouwers die controller systemen leveren (ala Fanuc), die helemaal geen pc meer nodig hebben. Dat geniet verre weg mijn voorkeur.
Vaak kan je bij die leverancier ook nog uit verschillende systemen kiezen. Kwestie van vragen, klant is koning he......
Ben benieuwd aan wat voor controller systeem je dan denkt.
Zoiets?

Afbeelding
andrefc101 schreef: 17 aug 2020 18:24 Geen gesodemieter meer met pc's, usb's en wat ook nog meer.
En dat zeg je tegen iemand die z'n hele werkzame leven al in de ICT werkzaam is :lol: ??
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

wdbruin schreef: 17 aug 2020 19:52 Ben benieuwd aan wat voor controller systeem je dan denkt.
Zoiets?

Afbeelding
andrefc101 schreef: 17 aug 2020 18:24 Geen gesodemieter meer met pc's, usb's en wat ook nog meer.
En dat zeg je tegen iemand die z'n hele werkzame leven al in de ICT werkzaam is :lol: ??
Nee, das niets voor mij, ik doel meer op zoiets:

https://m.szghauto.com/product/65.html
Plaats reactie