Mijn naam is Wim de Bruin, 56 jaar, werkzaam in de ICT, in m’n vrije tijd veel bezig met klussen in en om het huis met de nadruk vooral op hout / houtbewerking.
Sinds enige tijd is mijn interesse gewekt in de mogelijkheden van een CNC freesmachine als uitbreiding op mijn bestaande houtbewerkingsmachines. Een aantal weken geleden heb ik me daarom geregistreerd op dit informatieve forum (en de Amerikaanse variant) en heb inmiddels de nodige uren besteed aan het lezen van veel interessante verhalen en ervaringen van beginnende en ervaren CNC-gebruikers.
Ik overweeg om een CNC-portaalfrees aan te schaffen (zelfbouw gaat het niet worden omdat mij daar de tijd en de kennis voor ontbreekt). De machine zal voornamelijk gebruikt worden de bewerking van MDF en hardhout (eiken / beuken) vooralsnog vooral hobbymatig maar in de toekomst wellicht ook zakelijk voor de productie van kleine series gebruiksvoorwerpen zoals kleine meubels, snij-/serveerplanken etc.
Mede op basis van diverse ervaringen op dit forum ben ik me gaan oriënteren op een aantal Chinese fabrikanten en heb bij deze fabrikanten offertes opgevraagd voor een machine die geschikt is voor het verwerken van (met name hard-) hout en een werkgebied van 1200*1200*200. Hoewel mijn vraagstelling richting alle leveranciers hetzelfde is geweest verschillen de aanbiedingen nogal, zowel qua specs als uiteindelijke prijs voor de machine, en omdat ik op CNC-gebied een newbie ben zou ik het heel erg op prijs stellen om wat feedback of adviezen te krijgen voor wat betreft de specs van een machine die voor mij geschikt zou zijn.
Onderstaand de (variatie in) specs voor de belangrijkste onderdelen uit de verschillende aanbiedingen
- X-Y-Z axis working area: 1200*1200*200
- Gantry: Staal
- Controller: Mach3
- Interface: USB
- Spindle: Variërend van 2.2 kW to 6 kW (air cooled)
- Spindle speed: 24.000 rpm
- Max travelspeed: Variërend van 20.000 mm tot 45.000 mm/min
- X-Y movement: Ballscrew of Rack and Pinion transmission
- Z-movement: Ballscrew
- Rails: Round orbit of Lineair rail 20 mm / 25 mm
- Working precision: Variërend van 0.02 tot 0.05mm
- Limit stops: Hard en/of soft-limit stops
- Table type: T-slot / Vacuüm table incl. pomp
- Gewicht: Variërend van 400 tot 900 kg
- Dustcollector: 3kW double bag
- Welk spindelvermogen is aan te bevelen voor mijn situatie?
- Is de keuze voor luchtgekoeld aan te bevelen of is het beter om te kiezen voor watergekoeld?
- Zijn er nog specifieke zaken waar ik op zou moeten letten v.w.b. geleidingen?
- Idem voor limit-stops?
- Andere zaken waar ik specifiek op moet letten / naar moet vragen?
- Zijn er mensen die ervaringen kunnen delen met (machines van) de volgende fabrikanten:
- Blue-elephant (@RoelHG: is de onlangs ontvangen 1212 machine inmiddels in gebruik genomen / wat zijn jouw ervaringen ?)
- QuickCNC (@jacala: staat de optie om eens bij jou te komen kijken/praten over ervaringen nog open ?)
- Omni CNC
- Stepmores
- Welke Do’s en Dont’s zijn bekend v.w.b. het aanschaffen van een machine uit China?
Mvg, Wim