Stepcraft M-series

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Stepcraft M-series

Bericht door 3Design »

Hoi,

Wat denken jullie van de nieuwe m-series van stepcraft?

https://www.stepcraft-systems.com/en/cn ... s/m-series
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Stepcraft M-series

Bericht door chimaerion »

Stepcrafts zijn mooie graveermachines. En daar blijft het bij denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepcraft M-series

Bericht door Kjelt »

Leuke machine maar vooral designed voor portable gebruik dus ik vind het chassis vrij licht en de steppermotoren ook, ik zou daar liever closed loop steppers willen zien.
Maar als je portable wilt om bij klanten of op de vloer te frezen heb je weinig keuze, dus de vraag is: wat wil je er mee gaan doen?

Als het niet portable hoeft te zijn zou ik een andere machine overwegen, kijk eens bij Sorotec.de , die machines zijn veel steviger qua chassis maar die moet je wel laten staan.

Vraag eens aan Geldof die heeft een stepcraft maar is hem nu aan het upgraden want de zas was te licht zelfs voor een 4kg spindel. Volgens mij wil hij er ook vanaf tzt toch allemaal wat te licht.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stepcraft M-series

Bericht door JoepS »

Heb je de link bekeken chimaerion? Standaard Bosch Rexroth lineaire rails (mgn12-achtig?) en optionele Hiwin kogelomloopspindels. Het ziet er eindelijk leuk uit. Kan met prijs en specificaties ook concurreren met bepaalde portaalfrezen van Sorotec. De motoren lijken wel een beetje slap en de vraag met stepcraft is of je die zomaar kunt upgraden. Daarnaast is de spindle-houder slapjes, maar lijkt het erop dat er 2 t-sleuven in de z-plaat zijn verwerkt, dus zou je makkelijker dan eerst daar iets aan kunnen doen. Deze machine is toch echt iets anders dan de D.420 die ik heb of de D.840 van Geldof.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UDQfcwLWPpo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepcraft M-series

Bericht door serum »

Ik zie het als een marketing gehyped merk. Ziet er netjes uit, maar bijzonder stabiel is het niet. als je moet gooien met termen als 'semi closed loop' en 'flexiguides' om je product aan te prijzen ben je op zoek naar onwetende klanten.

Leuk opgezet, maar niet mijn type machine. De standaard spindel die ze hebben is dan wel weer netjes. Die ISO30 ATC spindel idem. Knap ding!

Maar dat kleine spul van kan mij nooit bekoren. Het UCCNC spreekt mij dan wel weer aan voor de besturing, hun eigen scherm dat ze ervoor gemaakt hebben ook. Het proben is ook mooi, overzichtelijk geintegreerd
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Stepcraft M-series

Bericht door chimaerion »

JoepS schreef: 14 jun 2020 11:15 Heb je de link bekeken chimaerion? Standaard Bosch Rexroth lineaire rails (mgn12-achtig?) en optionele Hiwin kogelomloopspindels. Het ziet er eindelijk leuk uit. Kan met prijs en specificaties ook concurreren met bepaalde portaalfrezen van Sorotec. De motoren lijken wel een beetje slap en de vraag met stepcraft is of je die zomaar kunt upgraden. Daarnaast is de spindle-houder slapjes, maar lijkt het erop dat er 2 t-sleuven in de z-plaat zijn verwerkt, dus zou je makkelijker dan eerst daar iets aan kunnen doen. Deze machine is toch echt iets anders dan de D.420 die ik heb of de D.840 van Geldof.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UDQfcwLWPpo
Ja ik heb de link bekeken, maar ik hoef enkel maar een blik op de foto te werpen om te zien dat het een graveermachine is. Bekijk de constructie eens, is allesbehalve stijf te noemen.

En als ik kijk naar de sorotec machines, die zijn nog mijlenver voor de stepcraft machines.

Als je de stepcraft M700 aankleedt, zit je bijna aan 4k euro. En dan heb je nog geen controller en besturingssoftware.

Voor dat geld kan je beter een sorotec kopen of iets doorsparen en de machine van onze Duitse vriend waarvan ik zijn naam vergeten ben, kopen. Of als je een beetje handig bent en veel wil bijleren een ospf bouwen.

Maar goed, als de stepcraft aan je noden voldoet, wie ben ik om je tegen te houden?
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft M-series

Bericht door Geldof »

Ik heb een Stepcraft D series en ben hem aan het ombouwen naar een brug met lineair rail, had nog niet gezien dat Stepcraft een nieuwe lijn uit heeft gebracht.
Als ik eerlijk moet zijn zou ik geen nieuwe Stepcraft meer kopen, niet nauwkeurig genoeg voor graveren en te licht voor de meeste bewerkingen.
Er zijn vast andere betere machines te koop voor dat geld.
Click buy play
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stepcraft M-series

Bericht door 3Design »

En welk type soorten zou je dan voorstellen met het zelfde werkbezoek als de democraat M1000?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepcraft M-series

Bericht door serum »

Iedere sorotec is qua stabiliteit al beter. Neem er 1 met een dubbel uitgevoerde KO voor de langste as die de brug verplaatst. (kan je ook als optie aangeven bij hen).

www.sorotec.de

Sorotec is ook erg bereidwillig en hulpvaardig qua support.

Maar los van wat beter is;

Wat wil je ermee frezen/doen? Als je balsaplankjes gaat frezen van 1mm heb je niets nodig. Wil je 60mm staal verspanen moet je naar andere machines kijken.
Rinusripsus23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2020 17:33

Re: Stepcraft M-series

Bericht door Rinusripsus23 »

Zoals dikwijls op dit forum, zeer vooringenomen reacties tegenover stepcraft. Jammer.
Er zijn er die op het zicht de stabiliteit van een machine kunnen beoordelen en met hun ogen zeer precies balsa graveren! Dat zou ik pas marketing lulkoek noemen.
Als ik een bij een Sorotec Hobby Line en Stepcraft M op foto de stabiliteit zou moeten beoordelen, ik zou het nog niet weten.
Wel, wie kan een alternatief voorstellen voor de M1000, die beter en niet duurder is?
Graveren in non ferro metaal
Frezen in hardhout tot 45mm diep
NIET zelf in elkaar te steken. Uitpakken en eventueel wat onderdelen die voor transport gemak/veiligheid uit elkaar waren. Meer niet.
Levertijd kleiner dan 3 maand
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepcraft M-series

Bericht door Kjelt »

Rinusripsus23 schreef: 12 okt 2022 18:45 Zoals dikwijls op dit forum, zeer vooringenomen reacties tegenover stepcraft. Jammer.

Dit is een nieuwe machine dus valt er weinig over te zeggen.
Echter stepcraft die is meermalen de afgelopen jaren hier aan bod gekomen, gebruikers die een machine gekocht hebben en de stabiliteit viel echt te wensen over. Dus denk dat de vooroordelen gebaseerd zijn op de ervaringen uit het verleden en niet uit het niets ;-)
Plaats reactie