probleem met Mach3 op nieuwere computer

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hardy »

Hallo, ik heb vandaag mijn oude pentium3 computer vervangen door een pentium dualcore 6600, verder daar gewoon weer windows XP met de bijbehorende moederbord drivers opgezet en alle relevante software verwijderd, daarna mijn Mach3 er weer op en de config-files weer terug gezet.
Alles werkt ook wel weer, maar veel langzamer, en de spindel gaat alleen nog maar op volle snelheid aan (PWM), kan hem dus niet meer regelen.
Door met de motor tuning te spelen, kan ik de bewegingen wel wat sneller krijgen, maar niet op de oude snelheid, ik kan niets verder meer verzinnen, alles staat goed volgens mij.
Ik heb overigens mach al eens vaker verplaatst naar een ander moederbord, en nooit problemen gehad, werkte direct weer goed, dat ik nu ben gaan wisselen is i.v.m. het kunnen gebruiken van een Sata-HD, die aansluiting had het andere bord nog niet
Weet hier iemand misschien wat nog fout kan gaan?

M.vr.gr.
Hardy
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien de configuratie van de parallelle poort in de BIOS ? (SPP, EPP, ECP )
(of de verkeerde config overgezet ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hardy »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 feb 2020 15:35 Misschien de configuratie van de parallelle poort in de BIOS ? (SPP, EPP, ECP )
(of de verkeerde config overgezet ?)
allemaal al geprobeerd, ik zou het echt niet verder weten, en de config moet gewoon goed zijn, alles werkt ook wel gewoon, zelfs de spindel heb ik inmiddels wel regelbaar gekregen, maar niet met de pwm instelling die ik altijd gebruikt heb, ik moet nu veel hoger gaan dan standaard, ik heb voorheen gewoon altijd de standaard waarde kunnen gebruiken, maar de steppers krijg ik niet afgesteld, lopen gewoon te langzaam.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door wilfred1970 »

hoi,
heb sinds kort ook mn mini-itx pc met tinyXP vervangen door een moderne Win10 pc.
Heb het als volgt opgelost:
Bestel de RnR Eco Motion 2.0 card (kost letterlijk een paar tientjes) verkrijgbaar via Ali maar ik heb de mijne gewoon in NL gekocht (geen geduld)
manual heb ik als download beschikbaar maar via Youtube zijn er ook genoeg tutorials te vinden.
sluit je drivers aan t bordje
sluit je bordje via de usb aan je pc
driver installeren
onder mach3 hoef je alleen de motioncard te kiezen dus niet meer alle driverpoorten apart instellen.
wel de velo etc opnw instellen.
Voila! klaar
Ben nu niet meer afhankelijk van de lpt poortjes (en die motioncard ga ik er 1 op reserve aanschaffen)
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hardy »

wilfred1970 schreef: 26 feb 2020 20:55 hoi,
heb sinds kort ook mn mini-itx pc met tinyXP vervangen door een moderne Win10 pc.
Heb het als volgt opgelost:
Bestel de RnR Eco Motion 2.0 card (kost letterlijk een paar tientjes) verkrijgbaar via Ali maar ik heb de mijne gewoon in NL gekocht (geen geduld)
manual heb ik als download beschikbaar maar via Youtube zijn er ook genoeg tutorials te vinden.
sluit je drivers aan t bordje
sluit je bordje via de usb aan je pc
driver installeren
onder mach3 hoef je alleen de motioncard te kiezen dus niet meer alle driverpoorten apart instellen.
wel de velo etc opnw instellen.
Voila! klaar
Ben nu niet meer afhankelijk van de lpt poortjes (en die motioncard ga ik er 1 op reserve aanschaffen)
Is een idee, maar bij mij is alles zelfbouw, ook de drivers, alles is te koop maar het is bij mij gewoon een hobby en wil dus ook gewoon weten waarom het nu in eens niet meer werkt, als het ik het echt niet klaar krijg dan gaat gewoon het oude bord er weer aan, in ieder geval bedankt voor het mee denken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hfjbuis »

Het lijkt erop dat Mach3 niet de gewenste processortijd krijgt en interrupts te traag worden afgehandeld.

Controleer eens of er nog een XP-update hangt wat het systeem vertraagd. Een blik op de performancemonitor (taakbeheer) kan verhelderend werken.

Je kunt vergelijken welke servicepacks en services op de oude en nieuwe computers lopen. Als je behalve XP ook nog andere software geïnstalleerd hebt, kan het zijn dat daar nu een nieuwere versie op staat die problemen veroorzaakt.

Ik ga ervanuit dat de geheugeninstellingen (virtueel geheugen) hetzelfde zijn gebleven (ingesteld). Swappen naar disk kan het zaakje gigantisch vertragen.

Je hebt nu een Sata HD. Die kun je ook op een andere Sata aansluiting zetten, allemaal proberen. Heb je meer als één Sata device (CD), niet noodzakelijke devices verwijderen.

Een andere videokaart kan ook roet in het eten gooien. Als er een interne videokaart (in de processor ingebouwd) in zit, dan die gebruiken.

Als de processor warm wordt, dan wordt hij traag. Stof in de koel ventilator van de processor kan dit veroorzaken. Even met de stofzuiger van bovenaf schoon zuigen, met aangesloten (niet ingeschakelde) geaarde netvoeding (dan heb je aarding en voorkom je statische oplading door snel bewegend stof/lucht die de processor kan beschadigen). Koel ventilator niet losmaken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je de licentie ook overgezet en zodoende beschikking over een hogere kernel pulse frequency dan 25,000 Hz.

5.2.2 Choosing Kernel Speed
The Mach3 driver can run at frequencies from 25,000 Hz (pulses per second) up to 100,000 Hz,
depending on the speed of your processor and other loads placed on it when running Mach3.
The frequency you need depends on the maximum pulse rate you need to drive any axis at its top
speed. 25,000 Hz will probably be suitable for stepper motor systems. With a 10 micro-step driver
such as a Gecko 201, you will get around 750 RPM from a standard 1.8 degree stepper motor with a
25,000 Hz pulse rate. Higher pulse rates are needed to achieve desired motor RPM for servo drives that
have high resolution shaft encoders on the motor. Further details are given in the section on motor tun-
ing and in Section 4.4.2, Determining Axis Drive Requirements.
Computers with a 1 GHz clock speed will almost certainly be able to run at 35,000 Hz, so you can
choose this if you need a high step rate (for example, if you have very fine pitch lead screws).
The demonstration version of Mach3 will run at 25,000 Hz only. In addition, if Mach3 is forcibly
closed, then on re-start it will automatically revert to 25,000 Hz operation. The actual frequency of the
running system is displayed on the standard Diagnostics screen.
Click the box next to the desired kernel speed.
Don't forget to click the Apply button before proceeding.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hardy »

Bedankt allemaal, maar dit heb ik allemaal al geprobeerd, ik ga nu de schijf gewoon formateren en dan met windows 7 (32bits) eens kijken wat er dan gebeurt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door Bjornski1976 »

Mocht je nog een oude schijf hebben liggen zou ik daar win7 op zetten. Mocht je hetzelfde probleem hebben kan je zo makkelijk wisselen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Teroran
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2021 22:12

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door Teroran »

Ik heb dit probleem niet gehad, maar ik zal er in de toekomst op letten. Ik heb onlangs een nieuwe spelcomputer gebouwd, nu kan ik elk spel spelen dat ik wil, er zijn nu zoveel coole videospelletjes.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door xander janssen »

Gebruik je dezelfde kabel?

Ik kwam laatst dit tegen in een zogenaamde 25 polige kabel :evil:

24023
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door Rocnc »

Ik kwam laatst dit tegen in een zogenaamde 25 polige kabel :evil:
Dat is niet zo gek, toch? Een deel van de pennen van een LPT aansluiting zijn bedoeld voor "signal ground". Die hebben dezelfde functie en kunnen dus, denk ik, gewoon met elkaar doorverbonden zijn zoals hier. Ik denk dat ze daarmee willen voorkomen dat er teveel stroom door 1 enkele aarde pin loopt. Of bedoel je die ene draad die aan de metalen rand gesoldeerd zit. Dat ziet er wel knullig uit, inderdaad.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door xander janssen »

Rocnc schreef: 22 dec 2021 12:37
Ik kwam laatst dit tegen in een zogenaamde 25 polige kabel :evil:
Dat is niet zo gek, toch? Een deel van de pennen van een LPT aansluiting zijn bedoeld voor "signal ground". Die hebben dezelfde functie en kunnen dus, denk ik, gewoon met elkaar doorverbonden zijn zoals hier. Ik denk dat ze daarmee willen voorkomen dat er teveel stroom door 1 enkele aarde pin loopt. Of bedoel je die ene draad die aan de metalen rand gesoldeerd zit. Dat ziet er wel knullig uit, inderdaad.
Klopt als je hem wil gebruiken voor zuiver LPT aansluiting, maar bij EdingCNC leg je hier mooi een +5v aan de aarde.

Als het een LPT kabel was ben ik dus akkoord, maar deze werd verkocht als 25 polige 1:1 verlengkabel. Dan verwacht ik toch iets anders, namelijk 25 afzonderlijke aders. Gelukkig vertrouw ik maar weinig en heb ik deze eerst doorgemeten, met vreemde resultaten dus toen maar eens de stekkers open gemaakt. Vond de kabel al dun in vergelijking met een andere kabel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem met Mach3 op nieuwere computer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rocnc schreef: 22 dec 2021 12:37 Of bedoel je die ene draad die aan de metalen rand gesoldeerd zit. Dat ziet er wel knullig uit, inderdaad.
Dat is de afscherming die aan het huis zit, dat zag je vroeger toch heel regelmatig, toen ze nog met soldeer werkten. En wil je die emc dichte (nou ja dicht...)verbinding met de kast maken, moet je wat. Tegenwoordig hebben ze mooie metalen kappen, dan zou het wel dicht kunnen zijn natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie