Welke uitvoering USB CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Welke uitvoering USB CNC

Bericht door luijt »

Hallo allemaal,

Ik heb wat verjaardagsgeld gekregen en wil dit uitgeven aan cnc software alleen zit ik met de vraag
welke uitvoering ik zal gaan aanschaffen van usb cnc de cpu3 of de cpu4 ik zie wel wat verschillen maar weet nog
niet echt wat dat allemaal inhoud misschien kan iemand dit mij kort toelichten want als dat allemaal functies zijn
die ik toch niet begrijp of gebruik vindt ik 100 euro verschil best wel veel.

Groeten,
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat krijg je voor de €100,- extra?..

een 5de As, de mogelijkheid om een Electronisch handwiel aan te sluiten, en deze te gebruiken voor Feed-override.
een Hogere output frequentie, waarmee je hogere snelheden kunt halen.

Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om een handwiel aan te sluiten een heel prettige bijkomstigheid.
Zeker nu je in de laatste releases 't handwiel ook kunt gebruiken om tijdens programma afloop je voeding bij te regelen.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Erik »

Vergeet niet de 75 kHz i.p.v. 25 kHz. Kan meetellen als je op kleine microstappen werkt.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie Kabaalstra schreef:Wat krijg je voor de €100,- extra?..

een 5de As, de mogelijkheid om een Electronisch handwiel aan te sluiten, en deze te gebruiken voor Feed-override.
een Hogere output frequentie, waarmee je hogere snelheden kunt halen.

Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om een handwiel aan te sluiten een heel prettige bijkomstigheid.
Zeker nu je in de laatste releases 't handwiel ook kunt gebruiken om tijdens programma afloop je voeding bij te regelen.
Didn't i just say that?.. :lol:
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door luijt »

Oké dat van die hogere frequentie snap ik wel, alleen de toepassing van een handwiel is mij nog niet
niet helemaal duidelijk.
en een vijfde as is voor mij alleen nog maar dromen om deze te kunnen toepassen.
dus sta ik nog steeds in twijfel welke ik moet gaan kopen.

GR,
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door assink »

Het handwiel is zodat je de assen "handmatig" kunt laten draaien, door middel van een schakelaar kun je kiezen welke as je wilt laten bewegen. En zo kun je eventueel werkstukjes frezen zonder eerst een programma te schrijven.
Het is dus een soort conventioneel frezen, door middel van een handwiel kun je de assen laten joggen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't handwiel kun je ook gebruiken om je referentiepunten vast te leggen.. door met de frees je werkstuk te raken, en dan de startknop te drukken, zet je die as op 0, je moet dan nog wel even een halve freesdiameter opschuiven in het geval van de x-en y- as, de Z-as kun je natuurlijk WEL gewoon op 0 zetten.. de stopknop selecteert de volgende as.

tijdens het frezen kun je het handwiel gebruiken om de voeding te regelen.

Voor handmatig frezen is 't handwiel niet zo geschikt, afhankelijk van de instellingen van je machine kan ie "Na-ijlen", of schokkerig lopen..

Omdat ik op mijn machine hoge acceleraties heb ingesteld, loopt het handwiel voor freeswerk te schokkerig.. bovendien... als je in F9 modus werkt, dan slinger je jezelf een elleboogverkramping, werk je in F10, dan vliegt ie als een dolle je werk in...

met de "Jog" toetsen frezen kan wel.. ( met F7 kun je een af te leggen afstand ingeven, zo kun je een vaste beweging maken, en dan met het handwiel, of met een stapgrootte van 1 mm ( F6) je frees positioneren voor de volgende snede..
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door luijt »

Ja maar nu,

Na het lezen van deze berichten weet ik nog steeds wat ik moet doen of zeggen jullie schaf gewoon
de duurste aan dan zit je altijd goed ook al gebruik je de extra's (nooit).
Wordt voor mij de eerste software en hardware dat ik ga kopen voor mijn cnc machientje.

Gr,
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik hoor net dat CPU3 niet altijd werkt met windows vista..
Met XP werkt alles ...
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Leeuwinga »

Keuze maken voor de besturing is altijd een moeilijk punt
Een ieder prijst zijn/haar software als de beste aan.
Eigenlijk is alle cnc software gebaseerd op de Linux EMC
Je hebt de volledige software benadering door een windows driver
welke de paralelle poort bestuurd (mach3)
Je hebt er die via een tussenkaartje werken zoals USBCNC en DESKCNC
Ik geef altijd het advies om de goed werkende softwarepakketten als
demo,s eens te downloaden en dan zelf eens te zien welke je het
meeste aanspreekt.
Dus Mach3 haal je op van http://www.machsupport.com
en USBCNC van http://www.usbcnc.com
en Deskcnc van http://www.deskcnc.com.

Je moet je niet dood staren op alleen de prijs van de CNC software
Mach3 is het goedkoopste, maar stelt wel hoge eisen aan de PC
(geen laptop maar een normale buro PC) en wel een beetje recent.
USBCNC werkt via USB poort en kan dus eenvoudig via een laptop
bedreven worden.

Cees
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Erik »

Luijt,

Keuze uit de 3 pakketten die Leeuwinga noemt is vooral een kwestie van smaak, alledrie zijn goed. Deskcnc ken ik niet. De grafische interface van Mach3 vind ik een ramp (al zijn daar oplossingen voor), anderen vinden het een fijn programma. USBCNC vind ik fijn om mee te werken, ook al is het soms een beetje beperkt. Wat er verder over gezegd kan worden is dat de keuze sterk afhankelijk is van de eisen die je stelt aan de software en machine. Voor de een is het beste niet goed genoeg, de ander is tevreden met een diy machine van € 200,-. Vandaar dat je op een forum nooit een eenduidig advies zal krijgen. Houd er ook rekening mee of je cnc als een hobby ziet of als een middel. In het eerste geval zul je misschien het onderste uit je machine willen halen, in het andere geval zul je misschien denken dat het allemaal goed genoeg is. De voordelen van cpu4 t.o.v. cpu3 zijn al uitgelegd, je zult zelf conclusies moeten trekken.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door luijt »

Bedankt allemaal,

Na het lezen van dit alles ga ik nog even nadenken en dan de knoop doorhakken.
Het is voor mij hobby dus het geld kan ik maar één keer uitgeven in deze crisistijd.
maar in iedergeval bedankt voor u opmerkingen.

GR,
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke uitvoering USB CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ach, of je nu CPU 3 of CPU 4 koopt, je doet er in mijn ogen geen miskoop aan, de kracht van USBCNC zit em vooral in de software, de ontwikkelingen staan niet stil, en als je een beetje handig bent met programmeren ,dan heb je mogelijkheden te over..

Ok,Mach heeft zijn Wizzards,die werken zeker wel (ik gebruik ze zelf wel eens voor het programmeren van een Fadal Freesbank), maar die wizzards zijn nog niet zo krachtig als de Cycli die ik zelf voor USBCNC heb gemaakt.

Mach genereert een lading Code, en als je frees breekt, en je hebt die diameter niet meer, dan moet je een nieuw programma maken.. in USBCNC heb ik de boel parametrisch geprogrammeerd, andere frees?.. andere banen, de code wordt gegenereerd tijdens de programma afloop..

laat het ons maar weten welke het geworden is!.. :mrgreen:
Plaats reactie