Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 15:34 Bij jou zou die dan zo moeten staan:
driveWarningInputSenseLevel = 2
driveErrorInputSenseLevel = 0
Waar zie jij deze staan?
Ik zie alleen ExtErrInputSenseLevel staan, maar kom er ook net achter dat ExtErr niet hetzelfde is als drive alarm (verschillende pinnen op de controller) dus waarschijnlijk zit ik sowiso verkeerd te kijken.

EDIT: Oow die zie ik nu in die ini file staan. Ga ik nog eens proberen.

EDIT2: Aangepast in de .ini file en nu doet hij het! Bedankt voor de hulp!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Mooi , ja dit soort nieuwe features/instellingen horen in de manuals te staan maar die zijn al een tijdje niet geupdate.
Is wel gepland maar het is bij Eding vreselijk druk voornamelijk met bestellingen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 16:21 Mooi , ja dit soort nieuwe features/instellingen horen in de manuals te staan maar die zijn al een tijdje niet geupdate.
Is wel gepland maar het is bij Eding vreselijk druk voornamelijk met bestellingen.
Dat is wel een goed excuus.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 16:21 Mooi , ja dit soort nieuwe features/instellingen horen in de manuals te staan maar die zijn al een tijdje niet geupdate.
Is wel gepland maar het is bij Eding vreselijk druk voornamelijk met bestellingen.
Vind ik dan weer een zwak excuus, hoeveel klanten zouden er al zitten knoeien hebben met die instelling? Als men daar voor naar Eding belt of mailt, kost het hen ook tijd. Hoelang kan het duren om een PDF met enkele zinnen aan te passen? Desnoods een update pagina op de website.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vind ik dan weer een zwak excuus, hoeveel klanten zouden er al zitten knoeien hebben met die instelling?
Dat mag je vinden, da's jouw mening, maar ik vermoed dat je geen idee hebt van de puist werk die het ontwikkelen van een CNC besturing met zich meebrengt, zeker als je die compatibel moet maken met zo'n beetje elk denkbaar CNC gestuurd apparaat.. 'k heb EdingCNC aan het werk gezien op Draaibanken, Freesbanken, Plasmasnijders, 3D printers, Lasersnij-en graveer machines, Glas ovens, en Ponsmachines (ja.. die heb ik zelf gebouwd)
'k had ook ver gevorderde plannen voor het aansturen van een Kantbank..

Dat maakt dat het bij EdingCNC een drukte van belang is.. ik kan je wel uit eerste hand meedelen dat men ook aan de Documentatie hard aan het werk is, er is sinds een tijdje al een aparte manual voor het aanpassen van de GUI.
In elk bedrijf, zo ook bij EdingCNC zijn altijd allerhande dingen gaande, waar de consument niets van weet, tot het bedrijf er voor kiest om dat naar buiten te brengen.

Hoeveel klanten er met die instellingen hebben zitten knoeien?.. niet elke klant haalt "alles uit de kast"
ik denk... dat het overgrote meerendeel van de mensen die een CNC machine bouwen gewoon openloop steppers gebruikt, om prijstechnische redenen.
't aansluiten van een servomotor als spindelmotor op een draaibank is iets wat nog niet eerder gedaan is.. 't is wel in te stellen in EdingCNC, ooit gemaakt voor een klant voor zover ik begrepen heb.. maar hoe het precies zat, kon men me bij EdingCNC ook niet direct zeggen.. wat mails over en weer ben ik er nu wel achter hoe het zou moeten werken.. binnenkort maar eens testen met een stappenmotor, en als dat werkt zoals ik verwacht.. dan knopen we wel een keer een Servo aan de Emco..hoe het dan met de Alarmen zit?.. dat vlooien we tegen die tijd wel weer uit.. :P
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door WillyH »

Ik herhaal mijn opmerking: hoe lang kan het duren om twee of drie zinnen toe te voegen in een PDF? Ik denk dat we verschillende meningen hebben over een professioneel bedrijf. Als voor zo'n (voor mij basis-) informatie geen tijd gemaakt kan worden maar wel om via mails en telefoons dezelfde informatie te verschaffen (nadat de klant al enige tijd verspeeld heeft met zelf oplossingen zoeken) is men niet goed bezig. Niet iedereen heeft dezelfde know-how of vertrouwensband met Eding als Arie. IMHO, natuurlijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Ik begrijp je punt als het simpel toevoegen van informatie zou zijn.
Helaas is het meer, veel meer. Zoals ik het begrepen heb zijn er de afgelopen jaren veel toevoegingen zogenaamde customs geweest die niet (goed) gedocumenteerd zijn. Ze zijn bezig de documentatie nu opnieuw te schrijven en nee het is geen groot bedrijf die daar het geld voor heeft om daar iemand voor aan te nemen.
Je kan het professioneler aanpakken en dan dezelfde prijs als Bosch-Rexroth besturingen moeten vragen om hetzelfde over te houden maar dan haken opeens de kopers af. Er zijn nu al mensen die €500 voor de besturing en software teveel vinden terwijl ze een cnc machine van €6k en meer bouwen :roll:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door WillyH »

Even deze topic vanonder het stof gehaald, vandaag een alarm op één van de servo's op de X-as waardoor de brug onaangenaam scheefgetrokken werd. Eding stopte niet en gaf ook geen error melding, bij nazicht bleek de driveErrorInputSenseLevel=2 te staan ipv 0.
Waarom de servo in alarm ging is me niet duidelijk, ik was nog gewoon aan het instellen. Tot nu toe heeft de machine best gewerkt, vreemd.
Wat me in deze topic wel opviel, de onvolledige handleidingen bij de CNC720 is nog steeds (sinds maart 2020!) krek dezelfde. Ook de softwarehandleiding is sinds 2 jaar niets gewijzigd of aangevuld. Met de Eding V5 in aantocht vraag ik me af of er nog wel gewerkt wordt aan de informatie op to date te houden bij Eding.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door serum »

Bedankt dat je het onder de aandacht brengt! ik ben bezig mijn oude trouwe CPU5a te vervangen door een 760 en kom dat ook tegen in de handleiding.

D'r staat nog een interessant stukje bij;

'Warning: Make sure you test the alarm input before start to use it.'

Ik had op mijn cpu5a de alarm van de servomotoren doorgelust op de pause-input (omdat eding de ENA eraf gooide en daarmee de fout op de servo resette).. Je kan de storing die de motor heeft aflezen aan de knipperfrequentie van de LED op die motor of aflezen op het scherm van de driver. Dan kan je zien waarom ie in de fout is gegaan. Op zijn minst handig om te weten wat de fout precies was, want je hebt nogal wat variabelen die roet in het eten kunnen gooien en die foutindicatie vertelt je precies in welke hoek je het moet zoeken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: Wat me in deze topic wel opviel, de onvolledige handleidingen bij de CNC720 is nog steeds (sinds maart 2020!) krek dezelfde. Ook de softwarehandleiding is sinds 2 jaar niets gewijzigd of aangevuld. Met de Eding V5 in aantocht vraag ik me af of er nog wel gewerkt wordt aan de informatie op to date te houden bij Eding.
Zeker wel, alleen staat deze tegenwoordig online in hun knowledge base.
Zo kunnen ze het realtime aanpassen en uitbreiden en heb je altijd de laatste versie van de informatie.

https://support.edingcnc.com/support/home
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door WillyH »

Dat is de omgekeerde wereld. Als ik een handleiding download, ga ik er van uit dat dit de meest recente versie met de meest recente informatie is. Het kan toch niet de bedoeling zijn om iets aan te sluiten, tot de vaststelling komen dat het spul niet werkt, dubbelcheck de handleiding en alle aansluitingen om dan in een verloren hoekje van de fabrikant te moeten lezen hoe het ding in de eerste plaats had geïnstalleerd moeten worden.
De bewuste tekst in de knowledge base had gewoon in de handleiding moeten opgenomen worden. Twee minuutjes werk en geen geïrriteerde klanten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Schrijf je ze een email.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door serum »

Snap dat je het niet horen wilt, maar dit staat toch duidelijk in je handleiding;

'Warning: Make sure you test the alarm input before start to use it.'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben toch van mening dat een E-stop circuit NIET afgehandeld moet worden door de besturing. E-stop is E-stop en daar heeft niemand iets mee te maken.
Maar misschien ben ik ouderwets, of jullie noemen een veredeld stop circuit onterecht een E-stop circuit. (zal dat laatste wel zijn)

En zelfs dan is er een kans dat er iets vreemds gebeurt, zoals ik helaas ooit ervaren heb. (gelukkig was de grote hoofdschakelaar dichtbij)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie