Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 feb 2023 17:24 Ik ben toch van mening dat een E-stop circuit NIET afgehandeld moet worden door de besturing. E-stop is E-stop en daar heeft niemand iets mee te maken.
Maar misschien ben ik ouderwets, of jullie noemen een veredeld stop circuit onterecht een E-stop circuit. (zal dat laatste wel zijn)

En zelfs dan is er een kans dat er iets vreemds gebeurt, zoals ik helaas ooit ervaren heb. (gelukkig was de grote hoofdschakelaar dichtbij)

Nee.. Niet ouderwetsch, maar dat is in mijn optiek ook zoals het zou moeten werken..
Eigenlijk (Correct me if i am wrong) zou een E-Stop overal de prik af moeten gooien, behalve de besturing.., dus spindelmotor zonder prik, asmotoren zonder prik, chipconveyor uit, koeling uit, licht uit...Alleen op de machinebesturing zou prik mogen blijven staan.. zodat je na opheffen van een noodsituatie, je de machine weer in bedrijf kan nemen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 feb 2023 17:24 Ik ben toch van mening dat een E-stop circuit NIET afgehandeld moet worden door de besturing. E-stop is E-stop en daar heeft niemand iets mee te maken.
Maar misschien ben ik ouderwets, of jullie noemen een veredeld stop circuit onterecht een E-stop circuit. (zal dat laatste wel zijn)

En zelfs dan is er een kans dat er iets vreemds gebeurt, zoals ik helaas ooit ervaren heb. (gelukkig was de grote hoofdschakelaar dichtbij)
Klopt ik gebruik ook altijd een echt veiligheidsrelais maar 1 vd vele uitgangen daarvan gaat naar het Eding bord die prima reageert. Het grootste probleem is de spindel, je kunt niet zomaar de spanning van de VFD afgooien want dan loopt de spindel gewoon door tot decwrijving hem na een minuut laat stilstaan. Dus daar schakel ik de Vin analoge spanningsingang af. Dan remt hij max af.

Overigens staat ook dit in de Eding handleiding achteraan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door serum »

In lang niet alle situaties is het spanningsloos maken van een volledige machine de beste oplossing. Je zal dan echt moeten speuren naar wat de individuele componenten doen. Als de spindel bv op volle toeren draait en je hebt een bewegende massa van een kg of 4 en dat ding draait op 24000 rpm, dan wil je er bij het spanningsloos maken van de VFD ed wel zeker van zijn dat dat ding zo rap mogelijk stilstaat en niet nog een paar minuten door staat te tollen. En wat doen de servo's als de bewegende massa van een paarhonderd kilo op 50m/min loopt en ze zijn ineens spanningsloos. Het kan meer ellende veroorzaken en misschien een onveiligere situatie geven dan wanneer je het wel door de controller af laat handelen.

Veilig, prima, maar nadenken over hoe je het implementeert is ook een kunst. Wat doet je VFD bv bij een fout. Dan trekt hij zich niets meer aan van de 0V op de 0-10V ingang. Het blijft lastige materie.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Arie Kabaalstra »

je kunt niet zomaar de spanning van de VFD afgooien want dan loopt de spindel gewoon door tot decwrijving hem na een minuut laat stilstaan
Dat is wel wat er bij de Bridgeport-van-de-zaak gebeurde.. die spindel spinde wel even door voor ie stilstond...

maar inderdaad..het is lastige materie... je zou bijna gaan denken aan Remmen op snel bewegende delen..., die dan bij afschakelen door de veerdruk ingrijpen.. zo heb ik die dingen ook op zware Z-assen gemonteerd.. spanning eraf.. Rem erop.. anders zakte de Z-as na het uitschakelen naar benee... en dat wil je ook niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 21 feb 2023 18:55 Dat is wel wat er bij de Bridgeport-van-de-zaak gebeurde.. die spindel spinde wel even door voor ie stilstond...
Dat komt nou niet meer door de keuring heen tenzij er geen fysieke toegang tot de spindel mogelijk is , zij het door een afgesloten kast, of door aktieve perimeter bewaking (veiligheidslichtscherm / electronic fences).
De ISO 13850 heeft twee stop categorieën, het is aan de fabrikant om met het oog op veiligheid de juiste te kiezen voor hun machine.

Afbeelding
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door WillyH »

serum schreef: 21 feb 2023 17:10 Snap dat je het niet horen wilt, maar dit staat toch duidelijk in je handleiding;

'Warning: Make sure you test the alarm input before start to use it.'
Juist, en dat is dan een tip voor een partijtje puzzelen met elektronica en instellingen... waarvan de oplossingen niet vermeld staan in de handleiding. Heeft niets te maken met het gebruik van e-stop maar de correcte afhandeling van een server-alarm. Als je een bepaalde functie implementeert in je eigen ontwerp soft- en hardware, moet je ze ook documenteren.
Plaats reactie