en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Moderator: Moderators
en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Hallo,
ben op zoek voor mijn nieuwe freesmachien (sorotec cl-0605, cl-0805 of pfm2.5) een nieuwe spindel
en ik weet dat ik me op glad ijs begeef :)
maar toch
budget circa 500-600 euro incl BTW
wat te frezen:
- alu plaatmateriaal
- plexi
- pom/delrin/pvc
- zo nu en dan iets uit alu blokken
- en wat mdf en hout (liever niet, geeft zon stof...)
lucht gekoeld of water gekoeld?
voordelen lucht: geen waterkoeling nodig
voordelen water: stiller, geen luchtstroom vanaf de spindel naar materiaal
neig naar luchtgekoeld...
zat te denken aan zo'n 2.2kw bv:
https://nl.aliexpress.com/item/32727046 ... b201603_52
of met keramische lagers (voor wat het waard is...)
https://nl.aliexpress.com/item/32440055 ... b201603_52
heb nog naar tecno gekeken, maar ruim boven budget voor een wat zwaardere versie
verder lijkt me hoogtoerig (24000rpm) wel handig, werk soms met hele kleine freesjes (0.3mm)
ER20 lijkt me een prima maat
wil wel set inclusief VFD
en misschien een hele rare vraag, maar zijn er ook mogelijkheden om op zon spindel een snelspanboorhouder te monteren?
ben op zoek voor mijn nieuwe freesmachien (sorotec cl-0605, cl-0805 of pfm2.5) een nieuwe spindel
en ik weet dat ik me op glad ijs begeef :)
maar toch
budget circa 500-600 euro incl BTW
wat te frezen:
- alu plaatmateriaal
- plexi
- pom/delrin/pvc
- zo nu en dan iets uit alu blokken
- en wat mdf en hout (liever niet, geeft zon stof...)
lucht gekoeld of water gekoeld?
voordelen lucht: geen waterkoeling nodig
voordelen water: stiller, geen luchtstroom vanaf de spindel naar materiaal
neig naar luchtgekoeld...
zat te denken aan zo'n 2.2kw bv:
https://nl.aliexpress.com/item/32727046 ... b201603_52
of met keramische lagers (voor wat het waard is...)
https://nl.aliexpress.com/item/32440055 ... b201603_52
heb nog naar tecno gekeken, maar ruim boven budget voor een wat zwaardere versie
verder lijkt me hoogtoerig (24000rpm) wel handig, werk soms met hele kleine freesjes (0.3mm)
ER20 lijkt me een prima maat
wil wel set inclusief VFD
en misschien een hele rare vraag, maar zijn er ook mogelijkheden om op zon spindel een snelspanboorhouder te monteren?
met vriendelijke groeten,
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
blijkbaar heb ik nbog geen juiste vraag gesteld?
maar wat voor mij een geschikte spindel kunnen zijn?
en de tweede vraag, is het handig om er een aparte 'boorspindel' op te zetten voor boren (bv met een speciale beugel gemakkelijk (de)monteren?
eentje met een veel lager toerental en bijbehorend koppel?
maar wat voor mij een geschikte spindel kunnen zijn?
en de tweede vraag, is het handig om er een aparte 'boorspindel' op te zetten voor boren (bv met een speciale beugel gemakkelijk (de)monteren?
eentje met een veel lager toerental en bijbehorend koppel?
met vriendelijke groeten,
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Voor wat betreft die boorkop, weet je zeker dat je dat wilt? Ik heb mijn BF20 destijds met een ER25 spantanghouder en een 16mm boorkop gekocht. Dat leek me toen handig maar in de praktijk heeft die boorkop er maar 2 keer op gezeten (in de eerste maand). Je zet die boortjes net zo gemakkelijk in een spantang is mij ervaring en het is nog nauwkeuriger ook.
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
de bf20 heeft een heel andere motor, geen HF spindel, veel lager toerental, dus voor het boren ook beter geschikt (lijkt mij)
en ik heb een BF30 gehad met DRO en dat vond ik vreselijk handig met boren (op maat gaten op de juiste plaatsen)
en zo'n DRO functie met boren zou ik dan ook wel op mijn nieuwe portaalfrees willen hebben
en ik heb een BF30 gehad met DRO en dat vond ik vreselijk handig met boren (op maat gaten op de juiste plaatsen)
en zo'n DRO functie met boren zou ik dan ook wel op mijn nieuwe portaalfrees willen hebben
met vriendelijke groeten,
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Zo'n motor doet het in de praktijk goed tot beneden een paar duizend toeren, daar beneden heb je te weinig vermogen om nog iets te kunnen doen en bovendien gaat het (bij wat grotere boordiameters) dan al snel veel te hard waardoor dingen beginnen te roken, wat betekent dat je tot een mm of 5 a 6 nog best goed kunt boren met zo'n motor.
Moet het groter dan kan dat ook heel goed door met een klein freesje dat gat te frezen i.p.v. te boren, en dat kun je meestal wel heel goed met wat hogere toerentallen, ik frees met regelmaat met 20.000 toeren in aluminium.
Dus waarom zou je een extra boorkop willen?
Zorg wel dat je op de een of andere manier makkelijk (eigenlijk uit het handje of aan de machine ingegeven) een gat kunt frezen op een bepaald coördinaat.
Vrijwel elk stuk software wat bij een CNC machine wordt gebruikt kan werken met macro's, en die macro's maak je of zelf, of je kent iemand die ze al gemaakt heeft, een mede forumlid dus.
Moet het groter dan kan dat ook heel goed door met een klein freesje dat gat te frezen i.p.v. te boren, en dat kun je meestal wel heel goed met wat hogere toerentallen, ik frees met regelmaat met 20.000 toeren in aluminium.
Dus waarom zou je een extra boorkop willen?
Zorg wel dat je op de een of andere manier makkelijk (eigenlijk uit het handje of aan de machine ingegeven) een gat kunt frezen op een bepaald coördinaat.
Vrijwel elk stuk software wat bij een CNC machine wordt gebruikt kan werken met macro's, en die macro's maak je of zelf, of je kent iemand die ze al gemaakt heeft, een mede forumlid dus.
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
wat betreft de boorkop is even niet belangrijk
gaat me nu ook meert om welke spindel aan te schaffen
heeft iemand een idee of de 'keramische' lagers nog iets toevoegen?
en ik heb ergens gelezen dat vierkant beter zou zijn dan rond, maar weet zo niet het voordeel
gaat me nu ook meert om welke spindel aan te schaffen
heeft iemand een idee of de 'keramische' lagers nog iets toevoegen?
en ik heb ergens gelezen dat vierkant beter zou zijn dan rond, maar weet zo niet het voordeel
met vriendelijke groeten,
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Henk.
mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Ik zou dat even goed informeren.
Ik heb er een jaar ifzo geleden naar gekeken en als ik me niet vergis dan stond er bij de zwaardere keramischbgelagerde spindels dat dezecalleen voor hout te gebruiken waren.
Oftewel lagers die niet goed tegen zijwaartse druk kunnen. Dus wees zeker dat ze daar tegen kunnen.
Ik heb er een jaar ifzo geleden naar gekeken en als ik me niet vergis dan stond er bij de zwaardere keramischbgelagerde spindels dat dezecalleen voor hout te gebruiken waren.
Oftewel lagers die niet goed tegen zijwaartse druk kunnen. Dus wees zeker dat ze daar tegen kunnen.
Re: en weer en chinese spindel (of toch niet?)
Ik heb beide gebruikt uit China, rond en vierkant. Rond met 3 en 4 lagers, vierkant met 4 keramische lagers. Vierkant gebruik grotere lagers bij gelijk vermogen en formaat spantang. (Er20 voor 2.2kw)Mijn onbetwiste voorkeur gaat uit naar vierkant. Ze zijn stabieler. Montagemak en stabiliteit dus. Voor atc gelden andere regels in rond mbt het formaat van de lagers. Niet dat formaat van de lagers alles zegt, maar mijn ervaring met beide spindels staat absoluut op vierkant. Keramische lagers of niet.