Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Bestel gewoon.. Je hebt je keuze toch al gemaakt
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 27 jul 2019 12:36 Bestel gewoon.. Je hebt je keuze toch al gemaakt
Precies, het zal best een hele bruikbare machine worden en je hebt nog de nodige afwegingen voor de boeg met de electronica e.d. dus beter die twijfel daarvoor bewaren.

Ik ben zelf erg benieuwd naar je ervaringen met de PFM2.5 :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Je maakt geen foute keuze. Druk nou gewoon eens op de groene knop.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

hmja..... er zijn 2 zaken die me niet 100% overtuigen bij de PFM.
1. Het werkbereik. Ik zou graag wat groter willen zodat ik er ook hout in wat groter formaat kan frezen, zodat dit soort projectjes (zelf getekend, maar Rob heeft die voor mij gefreesd) ook kunnen.
https://ibb.co/r7szsqz

De PFM kan tegen meerprijs nog groter, maar er zitten grenzen aan het maximale werkbereik bij een 20mm dikke bodemplaat.

2. De gebruikte lineaire geleidingen en KO's.

Ik denk toch dat ik nog een paar maandjes doorspaar voor deze in 1507 formaat:
https://www.youtube.com/watch?v=mfbQYDYeNs8
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door kris blancke »

audiomanics schreef: 17 jul 2019 12:30 Let wel: de OSPF is slechts een concept waar de genoemde onderdelen natuurlijk altijd vervangen kunnen worden door veel goedkopere onderdelen, die mogelijk ook goed te gebruiken zijn. Verder staat het iedereen vrij om de zaak om te bouwen naar de veel goedkopere Chinese spindels. Ik meen dat er al een machine bestaat die zo gemaakt is. Natuurlijk mogen er ook andere motoren gebruikt worden, het moeten geen leadshine closed-loops zijn. Ook voor de gebruikte ITEM-profielen zijn veel goedkopere alternatieven te bedenken, al zou je 'm willen maken van (watervast) multiplex. (ik heb echter ook mee gemaakt dat een leverancier van dergelijke goedkopere profielen ze gewoon 5mm afwijkend en ook nog eens niet haaks gezaagd had.. dan is goedkoop ook duurkoop) Ook voor de Hiwin wagentjes en rails zijn goedkopere alternatieven te vinden... imitaties genoeg te vinden voor de helft..
Wat ik alleen wil aangeven is dat de OSPF dus alleen een aantal richtlijnen aangeeft en inspiratie kan bieden om een ordentelijke freesmachine te bouwen.
Gemiddeld ben ik bij het bouwen van een OSPF zo'n 5000 euro kwijt, maar dan gebruik ik wel de gerenommeerde merken als ITEM, ISEL, IGUS, HiWin, Leadshine, SKF etc. De prijs wat drukken doe ik door op bijvoorbeeld Marktplaats te zoeken naar aanbiedingen voor een systeemkast, op eBay en Alie te onderhandelen over de prijs en verzendmethoden en de Eding-controllers te kopen op de open dag of, als de gelegenheid zich voordoet, tweede hands..

OSPF is geen bouwpakket

Kees

Ben aan het denken Kees. Mijn machine was in de buurt van 5000 neuros , niet ?
Zeker geen 7 of meer
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Hoe je het ook bekijkt, er zijn mensen die 8 tot 10.000 euro hebben uitgegeven De 'waarheid' is dat het waarschijnlijk als je goed zoekt ergens in het midden zal liggen, maar je neemt wel een behoorlijk risico dat het duur wordt.

Ik ga in ieder geval mijn eerste machine mechanisch niet geheel zelf bouwen. Daarvoor schat ik mijn huidige kennis van de materie en mijn arsenaal aan gereedschap te laag in ;)

De rest van de machine (spindel, VFD, motoren, besturing en afwerking) durf ik wel zelf aan.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door benkr »

Nederbelg schreef: 06 aug 2019 18:24 hmja..... er zijn 2 zaken die me niet 100% overtuigen bij de PFM.
1. Het werkbereik. Ik zou graag wat groter willen zodat ik er ook hout in wat groter formaat kan frezen, zodat dit soort projectjes (zelf getekend, maar Rob heeft die voor mij gefreesd) ook kunnen.
https://ibb.co/r7szsqz

De PFM kan tegen meerprijs nog groter, maar er zitten grenzen aan het maximale werkbereik bij een 20mm dikke bodemplaat.

2. De gebruikte lineaire geleidingen en KO's.

Ik denk toch dat ik nog een paar maandjes doorspaar voor deze in 1507 formaat:
https://www.youtube.com/watch?v=mfbQYDYeNs8
Je hebt het dan nog steeds maar over een machine met slechts 1 KO spindel op de lange as, wil je er daar 2 op zoals toch wel aan te raden is dan wordt die machine nog 1000 Euro duurder. Bij dat soort lengtes kom je in de buurt van de snelheid waarbij KO spindels door hun niet helemaal recht zijn gaan slingeren, en je daardoor de snelheid moet gaan beperken terwijl je gezien de af te leggen weg bij vooral joggen juist omhoog zou willen schroeven, ben je daar van bewust.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Sorotec verkoopt ze met 25mm spindels met 20 spoed zelfs in de maat 2010. Zouden ze het echt verkopen als het feitelijk een slechte oplossing is? Hmm..
Ik ga sowieso de filmpjes van die Chris afwachten en kijken wat de 2010 bij hem doet.
Anders is er inderdaad nog de mogelijkheid voor deze, maar dan wordt het zoals je zegt wel behoorlijk duurder. Daar zit ook wel een veel zwaardere brug op.

Afbeelding
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Ik heb de knoop doorgehakt voor een PFM2.5 'XXL'. Het wordt een PFM2.5 met de volgende wijzigingen:

- Freestafel 1000x1500x25 (+63kg), (5mm dikker en een stuk groter dan standaard)
- Werkbereik 700x1250
- Portaalbalk 200x40 (+8kg), (10 mm dikker dan standaard)

Vanavond bel ik nog even om af te stemmen of ik m zelf mechanisch in elkaar zet of Michael dat laat doen, want ik wilde het eigenlijk vastleggen op dit forum en op mijn YouTube kanaal.

De electronica regel ik op de proximity-switches na geheel zelf en hopelijk met wat hulp van het forum) :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 07 aug 2019 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Jasper »

Mooie machine hoor, veel plezier.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door salautom »

mooie machine, ik ga het volgen, wil ook zoiets (alleen is voor mij de standaard maat prima)
persoonlijk zou ik hem zelf in elkaar zetten, wel wat werk maar je weet dan beter hoe eea in elkaar zit
alleen het afstellen is best wat werk...
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Heb overigens ook meteen de EdingCNC CPU5AE en voor een leuke prijs de voorgeconfigureerde motoren JMC iHSS60 (nema24) Closed loop 3Nm mee bestelt.

Ik ga m zelf in elkaar zetten. Ik hoop alleen dat ik daar geen spijt van krijg. Het hele proces zal ik hier op het forum en op mijn YouTube kanaal(tje) beschrijven en documenteren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door serum »

Jammer dat je geen servo's hebt genomen, maar voor de rest hulde hulde, applaus.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Nederbelg »

Ik kan tot 3 weken voor levering, op het aluminium na, nog van alles wijzigen.

Kan jij mij misschien (een beetje onderbouwd) uitleggen wat het wezenlijke voordeel van servo's voor deze machine zou zijn? Ik kan het namelijk niet ontdekken, maar ik heb er ook niet zo heel veel verstand van.

Als ik het goed begrijp heeft een servo een (ongeveer) gelijkblijvend torq, in dit geval 0,57Nm rated (iHSV57) en de closed loop stepper van dezelfde fabrikant 3Nm rated (iHSS57) , maar die zakt af bij hogere toerentallen. Bij deze machine gaat de stepper niet veel harder draaien dan zo'n 1100 toeren, anders gaat de KO slingeren. Dan is toch het enige voordeel dat die stepper wat stiller is, tegenover het best wel grote nadeel dat je ze volledig moet parametreren en dat een rotklus is.

B.v.d.
Plaats reactie