Ja, en daarom is alleen het bovenste been smaller.hobbycnc23 schreef: ↑10 jul 2019 12:16 Die omkeerpunten in de Y richting naar beneden heb je toch ook uiterst rechts op het “middenbeen” en onderste “been” van de E?
Nieuwbouw CO2 Machine
Moderators: audiomanics, Moderators
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- hobbycnc23
- Donateur
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
- Locatie: Geldrop
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Okéé, begrepen, bedankt voor de uitleg. Alleen bij het bovenste been heb je in de Y richting een omkeerpunt. Bij de andere benen gaat de Y alleen maar naar beneden. De omkeerpunten in de X gaan kennelijk wel goed.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
De X-richting gaat ogenschijnlijk goed.. Het is zo op het oog in ieder geval niet te zien.. Daar moet je een ander patroontje voor gebruiken.. Een dun recht streepje van boven naar beneden laten bi-directioneel graveren (dus niet snijden) Dat moet een dun streepje blijven en niet een wat bredere of zelfs twee lijntjes naast elkaar.
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Ik ben er nog niet helemaal uit. Heb nieuwe riemen gemonteerd en dat is al een stuk beter. Morgenochtend ga ik nog even de aandrijfas inspecteren of daar wellicht nog onregelmatigheden inzitten. Dat is dan gelijk mijn laatste optie
Ik heb nog wel wat getest met 45 en 90 graden gedraaid printen en dan zie je het probleem meedraaien. Het is dus wel definitief de Y aandrijving.
Ik heb nog wel wat getest met 45 en 90 graden gedraaid printen en dan zie je het probleem meedraaien. Het is dus wel definitief de Y aandrijving.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Is het uiterst links en uiterst rechts op je tafel hetzelfde ? Dan wordt de kans groter dat het dichterbij de motor zit, loszittend tandwiel (stelschroefje op een platte as?)
Had je besturing de mogelijkheid van backlash compensatie? Als die niet op 0 staat krijg je ook niet het gewenste resultaat.
Maar dat zou je ook kunnen beredeneren wanneer je de schrijfrichting bij die 'E' of 'T' weet. Die kunnen wij niet zien, jij wel.
Had je besturing de mogelijkheid van backlash compensatie? Als die niet op 0 staat krijg je ook niet het gewenste resultaat.
Maar dat zou je ook kunnen beredeneren wanneer je de schrijfrichting bij die 'E' of 'T' weet. Die kunnen wij niet zien, jij wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Ik heb nog geen antwoord gezien op hoe je de riemen bevestigd en gespannen hebt.. ook niet hoe de drijfstang op de motor gekoppeld zit (ik zie alleen hele dikke dingen zitten.. ik vermoed buizen waar de stangen doorheen lopen? En wat voor materiaal is die drijfstang...
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Nee, die is er niet.Had je besturing de mogelijkheid van backlash compensatie?
Ja, daar lijkt het wel op.Is het uiterst links en uiterst rechts op je tafel hetzelfde ?
Foto's komen er aan Kees, maar ik ben een beetje druk geweest de laatste dagenIk heb nog geen antwoord gezien op hoe je de riemen bevestigd en gespannen hebt
ook niet hoe de drijfstang op de motor gekoppeld zit (ik zie alleen hele dikke dingen zitten
Ga ik ook foto's van plaatsen, maar die "dikke dingen" zijn hardstalen assen van rond 16mm Die had ik nog liggen en daar heb ik de drijfstang van gemaakt.
Maaaaar, vanmorgen weer even aan het meten geweest en na diep nadenken herinnerde in mij dat ik de rail er zo maar opgezet heb en niet heb uitgelijnd. Waarschijnlijk in mijn enthousiasme om de machine werkend te krijgen. Na een ruwe meting zie ik dat de rails niet parallel liggen. Hierdoor staat de brug aan 1 kant haaks maar vanaf de andere kant gemeten totaal niet.
Wordt vervolgd!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Daar zit ook veel te veel massa in.. Zou ze rap vervangen door gehard zilverstaal van 6 tot maximaal 8 rond...Ballegooijen schreef: ↑11 jul 2019 10:33 maar die "dikke dingen" zijn hardstalen assen van rond 16mm
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Ohh, ik dacht juist: Sterk boerenwerk!Daar zit ook veel te veel massa in.. Zou ze rap vervangen door gehard zilverstaal van 6 tot maximaal 8 rond
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Zoals beloofd hier nog wat foto's.
Allereerst een overzicht van de Y aandrijving. Hier nog met de oude riemen. De nieuwe die ik heb zit toch aanmerkelijk minder rek op vindt ik.
Vervolgens de motoraandrijving van de centrale Y as
En nog een keer maar dan vanuit een andere hoek.
(Die verticale koker aan de linkerkant zit er tijdelijk om te kijken of er flex in het frame zit)
De riemspanner(s)
De bevestiging van de "brug" op de lagerblokken
En dezelfde bevestiging maar dan vanaf de voorzijde gezien
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de opbouw van de machine.
Allereerst een overzicht van de Y aandrijving. Hier nog met de oude riemen. De nieuwe die ik heb zit toch aanmerkelijk minder rek op vindt ik.
Vervolgens de motoraandrijving van de centrale Y as
En nog een keer maar dan vanuit een andere hoek.
(Die verticale koker aan de linkerkant zit er tijdelijk om te kijken of er flex in het frame zit)
De riemspanner(s)
De bevestiging van de "brug" op de lagerblokken
En dezelfde bevestiging maar dan vanaf de voorzijde gezien
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de opbouw van de machine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Ik zit ook nog met een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden;
In de instellingen van de AWC controller kun je bij de laser instellingen kiezen bij TTL valid level voor Low level en High level. Tevens kun je kiezen voor een TTL frequentie.
Wat betekenen deze waarden en hoe kun je die het best instellen? Kan iemand dit uitleggen?
In de instellingen van de AWC controller kun je bij de laser instellingen kiezen bij TTL valid level voor Low level en High level. Tevens kun je kiezen voor een TTL frequentie.
Wat betekenen deze waarden en hoe kun je die het best instellen? Kan iemand dit uitleggen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Bij de TTL sluit je meestal alleen de Low aan, zo komt het uit de controller en op de HSP-voeding zit ook een ingang TL (en soms ook een TH). In de configuratie kies je dan voor de LOW. Dit is het signaal dat de laser aanzet.
De frequentie maakt op zich niet heel veel uit, als hij maar niet te laag of te hoog is.. Zo uit mijn hoofd is 20kHz een prima waarde. Dit is ook de default.
Die controller is redelijk universeel.. je kan er ook een RF-buis op aansluiten en zelfs twee buizen mee aansturen.
Even over je mechaniek: een spanner heb je alleen nodig bij de riem die de tafel op en neer beweegt, omdat dat vermoedelijk een gesloten riem is.. In alle andere situaties, dus de 2 Y-riemen en de X-riem zet je de riem gewoon op spanning door aan het uiteinde te trekken en dan de klem vast te zetten.. Het hoeft geen gitaarsnaar te worden natuurlijk.. Te strak en dan loopt alles zwaar. De riem moet ook niet doorhangen.
Die spanner zou ik er dus gewoon tussenuit halen. die genereert veel meer ellende dan dat hij goed doet.
De plaatsing van je 2e spiegel vind ik echt bizar (en eigenlijk gewoon erg slecht..) even afgezien van het feit dat deze spiegelhouders nou niet bepaald de meest stabiele zijn is de plaatsing met een grote boog vragen om instabiel laserwerk.. beter even een bracket gemaakt waar alles in 1 geïntegreerd is:
Op dit plaatje een voorbeeld van zo'n bracket met een kwalitatief goede spiegelhouder:
Dan de plaatsing van de kop met rails op de brug: de kop zal veel verder voor de brug uitsteken dan gewenst. hierdoor zal veel meer torsie ontstaan met als gevolg een afwijking in het laserwerk. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een rechthoekig profiel en daar de rail bovenop zetten. Laat de riem voor de X dan zo dicht mogelijk bij de wagen aangrijpen.
Dit alles zal een veel stabielere constructie geven en dat zie je gewoon terug in het resultaat..
Ik zeg niet dat je mijn laser moet nabouwen, maar de ca 10 bestaande lasers, die ik ook regelmatig zie, hebben ondertussen bewezen dat ze gewoon smerig goed zijn en worden ook dagelijks gebruikt, ook bedrijfsmatig..
Kees
De frequentie maakt op zich niet heel veel uit, als hij maar niet te laag of te hoog is.. Zo uit mijn hoofd is 20kHz een prima waarde. Dit is ook de default.
Die controller is redelijk universeel.. je kan er ook een RF-buis op aansluiten en zelfs twee buizen mee aansturen.
Even over je mechaniek: een spanner heb je alleen nodig bij de riem die de tafel op en neer beweegt, omdat dat vermoedelijk een gesloten riem is.. In alle andere situaties, dus de 2 Y-riemen en de X-riem zet je de riem gewoon op spanning door aan het uiteinde te trekken en dan de klem vast te zetten.. Het hoeft geen gitaarsnaar te worden natuurlijk.. Te strak en dan loopt alles zwaar. De riem moet ook niet doorhangen.
Die spanner zou ik er dus gewoon tussenuit halen. die genereert veel meer ellende dan dat hij goed doet.
De plaatsing van je 2e spiegel vind ik echt bizar (en eigenlijk gewoon erg slecht..) even afgezien van het feit dat deze spiegelhouders nou niet bepaald de meest stabiele zijn is de plaatsing met een grote boog vragen om instabiel laserwerk.. beter even een bracket gemaakt waar alles in 1 geïntegreerd is:
Op dit plaatje een voorbeeld van zo'n bracket met een kwalitatief goede spiegelhouder:
Dan de plaatsing van de kop met rails op de brug: de kop zal veel verder voor de brug uitsteken dan gewenst. hierdoor zal veel meer torsie ontstaan met als gevolg een afwijking in het laserwerk. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een rechthoekig profiel en daar de rail bovenop zetten. Laat de riem voor de X dan zo dicht mogelijk bij de wagen aangrijpen.
Dit alles zal een veel stabielere constructie geven en dat zie je gewoon terug in het resultaat..
Ik zeg niet dat je mijn laser moet nabouwen, maar de ca 10 bestaande lasers, die ik ook regelmatig zie, hebben ondertussen bewezen dat ze gewoon smerig goed zijn en worden ook dagelijks gebruikt, ook bedrijfsmatig..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Kees, dank je wel voor je uitgebreide uitleg!
De TTL staat nu ingesteld op LOW en 20 KHz. Dat moet dus goed zijn.
* De spanners heb ik er tussen gezet toen het niet lekker ging en ik dacht dat ik backlash had. Maar als ze meer problemen geven haal ik ze ook liever weg.
* Tja, die 2e spiegel was wel even een "dingetje" om de juiste plek te vinden. Ik ga daar nog eens even over nadenken hoe te verbeteren.
Ik ga ook kijken of ik de brugbalk 90 graden kan draaien zodat de rail bovenop ligt. Ik kan dan idd de laserkop korter bij de balk monteren.
Nogmaals dank voor alle tips en ik heb er weer veel van geleerd. (Een 2e machine is toch altijd weer wat eenvoudiger om te bouwen)
Johan
De TTL staat nu ingesteld op LOW en 20 KHz. Dat moet dus goed zijn.
* De spanners heb ik er tussen gezet toen het niet lekker ging en ik dacht dat ik backlash had. Maar als ze meer problemen geven haal ik ze ook liever weg.
* Tja, die 2e spiegel was wel even een "dingetje" om de juiste plek te vinden. Ik ga daar nog eens even over nadenken hoe te verbeteren.
Ik ga ook kijken of ik de brugbalk 90 graden kan draaien zodat de rail bovenop ligt. Ik kan dan idd de laserkop korter bij de balk monteren.
Nogmaals dank voor alle tips en ik heb er weer veel van geleerd. (Een 2e machine is toch altijd weer wat eenvoudiger om te bouwen)
Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4925
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwbouw CO2 Machine
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lasertube brand, de meter een uitslag van 18mA geeft en er totaal niets zichtbaar is op een plaatje MDF direct voor de buis?
Ik ben bezig met de leverancier van de buis en ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Goed is het in ieder geval niet.
Ik ben bezig met de leverancier van de buis en ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Goed is het in ieder geval niet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl