Als je voor je machine staat is de X-as normaliter de links/rechts beweging, en de Y is van je af/ naar je toe.
Het lijkt met dat jouw X in dit geval 1020mm is en de Y780. (maar wie bouwt bepaalt )
Moderators: audiomanics, Moderators
Als je voor je machine staat is de X-as normaliter de links/rechts beweging, en de Y is van je af/ naar je toe.
Zoals de TS aangaf, hij wil hem achter in een bus plaatsen uiteindelijk. Dus kan ik me voorstellen dat hij dan de open kant in de breedte wil hebben.Ik zou de overspanning ook zo compact mogelijk maken voor optimale stijfheid. maar goed, misschien moet ie fysiek ergens tussen passen.
Fantastisch! Eindelijk een duidelijke uitleg over XY. Ik ga mee: mijn X is 1020mmAls je voor je machine staat is de X-as normaliter de links/rechts beweging, en de Y is van je af/ naar je toe.
Het lijkt met dat jouw X in dit geval 1020mm is en de Y780. (maar wie bouwt bepaalt )
Ik kies inderdaad bewust voor breed en "ondiep" omdat hij in het achterste gedeelte van mijn bus moet passen en ik die ruimte optimaal wil gebruiken. Bijvoorkeur wil ik niet al mijn werkstukken "over de muur" op m'n werkveld moeten leggen.Zoals de TS aangaf, hij wil hem achter in een bus plaatsen uiteindelijk. Dus kan ik me voorstellen dat hij dan de open kant in de breedte wil hebben.
Zal ik voor de brug een dikker profiel pakken?Ik zou de overspanning ook zo compact mogelijk maken voor optimale stijfheid
Sorry Kees, maar deze verklaring is meer van het niveau 'huisvrouwenlogica'audiomanics schreef: ↑12 mei 2019 23:47 Mijn idee is dat er een hiërarchie is bij die assen: de X beweegt de Y en Z aan en de Y alleen de Z, De Z kan dus bewegen zonder dat de andere assen zich in de ruime verplaatsen.
Omdat hier de brug, samen met de Z as over de grote balken beweegt, beweegt de brug zich dus in de X-richting en de wagen met spindelmotor (die dus in de Z-richting kan bewegen) zich in de volgende as: de Y-as..
Hier is het dus niet van belang welke as langer is of waar je staat tov de machine.. Dan hou je nog maar twee hoeken over die 0,0 zouden kunnen zijn.. Meestal bepaalt de positie van de freesmotor tov de brug wel welk van de twee punten dit is, namelijk de kant waar de spindelmotor tov van de brug zit..