Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik denk dat ik met de hele PC na jouw vakantie bij je langs kom en ik hoop dan dat jij er dan eens goed naar kijkt, ik denk dat het er allemaal wel is, maar dat het vooral mijn geklungel is wat voor problemen zorgt.
Ik ben nu wel zo ver dat ik ook onder LinuxCNC 2 motoren kan laten draaien dus ik kan verder met het afbouwen van het draaibankje, en daar gaat het mij nu in eerste instantie om, de rest komt wel. Ik heb ook nog genoeg andere dingen staan en liggen om er voor te zorgen dat ik me niet ga vervelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Dat mag altijd Ben!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Laat maar weten wanneer ik welkom ben, ik pas me wel aan aan jouw agenda.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 24 jul 2022 23:56
benkr schreef: 24 jul 2022 21:37 Hoe deed je dat, geef me eens een paar stevige hints de juiste richting in.
Ja, da's ongeveer net zoiets als 'Hee, leuk motorcarter heb je geCNCfreesd, wil ik ook, geef me eens een paar stevige hints'.
Dat is nou weer jammer. Zat net op het puntje van mijn stoel met mijn kladblokje om mee te schrijven om de spindelmotor op mijn draaibankje aangestuurd te krijgen...🤔
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

bartL schreef: 25 jul 2022 20:43
DaBit schreef: 24 jul 2022 23:56
benkr schreef: 24 jul 2022 21:37 Hoe deed je dat, geef me eens een paar stevige hints de juiste richting in.
Ja, da's ongeveer net zoiets als 'Hee, leuk motorcarter heb je geCNCfreesd, wil ik ook, geef me eens een paar stevige hints'.
Dat is nou weer jammer. Zat net op het puntje van mijn stoel met mijn kladblokje om mee te schrijven om de spindelmotor op mijn draaibankje aangestuurd te krijgen...🤔
Hij heeft al best wel een hoop verraden in zijn vorige hint, onderaan blz. 14 van dit topic.
Ik moet zelfs niet proberen om dit te gaan fixen want dat loopt gegarandeerd fout, maar hij schopt wel aardig richting doel denk ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 25 jul 2022 20:43 Dat is nou weer jammer. Zat net op het puntje van mijn stoel met mijn kladblokje om mee te schrijven om de spindelmotor op mijn draaibankje aangestuurd te krijgen...🤔
Mjaah, het is voor mij lastig om de exacte 100% correcte regels text uit het blote bolletje op te lepelen op een zodanige manier dat het naadloos in de bestaande HAL file past. Ik kan niet hard spieken bij mijn Emco, want die stuurt de servo op een wazige manier via PWM aan omdat die servodrive zo zijn beperkingen heeft.

De basis is in jouw geval hetzelfde als wat ik naar Ben stuurde, alleen moet jij de Mesa stepgen gebruiken. En voor zowel jou als Ben geld dat het 'orient' componentje implementeren ook wel leuk is; kun je de spindel ook positioneren met M19. Maar dat is een heel harig ding, dat 'orient' componentje. Dat lukt me zowiezo niet uit het blote bolletje.

Ook voor jou geld: stuur effe de hal/ini, dan maak ik de aanpassingen en kun je proberen. Of verzamel alle ditwilik-datwilik dingetjes, en dan kom ik een keertje op de koffie en werken we de lijst af. Mag je over mijn schouder meekijken en vragen stellen, dan snap je het daarna ook zelf. Draaibank op de aanhanger en die richting Oss sturen mag ook maar dat is al gauw minder praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 26 jul 2022 09:27 Draaibank op de aanhanger en die richting Oss sturen mag ook
Volgens mij heb ik in jouw hok geen rood CE stopcontact en een heftruck gezien, denk dus dat dat wat lastig wordt. Het is natuurlijk geen emcootje😜.

Voorlopig zijn de Mesa kaarten nog steeds niet leverbaar dus de Mesa stepgen zal ik nog niet gaan gebruiken. Maar wat ik niet helemaal begrijp, als de servo in velocity mode gaat werken dan kan die toch met een 0-10V of pwm aangestuurd worden? Waarvoor is die stepgen dan nodig?

Verder heb ik behalve het aansturen van de 2 steppertjes voor de ATC nog niks met linuxcnc gedaan, dus dat hele HAL verhaal is mij nog onbekend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 26 jul 2022 18:48 Volgens mij heb ik in jouw hok geen rood CE stopcontact en een heftruck gezien, denk dus dat dat wat lastig wordt. Het is natuurlijk geen emcootje😜.
Dan heb je net niet genoeg door alle, eh, spullen heen gekeken; die rode stopcontacten heb ik wel. Heftruck is wat lastiger inderdaad; als-ie nog moet heffen ook komt het plafond al gauw erg dichtbij :lol:
Maar wat ik niet helemaal begrijp, als de servo in velocity mode gaat werken dan kan die toch met een 0-10V of pwm aangestuurd worden? Waarvoor is die stepgen dan nodig?
Als de servo dat kan, zeker wel. Dat is precies wat er op mijn Emco nu ook gebeurt, waarbij ik de snelheidsregelaar wel in LinuxCNC heb zitten.
Maar dat was de vraag van benkr niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 27 jul 2022 08:01 Dan heb je net niet genoeg door alle, eh, spullen heen gekeken; die rode stopcontacten heb ik wel. Heftruck is wat lastiger inderdaad; als-ie nog moet heffen ook komt het plafond al gauw erg dichtbij
In dat geval zullen we tzt toch een andere optie moeten bekijken. :mrgreen:
benkr schreef: 20 jul 2022 21:15 Ik wil dus mijn Lichuan servo op de spindelas van mijn draaibankje met step/dir of iets anders aansturen, als ik maar een volledig variabel toerental heb en ook draad kan snijden.
Dit was de vraag van Ben die ik gelezen had. Volgens mij is step/dir niet nodig als ik lees wat de wensen zijn. Ik denk dat dat eigenlijk alleen maar een vereiste is indien je hem als C-as wil gebruiken?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 27 jul 2022 08:33 Dit was de vraag van Ben die ik gelezen had. Volgens mij is step/dir niet nodig als ik lees wat de wensen zijn. Ik denk dat dat eigenlijk alleen maar een vereiste is indien je hem als C-as wil gebruiken?
Inderdaad, had ik verkeerd gelezen. Aan de andere kant: als het met zijn drive wel fatsoenlijk werkt dan is het mooi simpel.

Voor C-as is het niet verplicht. Zolang de encoderpositie (of nog beter positie klauwplaat) maar wel naar LinuxCNC gaat; dan kan LinuxCNC best die 0-10V of whatever zodanig sturen dat de encoderpositie gelijk gemaakt word aan de gewenste waarde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 27 jul 2022 09:42 Inderdaad, had ik verkeerd gelezen. Aan de andere kant: als het met zijn drive wel fatsoenlijk werkt dan is het mooi simpel.
Duidelijk, maar dan nu de hamvraag (excuus Ben dat ik jouw topic hier even voor misbruik), wat is de beste manier van aansturen? Step/dir, 0-10V, PWM....?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Als ik kijk naar hfjbuijs zijn verhaal dan vindt hij dat 0 - 10V aansturen bij lage toerentallen niet goed werkt, kennelijk regelt de drive de belastingsverschillen dan niet goed weg, ook een kwestie van tunen natuurlijk, maar daar heeft Lichuan geen goede tools voor, dat dien je dus helemaal zelf te doen.
Daarom wilde ik helemaal naar step/dir sturing toe, want ik zie het zelf niet zo zitten om voor b.v. draadsnijden naar een andere mode te moeten omschakelen, dat doet hfjbuijs wel, die schakelt voor draadsnijden om naar step/dir en de rest doet hij in velocity mode.

Zoals DaBit al schrijft is step/dir veruit de meest eenvoudige manier van aansturen en ligt de regie helemaal in de aansturende software, als de drive goed die signalen volgt zou het goed moeten gaan werken, en daar heb ik dus mijn hoop op gevestigd.
Op het moment dat blijkt dat deze aanpak goed werkt zou het ook in Mach3 goed moeten kunnen werken, daar heb ik inmiddels ook voorbeelden van gevonden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 27 jul 2022 11:54 Als ik kijk naar hfjbuijs zijn verhaal dan vindt hij dat 0 - 10V aansturen bij lage toerentallen niet goed werkt, kennelijk regelt de drive de belastingsverschillen dan niet goed weg, ook een kwestie van tunen natuurlijk, maar daar heeft Lichuan geen goede tools voor, dat dien je dus helemaal zelf te doen.
Ik ben er inmiddels achter dat speling op de verbinding servo/spindel slecht is voor de regeling. Ik ga de tandwielen vervangen door een tandriem zodra ik een spelingsvrije koppeling er tussen gefrunnikt krijg (heb maar 15 mm ruimte).

Met de 0..10 Volt aansturing kan ik alleen snelheid sturen (gebruik een grbl controller). Ik gebruik de spindel ook als C-as en daarvoor heb ik positie sturing nodig. Daar gebruik ik de step/dir modus voor van de servo. Deze modes kan ik nu met een schakelaar selecteren, t.z.t. gaat dat vanuit de software.

Nu gebruik ik de C-as voor steeds meer toepassingen. Ik denk er over om de huidige 1.5kW DC-motor en 600W Servo motor te vervangen door een 1.5 kW servo motor. Dat maakt het eenvoudiger maar ook duurder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 27 jul 2022 10:53 Duidelijk, maar dan nu de hamvraag (excuus Ben dat ik jouw topic hier even voor misbruik), wat is de beste manier van aansturen? Step/dir, 0-10V, PWM....?
Je wil eigenlijk geen extra hardware als dat niet nodig is, dus 0-10V is dan al gauw niet helemaal handig. Verder is 0-10V meestal niet helemaal lineair dus welk toerental je krijgt als je 1000rpm vraagt is afwachten, en of dat 2x zo snel is als wanneer je 500rpm vraagt is helemaal afwachten.

PWM, snapt jouw drive dat? Zal waarschijnlijk last hebben van dezelfde nadelen als 0-10V, minus eventuele extra benodigde hardware.

Step/dir: Eigenlijk wil je alleen een snelheidscommando naar de drive sturen. Dat maakt de positioneringslus in de drive overbodig en zelfs onwenselijk als-ie in de weg gaat zitten. Zo heeft de drive op mijn Emco ergens een intern tellertje dat overloopt als je lang achter elkaar draait en dan gaat-ie in error. Maar als de drive er geen problemen mee heeft dan werkt het gewoon, en het geeft wel meteen een exact toerental door. Als ik die drive vertel dat 100 pulsen een rondje zijn en ik stuur er 1000 per seconde naar toe, dan draait dat ding 600rpm, niet meer, niet minder. Dus als het werkt is het best een goede optie.

Verder kun je de nadelen van 0-10V/4-20mA/PWM nog ondervangen door een snelheidsopnemer (in de praktijk al gauw een encoder) op de hoofdas te zetten, die inlezen in LinuxCNC, en in LinuxCNC een regellus implementeren die de snelheidsregeling doet. Dat is zoals het op mijn Emco werkt. En ook de reden dat ik uiteindelijk Mesa-hardware geplaatst heb; encoders inlezen via de parallelle poort is beperkt kwa snelheid.

Ook een optie is Modbus RTU of iets degelijks. RS485 touwtje naar de drive en die drive gewoon commandos geven. Dat is de methode die ik op de freesmachine gebruik om de spindel te vertellen hoe hard-ie moet gaan draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie