Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels LinuxCNC op het bewuste PC-tje geïnstalleerd, nu nog er achter komen hoe ik dat extra I/O poortje kan bereiken.
In de manual staan de poortnummers en adressen gegeven, echter zijn ze niet leesbaar. Ik heb de fa. Lanner een mail gestuurd met het verzoek om een leesbaar plaatje te krijgen zodat de poortnummers en adressen bekend zijn, dat lijkt me wel nodig, hoewel ik echt geen idee heb hoe dat aan te pakken, maar ik heb ook nog niet gezocht naar het hoe en wat.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Het PC-tje heeft standaard geen Parallelle poort, die heb ik middels een PCI insteekkaartje nu wel, maar hoe ontdek ik ook hier weer het poortnummer en adres? Onder Windows is dat geen probleem, maar ik heb totaal geen kaas gegeten van Linux.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ben vanmiddag nog een tijd aan het stoeien met Linux, kennelijk gaat er ergens iets mis, hoewel ik kies voor een parallel poortje blijf ik steeds bij de Mesa configuratie uitkomen en dat is niet de bedoeling.
Als ik de manual lees dan wordt het (voor mij) ook niet duidelijker:

I/O Control Ports/Boards
PNCconf is capable of configuring machines that have up to two Mesa boards and three parallel ports. Parallel ports can
only be used for simple low speed (servo rate) I/O.
Mesa
You must choose at least one Mesa board as PNCconf will not configure the parallel ports to count encoders or output
step or PWM signals. The mesa cards available in the selection box are based on what PNCconf finds for firmware on the
systems. There are options to add custom firmware and/or blacklist (ignore) some firmware or boards using a preference
file. If no firmware is found PNCconf will show a warning and use internal sample firmware - no testing will be possible.
One point to note is that if you choose two PCI Mesa cards there currently is no way to predict which card is 0 and which is
1 - you must test - moving the cards could change their order. If you configure with two cards both cards must be installed
for tests to function.
Parallel Port
Up to 3 parallel ports (referred to as parports) can be used as simple I/O. You must set the address of the parport. You can
either enter the Linux parallel port numbering system (0,1,or 2) or enter the actual address. The address for an on board
parport is often 0x0278 or 0x0378 (written in hexadecimal) but can be found in the BIOS page. The BIOS page is found
when you first start your computer you must press a key to enter it (such as F2). On the BIOS page you can find the parallel
port address and set the mode such as SPP, EPP, etc on some computers this info is displayed for a few seconds during start
up. For PCI parallel port cards the address can be found by pressing the parport address search button. This pops up the
help output page with a list of all the PCI devices that can be found. In there should be a reference to a parallel port device
with a list of addresses. One of those addresses should work. Not all PCI parallel ports work properly. Either type can be
selected as in (maximum amount of input pins) or out (maximum amount of output pins)


Waar vind ik deze button?
For PCI parallel port cards the address can be found by pressing the parport address search button

Betekent bovenstaande dat ik niet moet proberen te configureren met PNCconf?
Wat dan wel?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

De hulp is weer overweldigend, ik denk dat ik er daarom maar mee ga stoppen, kennelijk boeit niemand het.
Ik ga vandaag nog een poging wagen, anders gaat er Windows 7 op de PC, dat kan ik tenminste een stuk beter volgen.
En ik ga een PCI kaartje bestellen met een dubbele parallelle poort, als ik die extra I/O poort van de PC niet kan gebruiken dan kom ik I/O tekort.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 18 jun 2022 10:50 De hulp is weer overweldigend, ik denk dat ik er daarom maar mee ga stoppen, kennelijk boeit niemand het.
Ben,
Het boeit mij zeker maar ik kan je met Linux niet helpen. Linux (CNC) gebruikers zijn nou eenmaal dungezaaid, veel response is ook niet te verwachten.

Je kunt je vraag misschien stellen op het linux CNC forum.
https://forum.linuxcnc.org/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb dit gevonden met een "button"
De site: https://www.linux.org/threads/solved-un ... ort.24355/
Het scherm:
Afbeelding
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ja, bedankt, dat scherm komt me bekend voor, ga ik meteen proberen.
Ik zal wel weer stekelblind zijn geweest om hier overheen te kijken, maar dat is meestal zo, de oplossing staat gewoon vol in het zicht en absoluut niet verborgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben, het is misschien toch een beetje niet helemaal het juiste weer om snelle respons te verwachten. ;-)
Degene die je kunnen helpen zijn waarschijnlijk even druk met iets anders.
Ik zou dat vinkje bij Mesa weg halen.

Toen ik een keer zo'n setup maakte, deed ik dat met iets van ???-wizzard maar misschien noemen ze dat nu anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

Zozo, en ik maar denken dat ik ongeduldige was. :lol:

Zelf ben ik net 5 minuten met Linux bezig dus een goeie hulp zal ik niet zijn. Maar mijn €12,95 bobje had ik eigenlijk zo aan de gang. Er zit wizard in Linuxcnc die een configuratie voor je maakt zodra je deze doorlopen hebt. Bij mij werkte dat in 1keer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

bartL schreef: 18 jun 2022 12:20 Zozo, en ik maar denken dat ik ongeduldige was. :lol:

Zelf ben ik net 5 minuten met Linux bezig dus een goeie hulp zal ik niet zijn. Maar mijn €12,95 bobje had ik eigenlijk zo aan de gang. Er zit wizard in Linuxcnc die een configuratie voor je maakt zodra je deze doorlopen hebt. Bij mij werkte dat in 1keer.
Ja, software, daar heb ik dus gewoon altijd ruzie mee.
Ligt helemaal aan mij, ik neem denk ik niet de moeite om alle schermen goed te lezen en dan gaat het al snel fout.
Ik denk wel dat hfjbuis mij weer op het juiste pad heeft gezet.
Nu weer snel op weg naar het volgende probleem.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 18 jun 2022 12:20 Zozo, en ik maar denken dat ik ongeduldige was. :lol:
Ik weet bijna 100% zeker dat Ben het van je gaat winnen.

En Ben, als je dit keer nu eens rustig stap voor stap dingen doet en er even over nadenkt als het niet direct is wat je verwacht. Beetje logisch verstand er bij en het moet goed komen. Dat "maar weer mee stoppen" verhaal hebben we al een keer gehad.

Bij elke installatie maak je het meestal wel lastiger wanneer je de 1e verkeerde keuze later goed wilt zetten. Gewoon elke keer als het niet klopt opnieuw van scratch beginnen, alles invullen totdat je het goed doet.

Ik begrijp het wel, je wilt het spul natuurlijk werkend tonen op 2 juli.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2022 12:29 Ik weet bijna 100% zeker dat Ben het van je gaat winnen.
En daar kan ik prima mee leven :mrgreen:
benkr schreef: 18 jun 2022 12:23 Ja, software, daar heb ik dus gewoon altijd ruzie mee.
Ik ook, ik zie het altijd als een stuk gereedschap en dat moet gewoon werken....
In dit geval ben ik gewoon wat door de menuutjes gaan bladeren waar ik die configuratie wizard tegen kwam, dat klonk wel logisch en dat bleek het ook te zijn!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Probleem is denk ik vooral dat ik nu een 32 bits machientje heb, daar wil de laatste versie van Debian niet mee werken (alleen simulatie), vandaar dat ik met een oudere versie bezig was, die klaagt niet, maar lijkt op die 32 bits machine toch vreemde dingen te doen, ik heb nu meerder keren de hele zaak opnieuw geïnstalleerd steeds met hetzelfde resultaat.
Ik ben nu een oude Ubuntu versie aan het downloaden, misschien lukt die wel. Volgende stap is een andere PC, maar daar kan ik geen parallelle poort in kwijt, dus weer een andere PC, even zoeken.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Tonybryden »

Je zou toch denken dat dabit hier wel weg mee weet benkr, maar ook die zit lekker van het zonnetje te genieten denk ik.
Ik volg alles wel een beetje wat jij allemaal klaar speelt op cnc gebied, dus hier kom jij zelf ook wel uit benkr.
Plaats reactie