Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag in de Fabory shop een M18 bout gekocht, ze waren open en verkochten per stuk.
Voor 6 Euro heb ik nu een M18 x 140 bout, de borst past redelijk strak in de sparing van de Multifix.
Nu ga ik dus weer terug naar plan A, het laatste stuk van de bout afdraaien naar 10 mm en daar draad op snijden.
Het is een 8.8 bout omdat ze die op voorraad hadden, 10.9 en 12.9 moest besteld worden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door andrefc101 »

Heb je de afschuifkracht van zo’n 8.8 bout bekeken? Dat gaat dat bankje niet redden vermoed ik 😉
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 09 feb 2021 10:06 Ik zet er op de kleine draaibank (HBM300) dan de ER32 collet houder op, die heeft aan de achterkant nog wat ruimte. Daar past 20mm in, gelijk aan de doorlaat van de draaibank.
Als ik echt 20mm door wil kunnen steken dan pak ik de vierklauw. Daar zit een beduidend groter gat in en de klauwen zijn langer. Verder hou ik wat 18mm rondstaf op voorraad.

Maar inderdaad, een ER32 collethouder zou wel eens handig zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Maar inderdaad, een ER32 collethouder zou wel eens handig zijn.
Ik span de ER32 collet houder van de DC300 wel eens in de klauwplaat van de BF290. Daarvoor moet ik dan eerst andere bekken plaatsen. Gisteren heb ik een ER32 collet houder gemaakt die ik meteen kan inspannen, wordt het leven weer iets gemakkelijker.

De kleine houder, ooit gemaakt op de DC300, is voor in de machineklem. De lange voor in de klauwplaat.
22624
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou overwegen om een spantanghouder te maken die je direct op de Spindelneus kan monteren.
is wel wat meer draaiwerk, en je hebt een wat grotere homp staal nodig, maar waarom ook niet.. :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 10 feb 2021 08:29
hfjbuis schreef: 09 feb 2021 10:06 Ik zet er op de kleine draaibank (HBM300) dan de ER32 collet houder op, die heeft aan de achterkant nog wat ruimte. Daar past 20mm in, gelijk aan de doorlaat van de draaibank.
Als ik echt 20mm door wil kunnen steken dan pak ik de vierklauw. Daar zit een beduidend groter gat in en de klauwen zijn langer. Verder hou ik wat 18mm rondstaf op voorraad.

Maar inderdaad, een ER32 collethouder zou wel eens handig zijn.
Bij mijn Emcootje past 20 mm redelijk strak in de doorlaat en heel ruim in de 3klauw, kennelijk hebben we dus toch een iets andere 3 klauw op het ding zitten. Maar een bout met sleutelwijdte 30 (M20) of 27 (M18) gaat het dus nooit worden, dan ben je echt aangewezen op een meedraaiend center om zoiets af te kunnen draaien.
Probleem is het centergaatje, bij de M20 heb ik dat zelf geboord, dat zat dus niet precies in het midden, daar heb ik dus ook continu last van gehad.
Bij de M18 bout heb ik Grafjan (werkt bij het bedrijf naast ons huis) op een grotere bank even een centergaatje laten boren, nu kan ik de bout dus wel goed afdraaien tussen een meedraaiend center en de klauwplaat.

Een ER spantanghouder staat wel op de lijst voor het SwissTec machientje, maar eerst de rest.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik vind dat je het jezelf allemaal maar knap moeilijk maakt. Gewoon een M10 of M12 bout en een vulbus uit watjemaaraanmetaalhebtliggen doet de truuk ook uitstekend. Volgens mij heb ik M10 gebruikt op de Emco en roestend ijzer voor de vulbus. Je wil niet weten wat de spankracht is als je dat op moment zet; beitels die daar bovenuit komen horen niet op zo'n klein draaibankje.
Voor Andre heb ik destijds iets gemaakt met M16 aan de ene kant en M10 of M12 ofzo aan de andere kant uit een stukje 1.2510. Stelde ook niet zo gek veel voor en ik heb 'm nog niet horen mopperen.

Maar aan de andere kant: het is hobby, dus een M18 bout afdraaien, ach, waarom ook niet?

Kwa klauwplaat: de mijne is wel merk 'Emco' dus hij zal er origineel wel bij gehoord hebben. Ik heb wel eens overwogen om het gat een tikje uit te draaien maar ergens stuit frees of beitel in de originele Emco-onderdelen zetten me tegen de borst.

Kwa spantangen: als ik toch spantangen wil gebruiken dan is die de mooiste configuratie:
Afbeelding

Kost 98 euro (plus een setje ER32 spantangen), daar kan ik zelf amper voor hobbyen.

Aan de andere kant voel ik ook wel wat voor spantangen die direct de MK3 in gaan. Hoe dichter ik bij het voorste lager draai, hoe stabieler natuurlijk. Dan kun je alleen niet doorsteken, want dan zit de trekstang in de weg
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nadeel van spantangen in de Morseconus is wel.. je hebt geen Spindel doorlaat meer, of heel beperkt..en dan moet je je trekstang doorboren..

Ik heb een HMB Freeshouder met Morseconus, en die hou ik op zijn plaats met een trekstangetje.. anders zul je't net zien.. ben je lekker bezig.. rammelt dat ding uit je spindel..

met zo'n spantanghouder die je op de spilneus bout heb je (binnen de grenzen van spantang en machine) de mogelijkheid om er een flink eind materiaal in te steken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Mjah, ik heb het gewoon nog niet zo hard nodig gehad. Ik ben zo'n botte draaiboer die 90% van de klusjes prima kan met de zelfcentrerende drieklauw, 2-3 beitels en een paar boortjes. Voor de resterende 10% heb ik een onafhankelijke vierklauw (die ook ietsjes groter is) of moet ik een hulpstukje maken. Een vulbus in een holle dunwandige buis samen met een doorgezaagd ringetje om beschadiging door de klauwen te voorkomen. Bijvoorbeeld.

Maar opzich is de adapter voor op de spilneus wel de leukste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit regelmatig met klein werk, stafmateriaal <6mm en zo..
Dan is een spantang wel fijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2021 13:40 Ik zou overwegen om een spantanghouder te maken die je direct op de Spindelneus kan monteren.
is wel wat meer draaiwerk, en je hebt een wat grotere homp staal nodig, maar waarom ook niet.. :lol:
Die heb ik, maar dan moet ik de klauwplaat demonteren en dat is wat veel werk. Maar dat is wel de zuiverste manier van gemakkelijk inspannen. Voor als het nodig is, is er nog de vierklauw, maar dan maak ik liever nog een ER32 houder, kan er tenminste een lang stuk in of bedoel je dat!
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Nadat de draaibank van kawarider weer naar zijn baasje terug is heb ik mijn compressor eindelijk draaiend, die loopt nu met elke compressormotor op een eigen fase. Ik heb meteen dat deel van mijn schuur de elektro onder handen genomen, weg lange kabels aan de compressor, zaagmachine en boor/freesmachine. De compressor heeft nu zij eigen kracht WCD met werkschakelaar en een knots van een controlelamp, die helpt me om niet te vergeten de compressor aan het eind van een klusdag uit te schakelen.
De volgende klus is het draaibankje afmaken. Ik heb de afgelopen anderhalve week enkele dingen die ik al eerder had gemaakt opnieuw gemaakt en de zaak een eind in elkaar gezet. Ik ben nu zo ver dat ik een controller nodig heb om de motoren te laten draaien. Ook die stond al heel lang voor 75% klaar, nu is het nog bedraden en software installeren. Ik heb al een keer LinuxCNC op een PC geïnstalleerd maar daar is het toen bij gebleven, daarna er toch weer Windows opgezet en ook daar is het bij gebleven.
Ik wil nu toch weer een nieuwe poging wagen met LinuxCNC, daarom hier de vraag welke versie ik het beste kan nemen.

Als hardware platform heb ik een fanless Intel Atom machientje liggen, daar heb ik een Parallelle poort kaart ingezet, die werd zowel door Windows als door Linux herkend, Windows (of eigenlijk meer specifiek Mach3) wil niet werken met deze parallelle poort, dus daarom toch maar weer naar Linux.
Hier een fotootje van het typeplaatje van het PC-tje:
LEC2010P.jpg
Waarom het plaatje hier wordt gedraaid snap ik niet, bij mij staat het wel goed, maar het gaat om de informatie.

Dat PC-tje heeft ook een extra I/O poortje, 4 bits in en 4 bits uit, die zou ik graag in LinuxCNC willen gebruiken, maar hoe dan?
Dit zijn beslist niet de laatste vragen, maar op dit moment wel even de belangrijkste.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Voor de volledigheid hier nog de user manual van het PC-tje:
LEC_2010.pdf
(1.86 MiB) 102 keer gedownload
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik ben geen linux (CNC) gebruiker maar ik zou de live CD downloaden. Dan kun je testen en met één druk op de knop de installatie naar de PC overzetten. De live CD is een compleet geïnstalleerde vesie.
http://linuxcnc.org/docs/html/getting-s ... uxcnc.html
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie