USBCNC draaien (update 21-09-09)draaitsnijden film G76 G33

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arian »

Er zit nu in usbcnc,een fijnafstelling.al je b,v een stukje af draait en hij moet nog iets dunner.
dan vul in -0.1 mm.en je laat je prog weer loopen dan word je prod 0.1mm dunner.
je hoeft er zelf niet meer aan terekenen,dat doet usbcnc voor je


1338
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Mcgyver »

Komt er ook een functie in USB CNC waarin de beitel geometrie kan worden ingegeven?
Wisselplaatjes hebben altijd een vaste vorm met vaak een neus radius..
Als USB CNC dan weet hoe de beitel eruit ziet kan het programma ook beter het contour ompenseren...

Denk maar eens aan als je een bolletje wil draaien. ... ALs USBCNC de beitel geometrie kent kan het programma ook weergeven of de beitel te gebruiken is voor een bepaald contour of dat de beitel juist aan het ondersnijden is....

ALs deze functie ook nog eens gecombineerd word met afzonderlijke offset t.o.v. de homeswitch..zou het helemaal mooi zijn.
Hiermee bedoel ik dat je als je in een progrmma werkt niet de waardes van beitel nr 2 of 3 in hoeft te geven als verschil van beitel nr 1...
Dus als je je beitels gaat configureren.. stukje afdraaien... meten en direct de maat ingeven... volgende beitel... etc...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tool offsets zijn er al in USBCNC, 't is alleen dat de meesten er niet mee om (kunnen) gaan.

Op mijn Freesbank gebruik ik Standaard G43 H(toolnummer), staat in de Macrofile onder de Toolchange.

op de draaibank kun je dat ook prima doen.. gewoon een toolsettertje maken.
ik heb er wel eens een gezien met Led's erin, een batterijhoudertje verstopt in een stukje rond alu, met een plexiglas tussenschijf ( voor het licht en de isolatie ) , als je met je gereedschap raakt, gaat de led aan. en stel je de beitel af..

't goed "nullen" van tools is een hoofdstuk apart.. moeten we eigenlijk een keer een Tutorialletje aan wijden?..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Mcgyver »

Ja goed nullen is inderdaad een ap[art hoofdstuk...

Maar zit er ook een functie in usbcnc om de volledige beitel geometrie in te voeren??(ik heb het dan wel over de draaiversie.. frezen is geen probleem)

Effe een voorbeeld...


Stel ik neem VCGT wisselplaatjes... (kopieeerbeitel)
Kan ik in USB CNC dan invullen dat de vrijloop hoeg 3 graden is..de wighoek 35 graden en dus de totale hoek haaks op de Z-as dus 40 graden is.... en dat het plaatje een neus radius van 0,3 mm heeft..

Als een besturingssysteem deze gegevens heeft en kan verwerken komt er altijd een juist contour uit....
Je krijgt namelijk wat maat verschillen als je alleen de touch-offset voor x en z kan invullen..

Op het bridgeport draaibankje kan dit namelijk...

Een ander groot voordeel is dat je 1 grote tooltable hebt.. je kan een gereedschap aanroepen en daar een willekeurige offset aan toegeven... Deze hoeft niet gerelateerd te zijn aan de waarde van de eerste beitel...
Dus wat ik zei ... een willekeurige beitel oproepen.. stukje afdraaien.. meten en waarde invullen... en dus niet met verschillen werken t.o.v. de eerste beitel..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mcgyver schreef:Ja goed nullen is inderdaad een ap[art hoofdstuk...

Maar zit er ook een functie in usbcnc om de volledige beitel geometrie in te voeren??(ik heb het dan wel over de draaiversie.. frezen is geen probleem)

Effe een voorbeeld...


Stel ik neem VCGT wisselplaatjes... (kopieeerbeitel)
Kan ik in USB CNC dan invullen dat de vrijloop hoeg 3 graden is..de wighoek 35 graden en dus de totale hoek haaks op de Z-as dus 40 graden is.... en dat het plaatje een neus radius van 0,3 mm heeft..

Als een besturingssysteem deze gegevens heeft en kan verwerken komt er altijd een juist contour uit....
Je krijgt namelijk wat maat verschillen als je alleen de touch-offset voor x en z kan invullen..

Op het bridgeport draaibankje kan dit namelijk.....
RTFM :mrgreen: .. ik heb er nog niet mee gewerkt.. de hele geometrie kun je nog niet aangeven, neusradius, en offsets wel

wat Mcgyver verder schreef: Een ander groot voordeel is dat je 1 grote tooltable hebt.. je kan een gereedschap aanroepen en daar een willekeurige offset aan toegeven... Deze hoeft niet gerelateerd te zijn aan de waarde van de eerste beitel...
Dus wat ik zei ... een willekeurige beitel oproepen.. stukje afdraaien.. meten en waarde invullen... en dus niet met verschillen werken t.o.v. de eerste beitel..
Waarom zou je DAT willen?.. ik ben van mening dat ALLE tools aan elkaar ( dus aan een "Nul" gereedschap" )gerelateerd MOETEN zijn..
in 't bedrijf waar ik werkte hadden we 2 CNC draaimachines, maar 6 man die met die machines konden werken.
we hadden daar ook onderling een afspraak over.. je moest gewoon blindelings een houder in de machine kunnen zetten, en de tool oproepen, ZONDER dat je em eerst moest afstellen..
verder stond "de doodstraf" op het veranderen van de X-offset van de machine, want dan kon je de hele tabel weer gaan kalibreren...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Mcgyver »

Waarom zou je DAT willen?.. ik ben van mening dat ALLE tools aan elkaar ( dus aan een "Nul" gereedschap" )gerelateerd MOETEN zijn..
in 't bedrijf waar ik werkte hadden we 2 CNC draaimachines, maar 6 man die met die machines konden werken.
we hadden daar ook onderling een afspraak over.. je moest gewoon blindelings een houder in de machine kunnen zetten, en de tool oproepen, ZONDER dat je em eerst moest afstellen..
verder stond "de doodstraf" op het veranderen van de X-offset van de machine, want dan kon je de hele tabel weer gaan kalibreren...

Dat hoeft toch ook niet als de offset is gerelateerd is gerelateerd aan de machine coordinaten...

Sterker nog het maakt het simpeler

dus tool erin.. maat ingeven klaar... niet eerst refereren aan de eerste tool hahah..

Maar dit is zoals ik het gewend ben.... er zijn natuurlijk meerdere wegen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

omdat het eerste tool ook gerelateerd is aan het machine nulpunt is ELK tool DUS gerelateerd aan Tool1, of tool 2, of tool 3.........

't lijkt hogere wisunde te worden, maar stel: je machinenulpunt ligt ergens op de Z-as, laten we zeggen "hart spilneus"

sta je in machine-coordinaten, zonder tool, dan is offset gelijk aan machinepositie, wat jemet een tool in je machine daarvan afwijkt is je tool-offset.

Op mijn werk was het gangbaar om beitels te kalibreren op het werkstuk ( of een willekeurige prop metaal )
de maten van die prop, of je werkstuk, werden ingegeven in het kalibratiescherm, en dus verrekende de machine de werkstuk-offsets met de tool-offsets en het machine-coordinaten systeem..

In USBCNC kun je makkelijk een dialoogje schrijven die het net zo doet..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Mcgyver »

ik calibreer op dezelfde manier...

alleen in het calibratie scherm hoef je per tool alleen de maat ik te geven die je meet na afdraaien.. en niet te het verschil te calculeren met wat tool 1 ook alweer was...

En als tool 1 geslepen werd dan moest je ook alles her calibreren wanrt dan is de offset weer weg...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door klaas van gemerden »

Op school worden alle gereedschappen ingemeten t.o.v. de 3d taster.
Lijkt mij een logische manier van werken!

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe je ook meet, alles wordt ten opzichte van het machine-nulpunt verrekend..

ik had eens een collega die zijn gereedschappen kalibreerde met de G92 offsets.. het gevolg?.. de machine wilde na een week niet meer bij het werkstuk komen, Foutmelding: Software limits crossed.. wat wil je op een draaibank van 1200mm TDC, en een beiteloffset van 2600 mm?.. fout op fout gestapeld..

iedere keer dat ik de machine overnam, kalibreerde ik eerst de tools die ik nodig had..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een Optimum draaibankje omgeknutseld naar CNC, en natuurlijk staat daar USBCNC op..

Meteen maar begonnen om Macro's te prutsen voor de besturing.. en met het Dialoogmessage commando wat USBCNC tegenwoordig heeft, heb ik zelfs al een tweetal Teach-in Cycli geschreven..

Afbeelding

door het ingeven van de juiste waarden,kun je snel een "klusje" programmeren.. ideaal voor diegenen die vaak van die klusjes hebben als "even wat af/uitdraaien".. da's nu in een oogwenk geprogrammeerd..

ik heb weer mijn zin.. ik kan een draaibank programmeren zoals ik het gewend was op de Fagor besturing waar ik jarenlang mee gewerkt heb.. :lol:

nu nog "even een G++ voor de draaibank schrijven.. ( mogelijk knoop ik em meteen in USBCNC.. )

Edit:.. let niet te veel op de tekst in de dialoog.. er staat OUTside Turning, maar het is INside.. X1 is kleiner dan X2... dat krijg je als je hele stukken code kopieert van het ene programma naar het andere..
:roll:
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arian »

Arie

Het ziet er super uit,ik gebruik dit heel veel,toe ik nog met mach werkte
Ik ga er mee aan de gang,ga zoo door.

Arian
Optibf20
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2007 11:00

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Optibf20 »

Arie bedankt voor de info, ik wist niet dat er een Dialogmessage command bestond ik zat al te denken om zelf iets te schrijven, maar m'n gedachten was al voldoende. Nu hoef ik m'n macro's niet iedere keer opnieuw te wijzigen voor gebruik, kan ik direct met de dialog message command de parameters ingeven en frezen. :P

en Bert voor het programmeren! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBCNC draaien is er

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan moet je toch de Releasenotes eens lezen als je een nieuwe versie installeert.. :lol: 't staat er allemaal in..

Ik heb inmiddels naast de binnen en buitendraai cycli ook al een Vlakdraai cyclus..

nu nog "even" een cyclus voor een binnenradius, een buiten radius, schuine kanten, en af/insteken.. :mrgreen:
Plaats reactie