[FAQ] CNC sturing bouwen

Moderator: Moderators

vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door vroemm »

De UHU Servo controller ontbreekt in de faq.
http://gsst.wikispaces.com/
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Swets »

ik vroeg me ook af of je voor zo hoog mogelijke spanning moet gaan? dus stel dat je drivers 50 volt kunnen hebben...
kan je dan beter vaan 48 volt voeding gaan dan bijvoorbeeld 36 volt?
Laatst gewijzigd door Swets op 25 sep 2011 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door wilfred1970 »

ik geloof t wel....heb eerst 24V aan mn steppers gehangen, en nu eentje in serie erbij gezet.
verschil is dat je motors stuk sneller kunnen.
mijn drivers M542V2 van impulse kunnen tot 50V, dus 48V is precies gnoeg.
Ander voordeel van 2 x 24V vind ik dat ik mn andere ''randapparatuur'' van bijvoorbeeld 12V via een simpele 7812 spanningsregelaar aan de 24V kan hangen.
Of tie nou 12V of 36V moet dissiperen.....
"" Maar dat is heel persoonlijk""
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Dwarsligger »

Arjan, ik had wel gedacht dat je dat zou weten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfinductie

Vooral bij hoge toerentallen ga je 't merken dus. (hogere frequentie, meer last van zelfinductie)

Dát is waarom ac synchroon motoren en in wat mindere, toch zeker aanwezige mate, AC asynchroon motoren een afbouwende koppel kromme hebben. Het koppel is namelijk rechtevenredig afhankelijk van het magnetisch veld.

Daarbij moeten stappenmotoren nog een veel hogere frequentie halen dan gangbare 'brushless servo motoren' omdat het polental veel hoger is. Maar verder is het in theorie het zelfde. Als je 'n encoder eraan hangt, en een besturing, kun je een stappenmotor gebruiken als 'servomotor'
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Markus »

De beste keus voor een CNC sturing is een bipolaire stappenmotor, omdat bij bipolaire sturing de motor efficienter gebruikt wordt en dat geeft een hoger koppel.
Dit is misschien waar voor een Hobby cnc frees gezien de prijs/prestatie verhouding. De beste keuze voor een cnc Frees zijn stappenmotoren die hun koppel zo lang mogelijk vasthouden bij stijgende toerentallen. Stappen motoren verliezen namelijk (soms dramatisch) koppel zodra ze gaan draaien. En hoe sneller hoe zwakker. De opgegeven koppel van stappenmotoren is de houd-koppel dus de kracht die de as heeft in stilstand. Dat zegt niet veel over het koppel tijdens het draaien, waar het dus eigenlijk om gaat.

Heb lange ervaring met de verkoop van stappenmotoren en erger me echt aan het feit dat mensen zich blind staren op het houd-koppel van motoren, en totaal niet letten op het koppel als de motor daadwerkelijk draait.

Goede fabrikanten (Vexta, Sanyo, Berger Lahr) geven Toerental-koppel grafieken in hun specificaties, daar is te zien hoe goed een stappenmotor presteert. Uit deze grafieken blijkt dat 3 fase en 5 fase stappen motoren veel beter presteren dan bipolaire (2 fasen) motoren. En daarmee zijn ze de beste keus voor snelheid en kracht. Probeer eens een 5 fase Berger Lahr motor, je zult redelijk verbijsterd zijn.

Een ander belangrijk punt bij stappenmotoren in cnc frezen is de as-positienauwkeurigheid, bij goedkope motoren wordt dit vaak niet opgegeven. Bij gebruik van tandriemen moet je letten op de maximaal toelaatbare radiale belasting van de as, anders konden ze wel een niet lang meegaan door slijtage aan de kogellagers.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Swets »

Ik heb VEXTA pk 268-E2.0B stapen motors'en inderdaad dat zit een grafiekje bij .op 30 en op 60 volt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Dwarsligger »

Arjan, dan snap ik je vraag helemaal niet, want daar zie je gegarandeerd in dat hoger voltage gunstiger is voor behoud van koppel op hoger toeren!

Wat ik typte is meer de natuurkundige kant van marcus' verhaal, waar ik het helemaal mee eens ben.
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: [FAQ] CNC sturing bouwen

Bericht door Swets »

ja je heb gelijk, maar ik heb dat papiertje met die grafiek ook pas opgezocht nadat ik het hier las....

had ik beter eerst kunnen doen...

en trouwens het koppel ligt niet zozeer hoger in het grafiekje van mijn motoren, maar vooral langer, tot hogere toerental blijft het koppel langer hoger aanwezig.


edit: dat hierboven over het koppel, schreef jij dus ook al.... niet hoger, maar vooral langer...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie