Pagina 7 van 9

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 22 jun 2022 08:23
door pieter dr200
zelf heb ik daar nog geen problemen mee gehad, wel zie je dit vaak in de oude stalen tanken.
meestal komt het dan ook van het verwaarlozen van het koelmiddel, dan krijg je zo een laag met slip onder in en staat de boel te verzuren.
ik heb in mijn dr1 ook een rvs koeltank gemaakt en moet zeggen dat het tot op heden probleemloos gaat, en die zit er toch al 10 jaar in.
zelf denk ik dat het ook te maken heeft met onderhoud van het koelmiddel.
bij mijn machine waar het in zit vervang ik het 2 tot 4 keer per jaar, inclusief het reinigen van het systeem en de tank schoonmaken.
het voordeel van de nieuwe tank vind ik dat het veel makkelijker schoonmaakt dan de oude stalen tanks, aangezien deze vaak geroest en ruw zijn.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 22 jun 2022 17:20
door JanF
Wil dit topic niet kapen maar waar laten jullie die oude water/olie emulsie??

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 22 jun 2022 20:11
door pieter dr200
Wil dit topic niet kapen maar waar laten jullie die oude water/olie emulsie??
vragen staat vrij jan.

er zijn verschillende mogelijkheden.

optie 1.
onofficieel en zoals het niet mag, word het vaak in het riool gespoeld.
wettelijk gezien mag dit dus niet, maar de pak kans is ook heel klein.
zolang je geen honderden liters tegelijk weggespoeld.

optie 2.
afvoeren in een speciale tank, deze zie je ook wel bij garage bedrijven staan om afgewerkte olie af te voeren.
zodra de tank vol is, word deze opgehaald door een gespecialiseerd bedrijf.
nadeel hiervan is dat de kosten vrij hoog zijn, maar je heb wel een sluitende milieu administratie.

optie 3.
het koelmiddel in een verdamper doen.
zoals de naam het al zegt, ga je het water uit de emulsie laten verdampen zodat je alleen olie overhoud.
deze olie kan je dan als afgewerkte olie afvoeren wat veel goedkoper is dan optie2.
nu hoef je hier niet speciaal een machine voor te kopen, een vat met een verwarmingen-element er in doet het zelfde.
of je doet het in een open vat, dan verdampt het water ook na verloop van tijd.

optie 4.
er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die het onderhoud van koelmiddel doen.
deze mensen komen periodiek langs om het koelmiddel te controleren en eventueel te verversen.
dan heb je er zelf geen omkijken meer na en is ook de milieu administratie sluitend.
dit is wel de duurste optie, maar bespaard je zelf ook weer tijd.

optie 5.
deze is alleen voor particulieren en kan verschillen per gemeente.
inleveren bij de milieu straat.

zelf laat ik het verdampen en gaat het restant met de afgewerkte olie mee.
mede doordat ik ook reparatie werk doe, heb ik met regelmaat afgewerkte olie.
dit laat ik jaarlijks ophalen of als er te veel komt te staan.
het aflaten voeren van afgewerkte olie kost op zich niet veel, de laatste keer €70,- voor 300 liter.
en als je voldoende heb staan komen ze het soms zelfs gratis ophalen, maar dat is een beetje afhankelijk van de markt werking.
als je het als koelmiddel afvoert zat het dacht ik rond de €1,- de liter bij een 1000 liter vat.
maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, dat is voor mij al meer dan 10 jaar geleden dat ik daar mee te maken heb gehad.

ook verschilt het per gemeente/regio wat de gemeentes eisen, de ene gemeente zit er heel erg achter aan bij bedrijven en bij de andere gemeente zie je ze eigenlijk nooit. wel is het vaak zo, dat als je als bedrijf een controle krijgt en ze hebben op of aanmerkingen. dat ze dan vaker langs komen.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 23 jun 2022 15:48
door JanF
Pieter, bedankt voor de info!

Ik ga maar voor de indamp optie. Ik heb maar een halfvol 60 liter vat staan.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 01 okt 2022 22:27
door pieter dr200
even een kleine update over de dr200, na een aantal weken wachten is eindelijk de klauwplaat binnen gekomen en ook de eerste beitels.
Afbeelding
Afbeeldingimage hosting
Afbeelding

en ook alvast een begin gemaakt met het maken van een boorhouder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

in de afgelopen maanden heb ik ook contact gehad met een aantal mensen die ook een dr200 in bezit hebben.
wat ik het leuke er van vind is dat er geen een bank het zelfde is, hierdoor kom je soms leuke ideeën tegen.
zo kwam ik er ook achter dat er versies zijn met een mechanische rem.
aangezien er in de dr200 een behoorlijke draaiende massa zit is dit moeilijk af te remmen op de frequentie regelaar. inmiddels zijn de rem weerstanden besteld, maar ook hier geld weer voor een lange levertijd. mede hierdoor zit ik er aan te denken om er ook een mechanische rem op te maken.
origineel gebruikte Hembrug hier een trommelrem voor, vermoedelijk van een Daf. nu zit ik zelf te denken om er een remschijf van een auto op te maken. nu kan ik er maximaal 240mm diameter kwijt en dan is er niet zoveel keuze, waarschijnlijk word het een schijf met klauw van een yaygo. deze komen redelijk in de buurt met de afmetingen.
hier onder nog wat foto's van een dr200 met rem, deze word pneumatische aangestuurd.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 01 okt 2022 22:49
door spinningwheels
Remschijven die achter gebruikt worden zijn meestal ook niet zo groot.
Maar houd met het volgende even rekening .
Stel je bank loopt 2000 toeren.
Kijk even naar zo,n klojota aygo de bandenmaat . Dan is het alsof je bijna vanaf 220 kmh naar 0 gaat remmen.
Nu heb je natuurlijk wel veel minder gewicht, maar weet niet of zo,n gietijzeren niet gebalanceerde remschijf van zo,n gebakje dat leuk gaat vinden .

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 02 okt 2022 08:58
door tuonov4
kijk eens even in de motorfiets wereld , daar is deze maat heel gebruikelijk en tevens kan je 2 remklauwen op 1 schijf monteren. Groet : Fred

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 02 okt 2022 09:33
door hfjbuis
tuonov4 schreef: 02 okt 2022 08:58 kijk eens even in de motorfiets wereld , daar is deze maat heel gebruikelijk en tevens kan je 2 remklauwen op 1 schijf monteren. Groet : Fred
Ik heb een remschijf van een bmw motor. Die mag je tegen porto kosten hebben of ik neem hem mee naar de cnc dag in november.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 05 nov 2022 00:01
door pieter dr200
in het verleden hebben we eens een harrison m400 verbouwd naar een remschijf van een honda cbr, alleen had deze machine meer ruimte beschikbaar.
dit werkt op zich ook al jaren goed. maar bij een hardinge GS zit er naar mijn weten een gewone autoremschijf op de hoofdas, in het verleden heb ik wel eens gewerkt aan zo een machine.

ik gaat eerst maar eens kijken wat hij doet met de remweerstanden er aan, deze zijn inmiddels binnen gekomen.
de huidige besturingskast is te klein geworden, vandaar dat ik daar ook een nieuwe kast voor besteld heb.
binnenkort maar eens de besturingskast gaan ombouwen.
Ik heb een remschijf van een bmw motor. Die mag je tegen porto kosten hebben of ik neem hem mee naar de cnc dag in november.
nog bedankt voor het aanbod.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 22 nov 2022 19:12
door Floris
Bij het museum waar ik als vrijwilliger werk hebben we ook een dr 200 staan, weet iemand hoe ik elektrische bedrading kan ombouwen naar ster driehoek deze bank komt bij Hembrug vandaan.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 23 nov 2022 22:10
door pieter dr200
er zijn heel veel verschillen in besturingen van de dr200's
bij sommige kan het wel en bij andere weer niet.

maar is een softstarter geen optie?
deze zijn makelijker en eenvoudiger te instaleren

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 24 nov 2022 19:27
door HD13
Floris schreef: 22 nov 2022 19:12 Bij het museum waar ik als vrijwilliger werk hebben we ook een dr 200 staan, weet iemand hoe ik elektrische bedrading kan ombouwen naar ster driehoek deze bank komt bij Hembrug vandaan.
Misschien handiger om een eigen topic starten ?
Dan heb je alles wat met jouw "probleem" te maken heeft bij elkaar.
Laat de mods dat maar beslissen.....

Floris, kun je een schema posten van de draaibank, foto van schema mag ook.
Anders een foto van de huidige relais kast.
Weet niet of het ook voor de DR200 geld, Hembrug draaibanken kunnen motoren hebben met 1, 2, of 3 toerentallen.
Veel van deze motoren zijn gemaakt voor 1 spanning en dan valt er niks te ster driehoeken.
En een ster driehoek schakeling is anders dan omschakelen tussen toerentallen.

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 30 nov 2022 17:32
door Floris
Ik ga een foto maken van de relais kast. Electro techniek is niet mijn sterkste kant

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Geplaatst: 20 mar 2023 02:31
door pieter dr200
de eerste spanen zijn een feit, wat een kracht zit er in.
tijdens de kerstdagen voor een van mijn andere hobby projecten zuigerbussen staan draaien.
op zich ging dit goed, maar toch het gevoel hebben dat er iets niet klopt.

Afbeeldinggratis plaatjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

uiteindelijk zijn de bussen goed gelukt.

Afbeelding
Afbeelding

ook boren gaat makkelijk.

Afbeelding
Afbeelding

begin dit jaar ook weer wat gereedschap gekocht voor de bank.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



en om alles op te bergen opzoek gegaan naar een gereedschap kar, ook dit is lastig op het moment.
of er zijn hele lange levertijden of het valt kwalitatief erg tegen.

in eerste instantie wilde ik voor deze kar gaan, maar eenmaal in de showroom viel hij erg tegen. slapjes en licht.

Afbeelding

maar uiteindelijk voor een andere optie gegaan,iets wat een stuk steviger is en volledig naar wens samen gesteld kan worden.

Afbeelding

nu nog een werkblad en onderstel maken.

Afbeelding

ook was de remweerstand binnen gekomen, aangezien de besturingskast vol zat was er geen andere oplossing dan een grotere kast achter de bank te maken.

Afbeelding
Afbeelding

het nieuwe paneel opbouwen
Afbeelding

inmiddels is alles weer aangesloten en is de bank weer werkend. met de remweerstand er in en wat aanpassingen aan de parameters va de frequentie regelaar, het een wereld van verschil. ik zat even niet op te letten met de instellingen waardoor hij op 1 seconde rem tijd stond. het resultaat was indruk wekkend, hij stond binnen een seconde stil met 4 piepende v snaren. iets te veel van het goede.

maar toch bleef het gevoel dat er iets niet klopte, na wat metingen gedaan te hebben kwam ik er achter dat de klauwplaat niet goed is.
de rondloop nauwkeurigheid is niet volgens de opgave en ook staan de bekken niet in lijn met het bed. als ik het hoogste punt opzoek vlak voor de klauwplaat en 200mm verder zit hier 90 graden ver schil tussen. ook met het handvast zetten klemt hij alleen achteraan.
ook de garantie afhandeling valt heel erg tegen de leverancier zegt dat hij binnen de specs valt (wat nergens terug te vinden is) en de Nederlandse importeur doet er ook helemaal niks mee. dus voor mij nooit geen rhom meer. nu afwachten tot de volgende binnen komt.