Revisie AI Hembrug DR200
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Het ziet er strak uit!
Maar het lijkt mij dat het schort gezakt tov de assen. Idem dito voor de losse kop tov van de vaste kop . Ga je daar iets mee doen of gewoon zo terug monteren?
Maar het lijkt mij dat het schort gezakt tov de assen. Idem dito voor de losse kop tov van de vaste kop . Ga je daar iets mee doen of gewoon zo terug monteren?
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: Revisie AI Hembrug DR200
dat klopt ook, daarom heb ik de onderkant van de slede ook laten slijpen zodat dit gecompenseerd word.Maar het lijkt mij dat het schort gezakt t.o.v. de assen. Idem dito voor de losse kop t.o.v. van de vaste kop
maar er is ook heel weinig van af gegaan, omdat het bed in een goede staat was voor de leeftijd.
de voet van de losse kop is ook geslepen waardoor deze nu onder center staat.
zodra ik hem kan laten draaien ga ik deze eerst uitvullen met precisie folie, zodat de losse kop weer in center staat.
als ik dan weet wat er precies tussen moet wil ik een plaat laten laser snijden en dan op dikte laten slijpen, op deze manier hebben de voet en de losse kop een volledig ondersteund oppervlak i.p.v. strookjes folie.
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Twee geslepen vlakken op elkaar gaat niet. Die zuigen zich vast. Je zult toch echt moeten schrapen anders is binnenkort alle moeite voor niets geweest.
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Is daar die visgraadpatroon afwerking niet voor?
Volgens mij is die betrekkelijk grof altijd en daarom ook oliehoudend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Dat slijppatroon is echt niet diep genoeg. Normaal zou je het kortste gedeelte schrapen en het langste deel slijpen. En als het al is geslepen hoef je alleen oliehoudend te schrapen. Dat is zo simpel. Leren ze tegenwoordig in Leiden zulke technieken niet meer ? (LIS)
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Dat soort technieken hebben ze nooit in Leiden geleerd, is meer iets voor machine monteurs en niet voor instrumentmaker.rien1959 schreef: ↑07 nov 2021 12:14 Dat slijppatroon is echt niet diep genoeg. Normaal zou je het kortste gedeelte schrapen en het langste deel slijpen. En als het al is geslepen hoef je alleen oliehoudend te schrapen. Dat is zo simpel. Leren ze tegenwoordig in Leiden zulke technieken niet meer ? (LIS)
Gewoon vlak en rondslijpen zat ook nooit officieel in het pakket.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: Revisie AI Hembrug DR200
dit is inderdaad geen onderdeel van de opleiding, nooit geweest ook.Dat slijppatroon is echt niet diep genoeg. Normaal zou je het kortste gedeelte schrapen en het langste deel slijpen. En als het al is geslepen hoef je alleen oliehoudend te schrapen. Dat is zo simpel. Leren ze tegenwoordig in Leiden zulke technieken niet meer ? (LIS)
daarbij komt dat de laatste 15 jaar het ministerie van onderwijs het deze school ook erg moeilijk maakt en de school zelfs meerdere keren bijna gesloten werd door het ministerie van onderwijs. de rede? er werd geen maatschappijleer gegeven. en zo zijn er nog meer voorbeelden, helaas gaat dit ten kosten van de vak opleiding zelf omdat er minder praktijk uren beschikbaar zijn.
persoonlijk vind ik dat erg jammer, want als je sinds 1901 al mensen opleid denk ik dat je toch wel weet wat je doet.
maar zoals ik al eerder zij, zijn de meningen hier over verdeeld.
op het lis zeggen ze dat hij slijp patroon voldoende is, en een ander spreekt dit weer tegen.
de beitel slede van de dr1 is ook niet geschraapt, deze zijn ook alleen pas geslepen.
een ding weet ik wel er is nog veel te doen voordat ik daar aan toe kom, dus tijd genoeg om daar over te denken.
dit noemen wij een kruisslag, hieraan kun je zien de de frees of slijpsteen exact haaks op het werkstuk heeft gestaan.Is daar die visgraadpatroon afwerking niet voor?
Volgens mij is die betrekkelijk grof altijd en daarom ook oliehoudend.
op zich niet specifiek bedoeld en ook beslist niet grof.
als de vaste kop niet aan het bed vast gegoten had gezeten, dan hadden ze het met een vlak slijper geslepen i.p.v. een kom slijper.
maar aangezien er niet voldoende ruimte was voor de vlak slijper kon het alleen met een komsteen.
maar vandaag nog een dagje aan het puzzelen geweest met de aanzetraderkast, deze gaf zich niet zomaar gewonnen.
uiteindelijk is het weer gelukt om hem terug te plaatsen en mag het resultaat er weer wezen.
eerst maar eens een van de hendels gerepareerd aangezien deze gescheurd lag.
iamge upload
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: Revisie AI Hembrug DR200
afgelopen week toch nog een aardige slag kunnen maken, langzaam maar zeker komt het einde in zicht.
het lagerblok weer terug gemonteerd en de voedings-as afgesteld.
image uploader
de slede weer terug geplaatst en vastgemaakt aan het schort.
de pinole weer in elkaar gezet, voor zover dat ging.
de nieuwe handwielen moeten eerst nog uitgedraaid worden.
ook de bedieningskast weer pas gemaakt op het schort.
de spindel weer samen gesteld.
ook nog wat speciale schroeven gemaakt en eentje hersteld.
hier was de imbus van dolgedraaid, dan maar een maatje groter.
de oude en de nieuwe schroeven.
het eind resultaat van deze week.
het lagerblok weer terug gemonteerd en de voedings-as afgesteld.
image uploader
de slede weer terug geplaatst en vastgemaakt aan het schort.
de pinole weer in elkaar gezet, voor zover dat ging.
de nieuwe handwielen moeten eerst nog uitgedraaid worden.
ook de bedieningskast weer pas gemaakt op het schort.
de spindel weer samen gesteld.
ook nog wat speciale schroeven gemaakt en eentje hersteld.
hier was de imbus van dolgedraaid, dan maar een maatje groter.
de oude en de nieuwe schroeven.
het eind resultaat van deze week.
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Zo,n super gerestaureerde AI zet je straks toch gewoon als pronkstuk in de woonkamer neer neem ik aan.
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Is mooi geworden, bijna zonde om hem te gebruiken. Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig het draaien straks gaat!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Revisie AI Hembrug DR200
Pachtige bank hoor. Mooi gedaan.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: Revisie AI Hembrug DR200
zou het wel willen, alleen houd mijn vloer dat niet. maar daar is ook weer een oplossing voor, alleen zeer zeldzaam en moeilijk te vinden.Zo,n super gerestaureerde AI zet je straks toch gewoon als pronkstuk in de woonkamer neer neem ik aan.
ik hoop er ooit nog eens een te kunnen kopen.
vandaag ook nog even bij een collega langs geweest, de gravure van de dwars slede was al heel erg ondiep en met het slijpen was deze verdwenen.
ook gelijk een kleine verandering aan de gravure gedaan t.o.v. hoe het vroeger was.
zo zag de gravure er vroeger uit, net zoals van een dr1.