Wat te doen. Kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mhessel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2017 12:35

Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door mhessel »

Hallo

Ik ben op zoek naar een cnc portaalfrees voor aluminium (1 cm dik), hout en plastics met een travel van 55 cm op de y-as en 100 cm (mag ook iets minder zijn) voor de x-as met een nauwkeurigheid van 0.1-0.2 mm. Ik wil deze machine voornamelijk gaan gebruiken voor een flink aantal ideeen die ik in gedachten heb, waarmee ik hopelijk iets mee kan verdienen. Na veel over het onderwerp te hebben gelezen ben ik wel achter gekomen als je iets fatsoenlijks wilt hebben dat het wel een euro of 4 a 5 duizend gaat kosten. Dit is voor een wajonger zoals mij een enorme bult geld en riskant ,want je weet nooit hoeveel je van terug ziet als je de machine verkoopt.

Afgelopen week heb ik een tweedehands zelfbouw machine bekeken, maar de machine vertrouwde ik niet helemaal. Ik had een stukje alu meegenomen om te checken wat de nauwkeurigheid was. Ik had hem 3 gleuven elk van 12 mm breedt laten frezen, maar de afstand van de gleuven varieerde tussen 11.70 en 11.80 mm. Zoals ik het hele cnc frezen gebeuren begrijp betekend dit dat de machine een onnauwkeurigheid heeft van 0.30 mm plus /minus de 0.03 mm onnauwkeurigheid van mijn schuifmaat (mitutoyo). Maar hij had het continue over de herhaal nauwkeurigheid van 0.1 mm en dat daarmee machine dus goed was en dat de onnauwkeurigheid van 0.30 met de programmatuur en uit moest worden gehaald. Heeft de verkoper gelijk of heb ik het toch bij het juiste eind?

Voor een machine heb ik een aantal keuzes, wachten op een goede tweedehandse, zelf bouwen of een nieuwe kopen. Sorotoec.de verkoopt een aantal machine kits. De basic line 1007 (2450 e)en de alu line 1110 (3700 e). Beide voldoen aan mij afmetingen de alu line is zelfs 1 x1 meter, ik kan een stapje kleiner gaan maar dat bespaard mij maar 200 e en ik denk als ik de machine moet verkopen ik die 200 e dubbel en dwars terug verdien. Dit zijn alleen de mechanische kits hierbij bovenop komt dan nog de elektronica (mx3660 leadshine, 3nm steppers), kress spindle, compressor freesjes etc. Heb het uitgerekend en als ik het ruim aan hou is dat zo’n 1000 e.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Portalf ... usatz.html

Deze kit komt met de performance kit waardoor de machine te gebruiken is voor alu, omdat je dan 4 wagens voor de x-as hebt, twee voor de y-as en 2 voor de z-as. Volgens de makers valt onder de ideale omstandigheden een nauwkeurigheid van 0.05 mm te behalen. Heb het internet zorgvuldig bezocht maar ben jammer genoeg geen review/ervaring over deze machine tegen gekomen. Heb de makers gevraagd als zij mij in contact konden brengen met een koper maar dat wouden ze niet. Als ze in nederland zaten had ik ze al lang een keer opgezocht maar vanaf hier is het 500 km heen en dan terug. Heeft iemand van jullie of kennen jullie iemand die 1 van de basic line machines thuis heeft staan, zodoende ja bevalt de machine en wat voor nauwkeurigheid behaal je. Verder wat vinden jullie van deze machine? Mij staat het niet zo aan dat er op de z as maar 1 geleiding zit, omdat ik op andere machines bijna altijd twee tegenkom.

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Portalf ... usatz.html

Deze kit is weer net een stapje beter dan de basic line. Op alle assen zitten 2 geleidingen elk met twee wagens. Daarnaast is de constructie uit net iets dikker aluminium extrusie profiel gebouwd. Volgens de makers haalt deze machine routine matig een nauwkeurigheid van 0.05 mm. De filmpjes op youtube van deze machine zijn ook zeer in drukwekkend. Maarja, dat mag ook wel met een prijs van 4700 e inclusief elektronica.

Wat denken jullie, zou ik het prijsverschil van 1200 e goed kunnen maken als ik machine moet verkopen. Hoeveel schatten jullie dat ik zou kunnen vragen voor beide machines als ik ze zou moeten verkopen? Weet dat dit afhankelijk is van hoeveel ik de machine heb gebruikt, maar ga uit dat de machine licht is gebruikt.

En dan is er altijd nog de zelfbouw optie, laat zeggen een kopie van de al 1110. Zou dit lukken met alleen een kolomboormachine, verstekzaag en lintzaag? En zou ik in de buurt komen van 0.05 mm nauwkeurigheid?

Zijn er naast bzt, haase, sorotec, cnc-step, cncfrees.nl nog andere fabrikanten/importeurs van cnc machines?

Alvast bedankt voor de reacties. Oja, als iemand nog een cnc machine thuis heeft staan die een beetje fatsoenlijk en betaalbaar is en er van af moet, moet je het me laten weten.

Gr Matthijn
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door Ballegooijen »

Heb je al gekeken naar de open source zelfbouwmachine? : http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door stekkestim »

mhessel schreef: Wat denken jullie, zou ik het prijsverschil van 1200 e goed kunnen maken als ik machine moet verkopen. Hoeveel schatten jullie dat ik zou kunnen vragen voor beide machines als ik ze zou moeten verkopen? Weet dat dit afhankelijk is van hoeveel ik de machine heb gebruikt, maar ga uit dat de machine licht is gebruikt.
Uiteraard is er bij alles een verkoopwaarde, maar wat noem je licht gebruikt en op welke termijn? 1-2 keer per jaar gedurende 10 jaar of 5-6 keer per week gedurende 3 maand.

Als ik een machine koop van +2500 euro is dat niet om een paar keer te gebruiken en binnen enkele maanden opnieuw te verkopen. Dan ben je altijd verliezer. kijk bv maar naar een wagen, zodra deze de toonzaal verlaat zakt hij enorm in waarde.

Verwacht niet dat je van een 6 maanden oude machine nog de bijna nieuwprijs gaat krijgen, hetzelfde voor een in nieuwstaat verkerende machine van 10 jaar oud. (tenzij het natuurlijk een antiek collectors item wordt :lol: )
mhessel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2017 12:35

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door mhessel »

Ik weet dat ik altijd de verliezer ben maar er zijn verschillende gradaties van verliezen. Maar laat zeggen ik gebruik dat ding 3 maand a 10 uur in de week. Na die tijd doet ie nog steeds netjes zijn werk. Wat kan ik dan verwachten 10%, 25% of 50% van de aanschafprijs?
mhessel
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2017 12:35

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door mhessel »

Ballegooijen schreef:Heb je al gekeken naar de open source zelfbouwmachine? : http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Was de opensource al tegen gekomen mooie machine. Maar er zitten veel cnc onderdelen in en laat het nu net zo zijn dat ik die niet heb :lol: . Of is er iemand op dit forum die het plaatwerk maakt en verkoopt?
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door fcnh »

Hoeveel zou je er nog zelf voor geven na die periode?
Dat sorotec gedoe voor dat geld? Ik ben eigenlijk nog geen ene machine tegen gekomen die er degelijk uit ziet voor een normaal bedrag.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door Ballegooijen »

Of is er iemand op dit forum die het plaatwerk maakt en verkoopt?
Ja, Audiomanics maakt complete sets. Hij heeft ook een complete schakelkast op voorraad staan. (als hij nog niet verkocht is tenminste)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door serum »

Kast is er nog, zag ik net!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door ruudpg »

Als je belangrijkste overweging bij de aanschaf de opbrengstwaarde is na 3 maanden, moet je wellicht bij jezelf te rade gaan of je wel moet gaan kopen. Ik denk dat je verlies op korte termijn altijd relatief groot zal zijn, voor een prijsverschil van een paar honderd euro koopt iemand anders zelf wel nieuw en met garantie in plaats van een machine waarvan je niet weet wat er mee gedaan of gebeurd is...

Wellicht is het uitbesteden voor het maken van een paar dingen interessanter voor je, er zijn ook plaatsen waar je zelf tegen een vergoeding gebruik kan maken van een machine.
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door elenpe »

Liep indertijd tegen hetzelfde probleem aan.
Vooral die 10mm dik aluminium is met geen enkele protaalfrees deftig te bewerken. Te zwakke constructies , te hoge toerentallen van de spindel....geen mogelijkheden om een degelijke dikkere en langere frees te gebruiken om door de dikte van het materiaal te kunnen enz.....
Ik heb indertijd deze topic gestart http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=12079
Deze machine is gewoon oerdegelijk , juist en robuust. Echter gestopt met updaten wegens de jaloezie en afgunst dewelke hier aanwezig is op dit forum .
Ik spreek als ervaren machinebouwer metaalbewerker met 25 jaar ervaring. Het stopt niet alleen met de machine. De tools en al wat daar bij komt kosten meer dan de machine zelf. Ik bedoel hier het te bewerken materiaal , de frezen , de houders , de meetgereedschappen enz. Als je een leuk ontwerp hebt , besteed het dan in eerste plaats uit en kijk of het verkoopbaar is en zo ja aan welke prijs. Ga dan rekenen wat het kost aan investeringen en dan zal je zien dat je zeer lang onderdelen kan uit besteden. Wil je met machinebouw iets verdienen moet je ofwel iets speciaals maken en concurentieel iets kunnen maken. Met een flutportaalfrees kan je niets concurentieel gemaakt krijgen. Al die ontwerpen zijn gewoonweg veel te licht. Enkel de machines die wat groter zijn en waarin ook enig staal is verwerkt aan de basis kunnen iets betekenen en kunnen ook makkelijker non ferro bewerken
Op elke hoek van de straat zit er wel een bedrijf dat metaalbewerkingen doet.
Ook met de opkomst van bedrijven die laseren en waterjetten , daar ken je concurentieel niet tegen op als je bepaalde stukken zelf gaat draaien en frezen. Indien het niet lukt en je de machine terug wil verkopen reken dan maar op een verlies van minstens de helft. De machinemarkt is gewoon verzadigd.

Groeten

Peter
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door Sven »

elenpe schreef:Vooral die 10mm dik aluminium is met geen enkele protaalfrees deftig te bewerken. Te zwakke constructies , te hoge toerentallen van de spindel....geen mogelijkheden om een degelijke dikkere en langere frees te gebruiken om door de dikte van het materiaal te kunnen enz.....
Dat betekend dat je te weinig portaalfrezen hebt gezien. Datron is je niet bekend dus. Of dat je een andere definitie hanteert dan die mij bekend is.

elenpe schreef:wegens de jaloezie en afgunst dewelke hier aanwezig is op dit forum .
Je hoeft hier niet te zijn hoor.
elenpe schreef:Met een flutportaalfrees kan je niets concurentieel gemaakt krijgen
Goh, laat dat nou net zijn wat ik de afgelopen 8 jaar gedaan heb....
Dankzij mijn "flutportaalfrees" kon ik dingen maken op een manier die beter paste bij het product dat ik er mee maakte, de kwaliteit die ik kon inkopen was veel te hoog en dus te duur voor mijn doelgroep.
elenpe schreef:Al die ontwerpen zijn gewoonweg veel te licht.
Oh, wacht. Als ik het goed lees dan is Flutportaal een strak gedefinieerde ondersoort van portaalfreesmachines, ik lees graag je uitleg.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door hainjedaf »

sven: +1
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door Ballegooijen »

Zelfs met die flutmachine van mij doe ik 15mm aluminium!
Deze machine is gewoon oerdegelijk , juist en robuust. Echter gestopt met updaten wegens de jaloezie en afgunst dewelke hier aanwezig is op dit forum .
Ik krijg sterk de indruk dat jij op een ander forum beter op je plaats bent.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door hrscharft »

Wat moet Dabit dan wel niet met zijn lichtgebouwde flutportaal :mrgreen:
Kun je vast helemaal niets constructiefs mee gedaan krijgen.... :mrgreen:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie