Metba tnc 155

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb al meteen een vraag. Ik heb sinds enkelen weken een metba mb 35 freesbank met een heidenhain tnc 155 besturing. Ik heb hem al met de hand geprogrammeerd en dit gaat goed. Nu wil ik hem graag via de computer programmeren. Op het werk hebben we ook een aantal freesbanken met een tnc 155 besturing. Deze programmeren we via vector. Nu heb ik een programmatje geschreven en er een nc code van gemaakt.

Aangezien ik op mijn laptop geen com poort heb heb ik een usb naar com poort converter gekocht. Vervolgens heb ik een 9p naar 25p kabel gemaakt met naar mijn idee de goede bruggetjes erin. Nu probeer ik via de tncserver contact te krijgen met de freesbank maar dit lukt niet. Ik heb het idee dat het probleem bij de laptop ligt. Heeft iemand ervaringen mee of weet iemand wat ik kan doen om te weten waar het probleem ligt?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes geert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien kun je het kabeltje eerst op je werk proberen, dan is dat zeker goed.
Dan ook de laptop op je werk proberen.
Baudrate e.d. moet allemaal goed staan. ( op de laptop hetzelfde als op de besturing )
Verder is het nogal lastig om er iets over te zeggen.
Welke pennen van de kabel heb je verbonden?
Wat is de instelling in de TNC155 en wat in TNCserver ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Re: Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

2 op 2
3 op 3
4 op 8
5 op 7
6 op 4
7 op 5
20 op 6

Weet iemand toevallig wat de baudrate moet zijn?
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door cnc junkie »

vaak gaat het mis met z'n kabel omdat deze niet als hardware gezien word, met een insteekkaart rs232 werkt het wel.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kabel lijkt er goed uit te zien.
Voor de instellingen even nederlands handboek raadplegen, ergens pagina 319 en verder.
Iets met MOD en zo, en de juiste bron kiezen ( ME, FE of EXT )
( in een andere post is kortgeleden een link gegeven waar te downloaden van de documentatie site van heidenhain )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door rien1959 »

Ik heb even alle instellingen opgezocht van mijn freesbank waarop ook een TNC 155 (P) zit.

TNC Server op FE 2400 baud in standaard configuratie (juiste directory kiezen waar bestand staat)
Programmastart kiezen, druk op EXT, type programmanummer in, zodra het programma binnenkomt op START CYCLUS drukken.

controleer de volgende parameters en pas ze aan indien nodig :

218 = 17736 (17701 origineel)
219 = 16712 (21285 origineel)
220 = 279 (origineel)
221 = 5382 (origineel)
222 = 172 (origineel)
223 = 1 (nul is normale communicatie)
224 = 4 (origineel)

Overigens werkt een USB-serieel converter gewoon goed hoor. Zelfs Heidenhain adviseert dit i.v.m. lekstromen die de RS 232 poort kunnen vernielen.
GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Re: Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga vanavond de tips eens uitproberen en hopen dat het werkt.
GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Re: Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

Ik heb vandaag nog een poging gedaan. Ik heb de parameters aangepast. De usb converter werkt nu volgens mij naar behoren. Toch wil het oversturen van een programmetje nog niet lukken. Misschien kan iemand met het onderstaande plaatje mij nog tips geven. Heeft iemand toevallig een werkend programmatje voor een heidenhain tnc 155 besturing? Misschien dat hier nog een fout in zit?



Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Metba tnc 155

Bericht door serum »

Vermoedelijk al getest, maar heb je al eens gespeeld met verschillende bautrates/start-stop bits/parity in het apparaatbeheer van Windows (kan je instellen op de com-poort die erbij komt als de USB>rs232 convertor ingeplugd wordt. (wellicht weet iemand wat deze instellingen moeten zijn)

(ik ken je besturing niet, maar heb wel eens wat gespeeld met verschillende RS232 dingetjes)

en van de USB naar serieel kastjes weet ik dat je exemplaren hebt welke niet alle pins gebruiken op het RS232 deel wat voor sommige apparaten niet werkt, maar aangezien je communicatie hebt, ga ik er vanuit dat dat deel wel in orde is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij moet je op FE staan. (maar ik heb geen idee of dat wat uitmaakt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door rien1959 »

Inderdaad moet het op FE staan. Dat zie je ook in mijn data : FE 2400 baud.
Verder moet de bestandsnaam hetzelfde zijn als wat in het bestand zelf staat (eerste en laatste regel)
Verder kan het bestand alleen maar een nummer hebben en geen letters zoals ik hier zie.
Dus b.v in bestand op eerste en laatste regel 240, dan moet het bestand 240.h heten.
Verder zorg je dat de folder van TNC server de directory is waar het bestand staat.
Dan vanuit de besturing met EXT bestand oproepen. En vervolgens het nummer intypen. In TNC server de standaard instellingen gebruiken en niet rommelen met start en stop bits.
GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Re: Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

Ik ben deze avond weer eventjes aan de gang geweest. Ik heb deze week nog een aantal mogelijkheden geprobeerd. Ik heb de kabel nog op een andere manier gesoldeerd. Dit had echter geen succes. Nu heb ik de originele heidenhain kabel op het werk meegenomen. Hiermee heb ik ook nog geprobeerd een programmatje over te sturen. Hieronder heb ik nog een aantal foto's geupdated.

Hopelijk kunnen jullie hier nog iets ontdekken wat niet helemaal klopt. Ik heb hem op me only send staan omdat we dit op het werk ook zo hebben staan. De andere mogelijkheden heb ik ook al geprobeerd. Ik begin me twijfels alleen te krijgen aan de usb naar rs232 converter. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Nogmaals bedankt dat jullie zo goed mee willen denken!!

Afbeelding


Afbeelding

Hier geeft die aan dat het programma niet compleet is maar waarom dat weet ik ook niet??

Afbeelding

Dit zijn de programma's die ik geprobeerd heb.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat tnc server aangeeft. Hier lijkt wel alsof die naar 2 byte een fout ontdekt en heb daarom niet over stuurt?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metba tnc 155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

paar puntjes:
volgens mij sta je nog steeds op 'ME' terwijl er al van 2 kanten gemeld is dat het FE moet zijn.
communicatie met besturingen, gouden regel, probeer eerst eens iets van de machine naar de pc te krijgen.
laatste idee, neem je laptop es mee naar je werk, en probeer het daar eerst. Dan weet je dat je laptop,kabel, instellingen allemaal kloppen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
GeertvanOrsouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2016 20:54

Re: Metba tnc 155

Bericht door GeertvanOrsouw »

Het klopt dat die hier weer op ME staat. Ik heb ook alles al met FE. Ik zal morgen is me laptop mee naar het werk nemen. Bedankt voor de tips
Plaats reactie