Rond de kerst heb ik mijn eerste draaibank gekocht; een Huvema HU-700.
In een eerdere post heb ik gevraagd waar ik het beste beitelhouders en wisselplaten vandaan kan halen, en daarin ben ik inmiddels geslaagd. Het virus heeft me te pakken, want ik zoek nu steeds meer handigheidjes.
Nu heb ik een vraag over snelwisselhouders. Dit lijkt me erg prettig werken omdat je de centerhoogtes makkelijk kunt instellen, en je gereedschap snel kunt wisselen. Bovendien zijn er houders voor afsteekmessen. Ik kijk nu even naar de houders bij HBM, model Dixon. Hier
Hierover heb ik echter een paar vragen.
1. Kun je in de afsteekhouders ook bladen met wisselplaatjes plaatsen, of zijn die daar te hoog voor?
2. Het moederblok op mijn Huvema is 80*80. HBM moederblokken zijn klein 58*58, middel 73*73 of groot 97*97. Welke is het best toe te passen op mijn bank? Ik heb 1212 beitelhouders.
3. Het originele moederblok is indexeerbaar in 4 standen. Op de afbeelding van het model dixon zie ik een gaatje aan de onderkant, maar zit die altijd op de goede steekcirkel? Als dat niet het geval is, dan zou ik 4 sleuven moeten frezen met een freesmachine die ik niet heb?
4. Zijn er volgens jullie betere systemen of leveranciers die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen?
Ik weet dat Multifix mooier werkt, maar die uitgave kan ik voorlopig nog even niet verantwoorden
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Gert