Lineare Rail

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Arendjan1959
Contacteer:

Lineare Rail

Bericht door Arendjan1959 »

Hallo,

Voor het bouwen van een nieuwe Z-as ben ik op zoek naar informatie over lineare rail. Ik heb nu een HU-45 staan en die wil ik op termijn vervangen.
Wat is de lijdraad voor welke maat rail je gebruik, een beetje stoere spindelkop zit toch wel tussen de 50 en 100 kg.

Wat voor rail hoort daar bij. Ook de afstand tussen de wagen heeft natuurlijk invloed op de maat.

Wie geeft mij wat informatie?

Arend Jan
benkr
Donateur

Re: Lineare Rail

Bericht door benkr »

Het lijkt heel wat die 100kg, maar voor een beetje lineaire rail is dat al gouw niets bijzonders, mits je maar iets van de betere Europese merken gebruikt. Die data zijn ook betrouwbaar en uitgebreid, dat geldt veel minder voor het Chinese spul hoewel ook daar best wel goede kwaliteit tussen zit.
Maar ikzelf heb dan toch liever een bekend merk tweedehands dan iets Chinees nieuw.
Ga eens een keer naar, of bel eens met JVE in Eindhoven, daar heb je voor zeer redelijke bedragen gewoon topspul.
Gebruikt maar afkomstig van machine uit de optische en fijnmechanische industrie in en rond Eindhoven, de website is slechts een heel kleine en slechte afspiegeling van wat je daar tegen gaat komen. Die keer dat ik er naar toe ga kom ik altijd met meer en andere dingen thuis dan waarvoor ik er naar toe ging, werkelijk onvoorstelbaar wat die man allemaal heeft verzameld.

Denk dat wanneer je gaat voor 15 of 20mm rails met 4 bijbehorende karretjes je al heel goed gaat uitkomen.

Die 100kg lijkt heel wat maar voor die rails is dat echt kinderspel, ga maar eens zoeken in de datasheets van NSK, Bosch Rexroth en nog wat van die grote merken, dan zie je dat eigenlijk alles wat je kunt vinden goed genoeg is.
Ja, als je nu dagelijks keihard staal wilt gaan verwerken wordt het verhaal wat anders, maar dan is de basis die jij noemt ook niet de juiste, alles in verhouding zeg maar.

Succes met de ombouw.
Plaats reactie