Eding timer

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is nog altijd geen oplossing.. eerder een pleister..
'k heb het vroeger op mijn werk al te veel gehoord "dan moeten we even een workaround verzinnen.. ".. Nee.. ik doe niet aan Workarounds, want die lossen het probleem niet op..

een NestingFunctie moet zo zijn dat je aan kan geven dat je je koeling aanzet, of dat je je koeling in je programma zet, en niet eerder uitzet dan wanneer alles klaar is.

Zie het zo: je zet M8 aan het begin van je programma, en dat programma, omdat het een onderprogramma is, heeft GEEN M2.. Dus blijft M8 actief tot het hele zooitje klaar is. En DAN pas,moet er een M2 in komen om alles uit te gooien..

Zoals ik het dus zie, EdingCNC moet een "hoofdprogramma" genereren, die op de diverse coordinaten de Onderprogramma's oproept, en dan aan het eind pas een M2 invoegt..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als jouw omzet er van af hangt, wil ik nog wel eens zien hoe snel jij er een tijdrelais tussen zet.
Dan ga je echt niet zitten pruttelen dat je niet aan workarounds doet.

Neemt niet weg dat zo’n nest functie gewoon een makro aanroep moet zijn.
En zo lastig is dat het ook niet met wat parametertjes op te lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Quepee »

Kan het verkeerd hebben met andere besturingen maar M2 is einde programma koffie pot leeg jas aan en naar huis.

M98 M99 is het einde van een onderprogramma of in OSP RTS
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Jacala »

Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2024 21:47 Dat is nog altijd geen oplossing.. eerder een pleister..
'k heb het vroeger op mijn werk al te veel gehoord "dan moeten we even een workaround verzinnen.. ".. Nee.. ik doe niet aan Workarounds, want die lossen het probleem niet op..

een NestingFunctie moet zo zijn dat je aan kan geven dat je je koeling aanzet, of dat je je koeling in je programma zet, en niet eerder uitzet dan wanneer alles klaar is.

Zie het zo: je zet M8 aan het begin van je programma, en dat programma, omdat het een onderprogramma is, heeft GEEN M2.. Dus blijft M8 actief tot het hele zooitje klaar is. En DAN pas,moet er een M2 in komen om alles uit te gooien..

Zoals ik het dus zie, EdingCNC moet een "hoofdprogramma" genereren, die op de diverse coordinaten de Onderprogramma's oproept, en dan aan het eind pas een M2 invoegt..
Zolang een workaround geen gevaarlijke situatie kan veroorzaken zie ik het probleem niet.

Alles, ook eding, heeft zijn beperkingen en dan is het zaak om daarmee toch productie te draaien.

De kracht van ondernemen/"produceren in opdracht" is flexibel zijn en aanpassen aan de omstandigheden.

Dat het niet gaat zoals het volgens jou zou horen is onderdeel van het leven. Ik heb dagelijks te maken met dingen die ik zelf anders zou doen, maarja iedereen werkt op zijn eigen manier en wie ben jij om jezelf boven een ander te zetten?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Tonybryden »

Jacala schreef: 08 feb 2024 22:21
Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2024 21:47 Dat is nog altijd geen oplossing.. eerder een pleister..
'k heb het vroeger op mijn werk al te veel gehoord "dan moeten we even een workaround verzinnen.. ".. Nee.. ik doe niet aan Workarounds, want die lossen het probleem niet op..

een NestingFunctie moet zo zijn dat je aan kan geven dat je je koeling aanzet, of dat je je koeling in je programma zet, en niet eerder uitzet dan wanneer alles klaar is.

Zie het zo: je zet M8 aan het begin van je programma, en dat programma, omdat het een onderprogramma is, heeft GEEN M2.. Dus blijft M8 actief tot het hele zooitje klaar is. En DAN pas,moet er een M2 in komen om alles uit te gooien..

Zoals ik het dus zie, EdingCNC moet een "hoofdprogramma" genereren, die op de diverse coordinaten de Onderprogramma's oproept, en dan aan het eind pas een M2 invoegt..
Zolang een workaround geen gevaarlijke situatie kan veroorzaken zie ik het probleem niet.

Alles, ook eding, heeft zijn beperkingen en dan is het zaak om daarmee toch productie te draaien.

De kracht van ondernemen/"produceren in opdracht" is flexibel zijn en aanpassen aan de omstandigheden.

Dat het niet gaat zoals het volgens jou zou horen is onderdeel van het leven. Ik heb dagelijks te maken met dingen die ik zelf anders zou doen, maarja iedereen werkt op zijn eigen manier en wie ben jij om jezelf boven een ander te zetten?
goed punt :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 feb 2024 22:02 Als jouw omzet er van af hangt, wil ik nog wel eens zien hoe snel jij er een tijdrelais tussen zet.
Dan ga je echt niet zitten pruttelen dat je niet aan workarounds doet.

Neemt niet weg dat zo’n nest functie gewoon een makro aanroep moet zijn.
En zo lastig is dat het ook niet met wat parametertjes op te lossen.
Nee... dan maak ik een Programma met onderprogramma's die precies datgene doet wat het moet doen..
Ik ben iemand die tussen de regels doorleest, Ik doe dingen op manieren zoals het oorspronkelijk niet bedoeld was, maar wel mogelijk..
Voorbeeld, ik ben de eerste die ooit Programma's liet schrijven door de Macro..voor de Draaibank.

Dus.. als ik iets zou moeten nesten.. ik heb dat nog niet geprobeerd, maar dan zou ik een Array van Nulpunten aanmaken, een Counter-Loop, en een Gosub naar mijn onderprogramma.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook niet worden..
Jacala schreef: 08 feb 2024 22:21 Zolang een workaround geen gevaarlijke situatie kan veroorzaken zie ik het probleem niet.

Alles, ook eding, heeft zijn beperkingen en dan is het zaak om daarmee toch productie te draaien.

De kracht van ondernemen/"produceren in opdracht" is flexibel zijn en aanpassen aan de omstandigheden.
Het probleem van een Workaround is dat het 't probleem niet oplost.. zoals gezegd.. ik heb dat bij voormalige werkgevers al te veel gezien.. "een product blijft vastzitten, Workaround: Product eruit wippen.. " daarmee blijft het product vastzitten.. wat er moet gebeuren is zorgen dat het product zelf loskomt, zoals het bedoeld is.
Je maakt iets dat op een bepaalde manier moet werken, als dat niet gebeurt, dan moet je kijken naar de OORZAAK van het probleem, niet naar de GEVOLGEN.
Quepee schreef: 08 feb 2024 22:12 Kan het verkeerd hebben met andere besturingen maar M2 is einde programma koffie pot leeg jas aan en naar huis.

M98 M99 is het einde van een onderprogramma of in OSP RTS
ja?.. op mijn EMCOturn is het M30 voor einde programma, op een Heidenhain is M99 Cyclusaanroep, net als bij mijn machines met EdingCNC, omdat ik dat zo geprogrameerd heb.. M98 is er voor Patroonaanroep, op de Freesbank.
Want daar kan ik een Cyclus programmeren, en een Patroon, met M98 Roep ik het patroon aan, en op elk coordinaat van dat patroon roept ie met M99 een Cyclus aan..

Terug naar het onderwerp nu.. Ik heb een PatroonCyclus, Die kan ik zo in een programma aanroepen.. 't enige is dat ik dan even iets moet verzinnen, M97 ofzo, dat ie naar een vaste Subroutine verwijst.
Die Sub zet ik dan in mijn programma., en klaar is Arie.. Grote groene knop, Koffie!..

Hoe zou mijn programma er dan uitzien?..

Code: Selecteer alles

;Pattern Definition()
	#2000=1	(rectangular pattern)
	#2001=4 	(Number of Items on X)
	#2002=2 	(Number of Items on Y)
	#2003=50  (step X)
	#2004=60  (step Y)
;End Pattern
M97 
M2
Sub Programma
G00 X0 Y0 Z20
G00 Z2 M8
{
	uitvoer 
}
Endsub
Die PatroonDefinitie gooi je in een Dialoogje
en dan laat je de Macro een programma aanmaken "NEST.NC"ofzo.. je Kopieert het programma dat je wilt nesten, en die knikker je in de SUB die de Macro al in je programma "NEST.NC"heeft gezet.. Grote groene knop.. Koffie!
Da's geen Workaround, maar een andere benadering die in tegenstelling tot de Nest Functie WEL meteen het gewenste resultaat oplevert..
Jacala schreef: 08 feb 2024 22:21 wie ben jij om jezelf boven een ander te zetten?
Wie ik ben?.. 'k ben niets meer dan een Nuchtere Import-Fries die nogal oplossingsgericht denkt.. kan ik ook niets aan doen.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of je er nu een timer tussen zet of zelf een parameter programma maakt, in dit hele verhaal is en blijft het een workaround van de originele niet functionerende functie in de besturing.
De een drinkt koffie de ander thee.

(ik vond die elko op de SSD wel creatief)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door janplastiek »

Als ik dit lees denk ik steeds: wat ben ik blij dat ik nog steeds met Colidrive en colicam werk,

nesten, frees wisselen, vacuümtafel, koeling alles werkt zoals ik het in stel, en ik kan niet programmeren of G code maken.

programma werd indertijd ook door een frezer mee geschreven, die is zijn geld wel waard geweest :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding timer

Bericht door P1-Engineering »

Ik zou het nesten lekker in mijn CAM omgeving doen, zeker als je bijvoorbeeld Fusion gebruikt en direct naar je Eding PC kan posten.
De automatisch nesting functie in Fusion is prijzig maar o zo fijn als je het werk ervoor hebt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

"k heb in het verleden al de nodige geneste Dingen gefreesd.. onder andere een batcht Titanium Gespen.. Fusion?.. da's toch zo'n opgehoogde Fiesta?.. :lol:

gewoon in CamBam...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2024 20:27
gewoon in CamBam...
Was dat niet iets uit de Flinstones?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding timer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... André.... dat was BamBam! :lol:

CamBam is een "Simpel" Cam programma dat ik sinds 2007 gebruik, en dat heeft me al de nodige mooie projecten opgeleverd.. met als "Magnum Opus" wel de Boeing 747-400 van 480 mm lang waarvan ik de Code heb gegenereerd met CamBam.. 't is door de jaren sterk verbeterd.. niet eens specifiek voor 4-5 assig werk, maar met wat "kunstgrepen" is geindexeerd 4 Assig redelijk eenvoudig te doen..
Ik gebruik het dus ook voor Nesting van meerdere onderdelen, Niet alleen een Matrixje met Identieke delen, maar ook verschillende delen, zoals Bouwmodellen uit Styreenplaat, waarbij de TabFunctie van onschatbare waarde is..
Plaats reactie