Huidige bouwerij
Moderators: audiomanics, Moderators
Huidige bouwerij
Hoi,
Een weekje geleden ben ik begonnen met het in elkaar zetten van mn eigen ontwerp CNC. Het duurde vooral lang om de onderdelen binnen budget (ik ben nu blut) te laten frezen. Vragen zijn dikgedrukt, feedback is welkom :)
Voor alle andere verhalerij; ik vroeg me af wat voor spindel ik moet aanschaffen om Aluminium (& liefste ook staal) aan te kunnen? Hou even in het achterhoofd dat ik niet echt een groot budget heb en dat dat hand in hand gaat met een door mij geaccepteerd kwaliteitsverlies :).
Initieel wilde ik het apparaat van staal maken. Ik was begonnen met lassen van de ondersteunde geleiding en ben daarna ook metteen gestopt. Al mn geleidingen waren zo krom als een hoepel, ik vermoed door het verschil tussen warm en koud vervaardigd staal (gok). Het leggen van meer lassen aan de andere zijde van de kromming gaf ook geen soelaas.
Daarna heb ik een ontwerp voor een houten versie gemaakt, ik denk dat het duidelijk is waarvan ik sommige dingen heb afgekeken.
De dwarsmoeren zijn het duurst van al het bevestigingmateriaal (fabory), de rest komt van https://www.techwinkel.nl/ (dirtcheap vind ik, wellicht bekend). Het hele gebeuren word aangedreven door NEMA 34 11,3 Nm steppers, aangezien alles uit berken betonplex komt en zonder vertragingen loopt (en ik hoop wat microstepping te gebruiken) heb ik het meteen maar zwaar gekocht.
De steppers overigens; http://www.ebay.com/itm/Germany-Ship-1A ... 1452987654 zijn van dit type, aangeleverd met dezelfde drivers / voeding. Heeft iemand ervaring met deze drivers? (ik heb er wel eens wat negativiteit over gelezen)
De tandriemen komen van http://stores.ebay.com/powgetransmissionpartsinc/, de lagers zijn v-groef lagers met een imperiaal-maat (9,6mm / 3/8in). Om de boring geschikt te maken voor M8 heb ik bussen 3D-geprint. Een betere oplossing was om RVS-buis te kopen (3/8in x 0,71mm) en daar bussen van te zagen. Budget.
De hele rambam wordt bestuurd door een Arduino Mega (GRBL) & een Beaglebone Black (LinuxCNC). De Beaglebone is in eerste instantie alleen voor het versturen van code maar ik vermoed dat een Arduino het wel eens moeilijk kan gaan krijgen zodra frequenties te hoog worden. Vanaf dat punt wil ik eens gaan omkijken naar de PRU van de beaglebone.
Toen ik mn DXF moest aanleveren voor frezerij moest ik belachelijk veel dingen splitsen in lagen. Ik ben dat soort spul niet gewend in andere software dan Illustrator. Om met het monnikenwerk te besparen heb ik een script geschreven dat boringen per diameter selecteert en daarnaast kan kijken of het een pocket is ja of nee. Wie weet red het ooit een ander zn vrijdagavond :) (run vanuit Extendscript, overigens)
Een weekje geleden ben ik begonnen met het in elkaar zetten van mn eigen ontwerp CNC. Het duurde vooral lang om de onderdelen binnen budget (ik ben nu blut) te laten frezen. Vragen zijn dikgedrukt, feedback is welkom :)
Voor alle andere verhalerij; ik vroeg me af wat voor spindel ik moet aanschaffen om Aluminium (& liefste ook staal) aan te kunnen? Hou even in het achterhoofd dat ik niet echt een groot budget heb en dat dat hand in hand gaat met een door mij geaccepteerd kwaliteitsverlies :).
Initieel wilde ik het apparaat van staal maken. Ik was begonnen met lassen van de ondersteunde geleiding en ben daarna ook metteen gestopt. Al mn geleidingen waren zo krom als een hoepel, ik vermoed door het verschil tussen warm en koud vervaardigd staal (gok). Het leggen van meer lassen aan de andere zijde van de kromming gaf ook geen soelaas.
Daarna heb ik een ontwerp voor een houten versie gemaakt, ik denk dat het duidelijk is waarvan ik sommige dingen heb afgekeken.
De dwarsmoeren zijn het duurst van al het bevestigingmateriaal (fabory), de rest komt van https://www.techwinkel.nl/ (dirtcheap vind ik, wellicht bekend). Het hele gebeuren word aangedreven door NEMA 34 11,3 Nm steppers, aangezien alles uit berken betonplex komt en zonder vertragingen loopt (en ik hoop wat microstepping te gebruiken) heb ik het meteen maar zwaar gekocht.
De steppers overigens; http://www.ebay.com/itm/Germany-Ship-1A ... 1452987654 zijn van dit type, aangeleverd met dezelfde drivers / voeding. Heeft iemand ervaring met deze drivers? (ik heb er wel eens wat negativiteit over gelezen)
De tandriemen komen van http://stores.ebay.com/powgetransmissionpartsinc/, de lagers zijn v-groef lagers met een imperiaal-maat (9,6mm / 3/8in). Om de boring geschikt te maken voor M8 heb ik bussen 3D-geprint. Een betere oplossing was om RVS-buis te kopen (3/8in x 0,71mm) en daar bussen van te zagen. Budget.
De hele rambam wordt bestuurd door een Arduino Mega (GRBL) & een Beaglebone Black (LinuxCNC). De Beaglebone is in eerste instantie alleen voor het versturen van code maar ik vermoed dat een Arduino het wel eens moeilijk kan gaan krijgen zodra frequenties te hoog worden. Vanaf dat punt wil ik eens gaan omkijken naar de PRU van de beaglebone.
Toen ik mn DXF moest aanleveren voor frezerij moest ik belachelijk veel dingen splitsen in lagen. Ik ben dat soort spul niet gewend in andere software dan Illustrator. Om met het monnikenwerk te besparen heb ik een script geschreven dat boringen per diameter selecteert en daarnaast kan kijken of het een pocket is ja of nee. Wie weet red het ooit een ander zn vrijdagavond :) (run vanuit Extendscript, overigens)
Re: Huidige bouwerij
Wut, mn script komt dr niet bij.
Code: Selecteer alles
if(app.documents.length > 0 && app.activeDocument.pathItems.length > 0){
doc = app.activeDocument;
var appTitle = "Holeselector";
var holeDia = Number(prompt ("Hole Diameter", 10, appTitle));
var seekT = Number(prompt ("Hole tolerance", 0.2, appTitle));
var checkPocket = Number(prompt ("Check for pockets", 1, appTitle));
var transDia = holeDia * 2.834;
var totalEntities = doc.pathItems.length;
for(var i=0; i < doc.pathItems.length; i++){
pathRef = doc.pathItems[i];
//It's a hole not an fillet or an arc
if(pathRef.parent.name == "CIRCLE" && pathRef.editable){
var pathW = pathRef.width;
var pathH = pathRef.height;
var boundL = pathRef.geometricBounds[0];
var boundR = pathRef.geometricBounds[2];
var boundT = pathRef.geometricBounds[1];
var boundB = pathRef.geometricBounds[3];
//Hole diameter checks out
if(pathW > (transDia - seekT) && pathW < (transDia + seekT) && pathH > (transDia - seekT) && pathH < (transDia + seekT)){
//Check for pockets
if(checkPocket > 0){
var hasInner = 0;
for(var j=0; j<doc.pathItems.length; j++){
checkRef = doc.pathItems[j];
if(checkRef.parent.name == "CIRCLE"){
var checkL = checkRef.geometricBounds[0];
var checkR = checkRef.geometricBounds[2];
var checkT = checkRef.geometricBounds[1];
var checkB = checkRef.geometricBounds[3];
if(checkL > boundL && checkR < boundR && checkT < boundT && checkB > boundB){
hasInner = 1;
$.writeln ("Found inner");
}
}
}
if(hasInner > 0){
pathRef.selected = false;
}
else{
pathRef.selected = true;
}
}
//Dont check for pockets
else{
pathRef.selected = true;
}
}
}
$.write("Processed ");
$.write(i);
$.write(" out of ");
$.writeln(totalEntities);
}
}
else{
$.writeln("No document, or no paths");
}
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Huidige bouwerij
Ik weet niet precies wat je wilt, komt ook niet helemaal over in je verhaal, maar staal frezen op een houten router, in combinatie met de geleidingen die je gebruikt hebt, is in ieder geval een utopie! Ik ben bang dat dat niet zal gaan lukken.... of ik moet het niet goed begrijpen, dat kan natuurlijk ook!Epochie schreef:Voor alle andere verhalerij; ik vroeg me af wat voor spindel ik moet aanschaffen om Aluminium (& liefste ook staal) aan te kunnen? Hou even in het achterhoofd dat ik niet echt een groot budget heb en dat dat hand in hand gaat met een door mij geaccepteerd kwaliteitsverlies :).
Re: Huidige bouwerij
Ik ben bang dat je het prima begrijpt :). Ik heb geen idee wat voor krachten er bij metalen frezen komt kijken. Ik ben me er bewust van dat het vergeleken met een hoop machines hierzo nattevingerwerk is.
Ik probeer te herformuleren; wat voor vermogen is er benodigd om aluminium en/of staalutopie te kunnen frezen. Kom ik bijvoorbeeld voor Alu weg met een chineze luchtgekoelde (< 500W) spindel of moet dat zwaarder?
(Zegt zon aluminium geleiding 'krak' onder krachten van staal frezerij?)
Ik probeer te herformuleren; wat voor vermogen is er benodigd om aluminium en/of staalutopie te kunnen frezen. Kom ik bijvoorbeeld voor Alu weg met een chineze luchtgekoelde (< 500W) spindel of moet dat zwaarder?
(Zegt zon aluminium geleiding 'krak' onder krachten van staal frezerij?)
Re: Huidige bouwerij
ik denk dat al je freesjes krak zullen zeggen, omdat de geleidingen niet stabiel genoeg zijn.
Re: Huidige bouwerij
@skillalot: Zit hem dat in het gegeven dat de geleiding van Aluminium is? Is het vervangen door staal profielen dan een optie?
Daar aan de onderste plank hangt een zelf gelaste ondersteunde geleiding, zo krom als een hoepel dus
Daar aan de onderste plank hangt een zelf gelaste ondersteunde geleiding, zo krom als een hoepel dus
Re: Huidige bouwerij
je kunt altijd nog met viltstift lijnen tekenen met de cnc op een staal plaat :-/
grapje / sorry
hier ben ik wel benieuwd naar
misschien gaten in div diameters, maar alles boven de freesdikte kun je binnendoor frezen
NB, ik doe (bijna) niet anders dan goedbedoelde tekeningen oppoetsen, vandaar
uitleggen hoe ik het wil hebben en hoe daar te komen kost meer moeite dan het zelf doen
grapje / sorry
hier ben ik wel benieuwd naar
vanwaar belachelijk veel ? ik zie zo snel maar 3 bewerkingen, binnen, buiten en gaatjesEpochie schreef:Toen ik mn DXF moest aanleveren voor frezerij moest ik belachelijk veel dingen splitsen in lagen.
misschien gaten in div diameters, maar alles boven de freesdikte kun je binnendoor frezen
NB, ik doe (bijna) niet anders dan goedbedoelde tekeningen oppoetsen, vandaar
uitleggen hoe ik het wil hebben en hoe daar te komen kost meer moeite dan het zelf doen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Huidige bouwerij
welk hout is dat?
waarom heb je voor een snaar gekozen voor je Y-as?
is je X-as ook een snaar?
Ik denk ook dat ijzer niet gaat lukken... vraag me zelfs af of aluminium wel gaat lukken... dan wel niet te veel tegelijk en niet te hard....
maar wat is nu je vraag?
waarom heb je voor een snaar gekozen voor je Y-as?
is je X-as ook een snaar?
Ik denk ook dat ijzer niet gaat lukken... vraag me zelfs af of aluminium wel gaat lukken... dan wel niet te veel tegelijk en niet te hard....
maar wat is nu je vraag?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: Huidige bouwerij
@keesfrees: Ik heb alleen inbusbouten gebruikt, M4 M6 & M8. 3 Lagen boringen, 3 lagen aan pockets = frezen. Apart daarvan kleine en grote gleuven. Dan voor alle contouren lagen maken voor radius onder 5mm en boven 5mm. Anyhoe, 23 lagen om kleine freesjes te besparen.
Viltstiftding is al een keer gebeurd; allemaal lasergesneden MDF behalve bevestigingsmateriaal en electronica. Deed 2x2m tekeningen maken waarop ik dan verder schilderde. Heb even geen fotos bij de hand
@swets: berken betonplex 18mm. T zijn allemaal tandriemen, vooral om de snelheid dr in te houden + cheap.
Mijn vraag. Op de foto zie je nu een bovenfrees van tig jaar oud op de z-as hangen, die gaat niet werken in metaal (k*t toerentalregeling, weinig vermogen). Waarmee wissel ik dat ding in om in staat te zijn wel metalen te frezen?
Viltstiftding is al een keer gebeurd; allemaal lasergesneden MDF behalve bevestigingsmateriaal en electronica. Deed 2x2m tekeningen maken waarop ik dan verder schilderde. Heb even geen fotos bij de hand
@swets: berken betonplex 18mm. T zijn allemaal tandriemen, vooral om de snelheid dr in te houden + cheap.
Mijn vraag. Op de foto zie je nu een bovenfrees van tig jaar oud op de z-as hangen, die gaat niet werken in metaal (k*t toerentalregeling, weinig vermogen). Waarmee wissel ik dat ding in om in staat te zijn wel metalen te frezen?
Re: Huidige bouwerij
Met een andere gaat het ook niet werken. Het probleem zit hem niet in de frees. Het probleem zit hem in de stijfheid van deze portaal. Met een portaal gemaakt van 'boter' kan je in het beste geval ook alleen maar 'boter' bewerken en niks harder.Epochie schreef:Mijn vraag. Op de foto zie je nu een bovenfrees van tig jaar oud op de z-as hangen, die gaat niet werken in metaal (k*t toerentalregeling, weinig vermogen). Waarmee wissel ik dat ding in om in staat te zijn wel metalen te frezen?
Dus voor jouw machine zal het bewerken zich beperken tot hout. Matig hard hout zoals eik is wellicht te doen, zeer harde houtsoorten zal je zeeeer voorzichtig moeten aanpakken. Zachtere metalen zoals aluminium en koper kan je occasioneel eens proberen, freesje 3mm en 1/10de mm per keer zou ik zeggen, meer of dieper en je doet die machine pijn.
Als je toch een upgrade wilt voor de frees koop dan een Kress 1050.
When it fits stop using the hammer.
Re: Huidige bouwerij
Ik zie best een aardig portaal om hout te frezen.
De stappenmotor/driver set is veel te zwaar gekozen voor dit geheel.
800oz/inch,,NEMA34 op een snaar aangedreven portaal is echt vele malen overgedemesioneerd.
Aangezien je nu toch niet veel te besteden hebt,zou ik alles zo laten,en je met hout uit te leven..
Materiaal kost nie veel.
Zou je metaal willen frezen,moet je alles behalve de stepper set vervangen.
De stappenmotor/driver set is veel te zwaar gekozen voor dit geheel.
800oz/inch,,NEMA34 op een snaar aangedreven portaal is echt vele malen overgedemesioneerd.
Aangezien je nu toch niet veel te besteden hebt,zou ik alles zo laten,en je met hout uit te leven..
Materiaal kost nie veel.
Zou je metaal willen frezen,moet je alles behalve de stepper set vervangen.
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: Huidige bouwerij
Ik zie dat er veel gebruikt gemaakt wordt van Kress 1050 voor het frezen van aluminium of iets van gelijke trend 1.5 of 2.2kW Chinese spindel motor dan al wel niet water gekoeld . Aluminium frezen op deze portaal is misschien mogelijk als je voorzichtig doet maar gebruik geen dunne freesjes, die zullen breken.
Voor staal frezen wordt het toch een ander verhaal, dat gaat niet op deze machine. Als het je bedoeling is om ijzer te snijden uit plaat kan je overwegen om er een brander op te zetten.
Heb zelf ook een houten machine gehad en ben inmiddels aan het ombouwen naar aluminium.
Suc6
Voor staal frezen wordt het toch een ander verhaal, dat gaat niet op deze machine. Als het je bedoeling is om ijzer te snijden uit plaat kan je overwegen om er een brander op te zetten.
Heb zelf ook een houten machine gehad en ben inmiddels aan het ombouwen naar aluminium.
Suc6
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
- Locatie: Waanrode
Re: Huidige bouwerij
Dat zou ik nooit aanraden op een houten machine, voor je het weet heb je een indoor kampvuurBjornski1976 schreef: Als het je bedoeling is om ijzer te snijden uit plaat kan je overwegen om er een brander op te zetten.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Huidige bouwerij
Stijn,ik het vlees jij de drank voor die indoor bbq?stekkestim schreef: Dat zou ik nooit aanraden op een houten machine, voor je het weet heb je een indoor kampvuur
Breek de dag, frees een lijntje.