Advies Alu zagen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Advies Alu zagen

Bericht door keesfrees »

op deze zwart/massieve zaagbladen kun je div. slijpingen laten maken idd
na elke slijping wordt het blad kleiner, de tandjes worden er af gehaald en dan weer opnieuw geslepen
dus ook minder zaagdiepte, dus heb ik voor het normale werk een kleine en een grote voor een dik profiel achter de hand, en nog een voor reserve, en nog een bij de slijper
jaren terug, op zaterdag iemand ingehuurd om op te schieten, blokje tussen de zaag geslagen, krak, geen reserve blad . . grrrr.

deze bladen worden zgn stoomontlaten, niet te vinden op wikipedia, wie weet de engelse term hiervoor ?
na het slijpen happen ze nogal maar dat is snel over na wat zagen
skillalot schreef:Hoog toeren cirkelzaag heb ik in het verleden ook veel mee gewerkt, op een scheepswerf waar ik aluminium radarmasten en dergelijke bouwde. Ging ook goed op zich. Zaten wat pneumatische klemmen op voor je materiaal, maar bij rond en vooral bij ronde buis was het nog altijd oppassen. Als hij begon te happen hield de klem het ook niet meer.
toch het verkeerde zaagblad ? ?
mijn ervaring met een snel draaiend zaagblad is goed, vlak-daktand, snijhoek licht negatief
Laatst gewijzigd door keesfrees op 18 okt 2022 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies Alu zagen

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:Zo,n drycutter met een slijpschijf erin, dan kan je net zo goed of eigenlijk beter gewoon de slijptol pakken.
Die dingen heb je ook met een circelzaagblad he? Doet het met staal in ieder geval prima.
Draagbaar HBM lintzaag, twee dingen vout draagbaar en HBM
Ik heb 'm destijds eigenlijk gekocht om een hele berg kokerprofiel verstek te zagen en aan elkaar te braaien, nog voordat ik het idee had dat ik wel eens ooit een frees wilde hebben. Toen was draagbaar (nouja, versjouwbaar) wel heel praktisch.
Stijfheid van het dingetje is inderdaad prut, maar is wel in balans met het motorvermogen.

Ik heb m'n lesje kwa HBM ook wel geleerd inmiddels; zo'n apparaat kost toch 500 euro ofzo. Niet veel, maar een apparaat dat 3x zo duur is en 20 jaar meegaat is goedkoper per zaagsnede.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie