Drive kaputt

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

Ik was in het weekend effe lekker aan het harken in een stuk C45 met een 20mm frees. Ging best prima....
Alleen besloot de X-drive het ineens voor gezien te houden. De software (EdingCNC) deed of er helemaal niets aan de hand was, en ging vrolijk door het het programma. Gelukkig stond ik erbij om op de noodknop te rossen, anders had de Y-drive maar besloten om dwars door mijn klem heen te frezen, waar ik uiteraard niet gecharmeerd van was.
Moraal van het verhaal: is er een detectie mogelijkheid om de software te laten stoppen met frezen wanneer een van de drives uitvalt? Zou dit met de enabler aansluiting van de drive kunnen?
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Drive kaputt

Bericht door Niels »

Een reden waarom ik servo drives genomen heb:
Volgfouten, drive errors, voedingsuitval, zekering kapot, blokkerende assen, gebroken frezen, hoofdspindel welke niet loopt en daardoor niet freest, voedingssnelheid te hoog etc etc etc worden allemaal afgevangen en stoppen de beweging door de error output van de drive te koppelen aan de CNC interface.

Op de V5B interface zit een error kanaal wat je kan sturen om fouten van drives te detecteren en alles stil te zetten.
Een andere optie is een relay te sturen dat als deze af valt de Estop input getriggerd word en zo ook alles stopt waar het fout ging.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Drive kaputt

Bericht door keesfrees »

ook dit hebben we al een keer uitvoerig besproken hier
ergenssss
even zoek
ik nu geen tijd niet
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

Niels schreef:Op de V5B interface zit een error kanaal wat je kan sturen om fouten van drives te detecteren en alles stil te zetten.
Gaat dat dan via een enabler aansluiting van de drive?

Ik heb ook gekeken voor de closed loop dingen, maar als fouten niet worden getriggerd door de software heb je er nog niets aan.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef:ook dit hebben we al een keer uitvoerig besproken hier
ergenssss
Ik had er al even naar gezocht, maar ik kon het niet vinden......... maar jij wel als je straks tijd ff hebt hè Kees ;-)
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Drive kaputt

Bericht door Niels »

andrefc101 schreef:
Niels schreef:Op de V5B interface zit een error kanaal wat je kan sturen om fouten van drives te detecteren en alles stil te zetten.
Gaat dat dan via een enabler aansluiting van de drive?

Ik heb ook gekeken voor de closed loop dingen, maar als fouten niet worden getriggerd door de software heb je er nog niets aan.
Alleen als de drive een output heeft. De Enable is een input op Eding.
De closed loop zou dat bijvoorbeeld wel kunnen.
Laatst gewijzigd door Niels op 09 feb 2016 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door Damocles »

Een volgfout triggeren adhv glaslignalen of encoders op de kogelomloop? Dan moet je wel zien dat de encoder niet op de motor zit, want: "Als de koppeling lost, ben je als nog gejost." :lol:

Ik ben er vrij zeker van dat de stromen naar drive of stepper ook wel gemonitord kunnen worden om echt een uitval te bespeuren. Als er geen vermogen in gaat kan er ook niets uit komen bvb. Een drive die gewoon een servo fault (liefst nog een code) aan de besturing geeft is wel leuker natuurlijk.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

Het word me langzamerhand wel wat duidelijker, wil ik dit doen moet ik alle drie de drives en motoren gaan vervangen. Dat wordt dan wel een erg kostbare hobby. Zal er voorlopig maar vanuit gaan dat die drives niet dagelijks uit gaan vallen.... Het is ook de eerste keer in al die jaren dat dit bij mij gebeurd....
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Drive kaputt

Bericht door keesfrees »

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=10732
en er was nog meer, dacht ik (?)

als een drive stukgaat dan zal-ie (ws!) geen stroom meer trekken, dat zou te detecteren zijn en daar mee de noodstop/pauze aansturen

aanvulling, nog iets gevonden wat er mee van doen heeft
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=8371
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Drive kaputt

Bericht door DaBit »

Ik zou zowiezo wat doen met de alarm-uitgangen van je drives; volgens mij heb je die.

Verder gaat het al gauw neerkomen op verplaatsing meten en kijken of die klopt met wat je verwacht. Maar daar kan Eding weer niks mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door audiomanics »

Mijn HBS507 drivers hebben ook een error uitgang. Die heb ik opgenomen in het noodstop-circuit. Op deze drives zitten bijbehorende hybrid-steppers (stiekem toch servo's) aangesloten. Deze hebben encoders en melden dus alles keurig aan de driver.... Best wel een aanrader!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef:http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=10732
en er was nog meer, dacht ik (?)

als een drive stukgaat dan zal-ie (ws!) geen stroom meer trekken, dat zou te detecteren zijn en daar mee de noodstop/pauze aansturen

aanvulling, nog iets gevonden wat er mee van doen heeft
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=8371
Dank voor de moeite, maar hier word ik helaas ook niet wijzer van. De DM drives van Leadshine hebben helaas geen error uitgang, wat wel vreemd is, want er zit wel een error led op.....

O, wacht even: de DM2282 heeft er wel een, kan ik daar iets i.c.m. de extern error van de CPU5B?
11478
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door scyllatech »

Als er een error led op zit, dan kun je die toch gebruiken om een fototransistor o.i.d. aan te sturen. Je hoeft dan aan de drive zelf niet te sleutelen. Werkt 100%.

Succes
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Drive kaputt

Bericht door andrefc101 »

scyllatech schreef:Als er een error led op zit, dan kun je die toch gebruiken om een fototransistor o.i.d. aan te sturen. Je hoeft dan aan de drive zelf niet te sleutelen. Werkt 100%.
Ik zou het niet weten, op mijn oude drives (DM2278) zit idd ook een error led, die zal gaan branden als de drive in error gaat, maar bij mijn storing afgelopen week stopte heel de drive ermee, dus ook geen error led....
Plaats reactie