tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door bertus1945 »

hallo
ik vraag me af welke tape jullie gebruiken ,om werk stuk in de middend vast te zetten.
buiten kant zet ik met 4 metaal stripjes vast die daar voor bestemd zijn ,en bij mijn CNC zaten.
ik heb wel dikkere tape maar dat is te dik volgens mij.
ik hoor graag wat jullie gebruiken
ik ben de hele noordkop af geweest veel soorten winkels,maar ik weet het niet meer.
groet
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door Leeuwinga »

je zou eventueel ook een vacuum opspanplaatje kunnen toepassen
Zit geweldig vast zie deze site: http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=79
Cees
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door janplastiek »

Tesa dubbelzijdige tape?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door audiomanics »

Ik heb goede ervaringen met "Bannertape".. Dat is dun, plakt als de hel en met terpetine zijn de resten te verwijderen.
Ik had mijn rolletje (40mm breed) mee genomen uit Curacao, maar het zal hier in Nederland ook wel te vinden zijn (via Google)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door FSSF »

Als het niks mag kosten dan gewoon een rol dubbelzijdig tape van de Action o.i.d., heb je voor een/twee euro een rol.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door bertus1945 »

we zijn ook bij de action geweest,die hadden enkel 12mm breed en slecht plakkend. 32 cent rolletje ,dus das niks.
en Bannertape kan je dat bij wie krijgen??? Gamma??praxis??? Karwei??
en is dat ook niet dat dikkere??
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door assink »

Tapijttape, daar plakken ze vloerbedekking tegels mee vast. Plakt heel behoorlijk, te vinden bij bouwmaterialen handels ed.
Is een mm dik ofzo en mooi breed en goedkoop.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door michel pet »

ooit gedaan maar doe het niet meer de frees loopt vol met de tapen en als het tegen zit breekt je frees dan.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door bertus1945 »

precies michel dat bedoel ik nou,wat gebruik jij dan een vacuuum???
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ook een rolletje van die simpele tapijttape voor als dat zo uitkomt. Wel van Tesa ofzo; bij de Action hebben ze veel bruikbaar spul maar de tapes horen daar niet bij.

Tapijttape gaat inderdaad in je frees zitten als je er doorheen freest, kan niet tegen hitte en niet tegen smeer/koelspul. Maar als je dat weet dan doet het de truuk best aardig en de koek in je frees is er met een stukje werkplaatspapier en wat aceton zo uit. Breken doet die frees bij mij ook niet, ik krijg hooguit bolletjes tape-lijm op de rand.

Dunne (metalen) delen op een (metalen) drager doe ik met secondelijm of hotmelt als ik spleten moet vullen. Zeker secondelijm zit behoorlijk goed vast en als je klaar bent is een scherpe tik met een hamertje en drijvertje (of een stukje hout) genoeg om het werkstuk los te breken van de drager. De restanten zijn hard en krab of schuur je er zo af. Verder vind je nog wel eens ooit een blister tubetjes secondelijm bij Action/Big Bazaar/etc. voor weinig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet in ieder geval proberen er voor te zorgen dat de basis van de tape een folie is en geen schuim of ander blubber.
Ik gebruik tape van 0.1 dik. Maar moet het altijd laten bestellen bij de kantoorboekhandel.
Denk dat deze: http://www.tapeconcurrent.nl/dubbelzijd ... ster-tape/ soorten wel eens goed zouden kunnen zijn.
Let op, er zijn ook dubbelzijdige tape soorten zonder dragem daar breng je dus alleen de kleeflaag over op je te plakken spul. Dat gaat je dus niet lukken. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door Swake »

Heb deze gebruikt, nog maar één enkele keer want het zat wel echt sterk vast. Alu op alu geplakt. Ondertussen weet ik dat met diverse alcohol soorten het tape eenvoudiger zou moeten loslaten.
https://www.ecotools.nl/dubbelzijdig-tape/
Initieel heb ik het ding gebruikt om de waterdichte folie op mijn zolder vast te kleven. Wel... die kan er nooit meer uit nu :shock:
Heb het niet nagemeten maar het is dun spul, geen schuim of zo, eerder een structuur zoals ducttape, maar dan dunner en plakt langs beide kanten.

Tape zal wellicht goed houden wanneer de oppervlakte van de te plakken materialen mooi glad zijn zoals het meestal het geval is bij metaal of kunststof. Daartegen wanneer tape op ruwe oppervlakte zoals hout of mdf geplakt wordt dan zal de binding veel minder sterk zijn.

Tape is nooit helemaal gelijk. Als het stuk op een tiende of minder precies moet zijn dan is dit niet de goede weg.
When it fits stop using the hammer.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door bertus1945 »

2 rollen besteld bij ecotools
allen hartelijk dank
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: tape om werkstuk vast te plakken op CNC tafel

Bericht door ger »

Ik gebruik normaal een multimat voor te graveren , maar soms ook tape , gewone tapijt tape , ongeveer 0,1 tot 0,15 mm dik , gewoon de goedkoopste bij de gamma of praxis ( waarschijnlijk dezelfde als van tesa) plakt zeer goed , en is wel degelijk overal gelijk , daar ik soms maar 0,05 mm diep graveer , en overal dezelfde diepte krijg , als er al afwijking in zit , dan zit dat in het dikteverschil van je plaat ;-) ( die van de action is idd niet geschikt , dat wordt een soort kauwgom laagje )
Vaak maak ik van een brede strook eerst smalle strookjes en verdeel dat op de achterkant , anders is het wel eens lastig om het los te krijgen , zo sterk plakt het ( wel je tafel en je plaat effe vetvrij maken natuurlijk)
Plaats reactie