tekenen van machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

puffeltje
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2013 22:16

tekenen van machine

Bericht door puffeltje »

Hier op het forum kom ik het ene na het andere ontwerp tegen. Allemaal zeer leerzaam om ideeen op te doen voor een eigen ( 'geleend' ) ontwerp. Ik heb al wel een idee hoe mijn portaalmachine er ongeveer uit moet komen te zien, opgebouwd uit alu profielen. Nu wil ik daar tekeningen van maken om te bepalen hoe alles in elkaar zou moeten passen. Ik zie dat er diverse tekenpakketten gebruikt worden om alles hier te tonen. Zelf heb ik enige ervaring met AutoCAD (2D, geen 3D). in welk pakket kan ik het beste mijn tekeningen maken?
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door vanE »

Ik teken nog niet zo lang en ben er niet heel ervaren in. Ondanks dat kan ik prime met DesignSpark Mechanical werken. http://www.rs-online.com/designspark/el ... mechanical.

Het voordeel is dat het gratis is. Het mist dan ook wel wat gave dingen die heel handig zijn maar niet noodzakelijk (voor mij). De export van .step-bestanden heb ik nog niet gevonden, wat het delen van ontwerp wat lastig maakt. Je kan wel een export-module kopen, maar die is ook direct erg duur.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door Flupke85 »

De makers van autocad (Autodesk) hebben ook Inventor. Een van de vele andere opties is bijvoorbeeld Solid Works.
Tijdens stage (13 jaar geleden) leerde ik Inventor kennen en vond ik het mega fascinerend! Op de HTS werkte ik met Solid Works (kon niet anders) en dat werkt niet lekker als je het ene gewend bent om dan met het andere te moeten tekenen....
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: tekenen van machine

Bericht door Johan Bos »

....En dat heb ik dus met Inventor, komende van Solidworks :lol:
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Johan Bos schreef:....En dat heb ik dus met Inventor, komende van Solidworks :lol:
Jij bent gewoon verwend. ;-)
Ik help tegenwoordig af en toe iemand met een heidenhain besturing, weet je wat dat voor ellende is. :lol:

Fusion-360 komt ook steeds vaker voorbij.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 13 jan 2016 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door mark3 »

Ik ben benieuwd wie hier op gaat reageren. :mrgreen:
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door skillalot »

Ik gebruik geomagic, voorheen Alibre. Genoeg tutorials over te vinden, en een makkelijke leercurve.
Licentie er voor is ook goedkoop.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door hainjedaf »

Wat is er mis met draftsight?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door skillalot »

Dat het 2D is en niet zo handig werkt als 3D waarbij je zonder nadenken kan zien of iets in alle richtingen gaat passen...
En het feit dat draftsight verschrikkelijk is als je autocad gewend bent...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Wat is er mis met draftsight?
Helemaal niets, maar als ie misschien liever 3D wil.
skillalot schreef:En het feit dat draftsight verschrikkelijk is als je autocad gewend bent...
Hm, ben benieuwd naar jouw verklaring, ik heb dat gevoel ook maar begrijp niet waarom.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: tekenen van machine

Bericht door DaBit »

Kwa gratis 3D tekenpakketten:

Fusion360 is gratis te gebruiken voor hobbyisten, en een behoorlijk compleet pakket. Nadeel van Fusion vind ik nog steeds dat assemblies maken van grote hoeveelheden onderdelen toch niet zo heel superhandig gaat allemaal. Maar de voordelen van het complete pakket wegen voor mij zwaarder.
Voor puur tekenwerk is OnShape misschien nog een optie. Ook cloud & gratis volgens mij.

Designspark valt voor mij af; niet met STEP-files kunnen werken (je kon ook geen bestaande STEP files modificeren, weet niet of dat nog zo is) is een groot minpunt met de berg aan modellen op 3dcontentcentral/grabcad/parts4cad/etc. Die modellen zijn namelijk niet altijd wat je precies wil, maar vaak hoef je dan maar 20% te wijzigen en kun je 80% houden.

Kwa ook gratis maar mag niet: volgens mij gebruikt het halve forum een eeuwigdurende probeerversie van Solidworks. Ik heb licht bezwaar tegen eeuwigdurende probeerversies, maar kwa 'goed tekenpakket' vind je weinig beters.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
puffeltje
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2013 22:16

Re: tekenen van machine

Bericht door puffeltje »

Er zijn meer pakketten dan ik verwachtte. Eerst eens kijken naar Fusion360. Als die niet bevalt zijn er zo te zien nog voldoende alternatieven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Onshape is ook een gratis pakket.. ook leuk.. het draait in je internet browser.. zelfs op Mobiele apparaten.. 't is cloud-based.. je kunt dus overal waar je internet toegang hebt.. aan je ontwerpen werken..

zelf heb ik Geomagic.. daar werk ik al jaren mee.. ze hebben regelmatig "lokkertjes".. een Licentie voor een basisversie, waar je best al wel wat mee kan.. ik heb indertijd voor 99,- die basisversie gekocht.. en nu ben ik overgestapt naar de meest uitgebreide versie, met onder andere ook een plaatwerk module, voor het "luttele" bedrag van 380,- Ex BTW..
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: tekenen van machine

Bericht door niek_saxofoon »

Genoeg opties voor programma's. Inventor, Solidworks, NX, Creo, allemaal profi programma's met zeer uitgebreide mogelijkheden. Gratis of goedkope programma's werken vast ook, maar minder opties, moor mij te beperkend. Je moet gewoon iets kiezen. Wat je ook kiest, je wordt er vanzelf handig in. Als engineer moet je je ook altijd maar conformeren aan het CAD pakket dat de baas heeft aangeschaft...

Ik gebruik zelf voor complexe assemblies Inventor en voor gecompliceerde geometrische vormen NX. Dat laatste schijnt met Solidworks ook goed te gaan.
Succes met kiezen
Plaats reactie