Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Enne, Sateepriker, je vooral niet laten ontmoedigen door deze toch overwegende negatieve commentaren.
Voor alle wat meer vergevorderde CNC hobby-bouwers is je ontwerp misschien tranentrekkend, maar je moet maar zo denken, kommentaar op een ontwerp geven is zo makkelijk.
Oke, zo hier en daar hebben ze wel een paar puntjes, maar proberen het minder negatief te brengen mag ook wel vind ik, vooral als het een forumlid betreft die nog niet ingeënt is. ;-)
Dus hopelijk ga je gewoon door, waarschijnlijk wordt dat ontwerp nog wel een paar keer bij geschaafd. Je moet maar zo denken, er zijn ook leden die met MDF en ladegeleiders een machine gebouwd hebben.
En leren kun je alleen door fouten te maken, later zul je blij met al deze ervaring zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

vooral als het een forumlid betreft die nog niet ingeënt is. ;-)
ehh.. het CNC Virus.. daar is toch nog geen Vaccin voor gevonden?..
'k moet toegeven, met mijn Beagle, 3 Emco's Compact 5 en nog een freesbank "in bestelling".. kan ik niet zeggen dat 't virus stabiel is...'t wordt steeds erger met mij.. :)
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door lucas »

Dennisvr schreef:Heb ook weleens dat hele gedoe met lagertjes op een stalen strip geprobeerd en je blijft stellen tot je een ons weegt en dan koop je toch maar iets anders.

Je hebt op je z as voor je stappenmotor nog een axiale lager set nodig omdat anders alle krachten van die z as op je stappenmotor terecht komen.
Heb ook lang geleden een machine gebouwd met lagers op een stalen profiel, het stellen is niet makkelijk (je moet er rekening mee houden in het ontwerp) maar het is gelukt. Deze heb ik lang gebruikt en genot van gehad.
Het waren wel trapezium spindels ipv riemen en lichte maar goede nema23 motoren (0.5Nm ?).
Aluminium en trespa bewerken lukte ook behoorlijk.

Dat axiaal lager zou beter zijn maar hoeft niet echt als alles uitgelijnd is en niet zwabbert.

Het kan misschien voor 500 Euro maar dan moet het formaat een stuk kleiner en met goedkope materialen: staalplaat en profiel overschotjes bij een constructiebedrijf of oud-ijzer handelaar.
En idd het ontwerp moet volledig opnieuw. Heb een schets gemaakt van hoe die machine eruitzag, zal het vanavond of morgen eens posten
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Afbeelding

https://www.dropbox.com/s/7mkjzegftd3ez ... p.JPG?dl=0

Is het dan op deze manier al beter? Ik ben maar begonnen aan een herontwerp. Ik twijfel of de dubbele rails overkill is. Het is vooral om torsie tegen te gaan gezien het een best zware constructie is.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door lucas »

Veel beter, alleen zijn die 2 rails per kant niet nodig: maak de portaalzijkanten wat breder en gebruik 2 karretjes op een rail.
Die open karretjes werken beter als ze horizontaal staan, zoals nu getekend is het ook moeilijk te stellen. Gebruik een koker ipv een plaat op de zijkant en de rails bovenop de koker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door audiomanics »

Ik denk (ik weet haast zeker) dat je beter af bent met een enkele rails, maar dan twee wagentjes achter elkaar
Een stevig U profieltje tegen de staanders zal ook niet de wereld kosten maar geeft heel wat meer stevigheid.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

je hebt dus duidelijk niet gekeken naar wat anderen bouwen of bouwden...en nog steeds zwabberige platen in plaats van stijve profielen.. hoeveel fouter kan het nog?..

'k klink misschien hard.. maar ik heb beter geconstrueerde machines gezien van MDF en Ladegeleiders.
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Ik heb zeker ook wel gekeken naar wat andere bouwen. Veelal wordt een bepaald soort aluminium profiel gebruikt. Wat naar mijn weten vrij prijzig wordt per meter. Ik denk dat met de juist constructie er om heen dit meer dan stijf genoeg kan worden. Het blijft wel 10mm dik aluminium. Ik vind het knap als er betere zijn van mdf als je criterium profielen is. Moet het eerste mooie houtprofiel nog tegenkomen dat uit de pers komt rollen.

Ik snap dat je me probeert te helpen en waardeer je commentaar. Maar het is voor mij allemaal nog vrij nieuw en ik moet toegeven dat door jouw vaak vrij harde en totaal niet opbouwende kritiek ik het wel een beetje zat begin te worden. Ik heb geen duizenden euro's die ik wil/kan besteden.

Als je echt totaal niet het gevoel hebt dat het gaat lukken dan vind ik dat prima en waardeer ik die mening. Maar dan hoef ik dat niet telkens te horen.

Niet vervelend bedoelt maar het is gewoon heel demotiverend.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Leeuwinga »

Ga eens kijken op Youtube . Daar staat het vol met diverse filmpjes van gebouwde routers
Ik krijg daar zelf meestal wel wat inspiratie van.
Succes met je project
Cees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat naar mijn weten vrij prijzig wordt per meter
Dan heb je dus niet goed gelezen.. ik heb een bedrag genoemd waarmee ik een werkbankframe voor gebouwd heb..

'k kom misschien hard over.. tja.. dat ben ik.. maar de bottomline is.. en dat zullen velen hier met me eens zijn..
- een goedkope CNC machine bestaat niet (Cru gezegd.. heb je geen cent te makken.. bouw dan niets)
- Stijfheid is één van de belangrijkste criteria bij het ontwerp van een machine..

Je vind mijn kritiek blijkbaar demotiverend.. zo is het niet bedoeld.. toegegeven.. ik heb "harde leermeesters" gehad, ik heb 21 jaar geleden een Minibike gebouwd.. 't achterframe was scheef.. 't boeide mij niet zo.. mijn vader echter.. dacht daar anders over.. pakte de slijptol, sleep het frame in 2, en nam het mee naar de zaak.. "opnieuw!, 't zat scheef" was het enige wat ie zei.. dan weet je waar je aan toe bent.. :lol:

Wat die Alu profielen betreft.. :
even van de site gehaald:

http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... -8::9.html
http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... ::456.html

Komt neer op 40x40 ongeveer 9,- de meter en 40x80 ongeveer 17.- de meter..
Ontwerp nou eens, gewoon schetsje. op een kladblaadje een frame van laten we zeggen 40x40 profiel onder de tafel, 80x40 aan de zijkanten.. Ondersteunde geleidingen erop.. op de "karretjes" een paar stukjes 80x40 als "eindplaten" en een stuk 80x40 voor het portaal.. en kijk waar je op uitkomt.. paar knaken erbij voor de boutjes en T-moeren.. Ga maar eens rekenen.. bedenk je dan ook dat alles haaks gezaagd wordt, en dat is met stalen profielen niet altijd het geval.. bovendien moet je daar nog allerhande gaten in boren voor de bevestiging.. en dat komt allemaal vrij krap.. met die systeemprofielen?.. '\t is net Fischer Technik.. maar dan groter..
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door lucas »

sateeprikker schreef: Niet vervelend bedoelt maar het is gewoon heel demotiverend.
In dit topic is een prul ontwerp getoond (klopt wel)
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12199
maar in dit topic werkt hetzelfde basis ontwerp blijkbaar wel omdat het kleiner is:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=12193
Iedereen hier heeft een mening en soms moeilijk te overtuigen dat het ook anders kan.

Nog een hoekje hier, ribje daar ....
sateeprikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2015 21:46

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door sateeprikker »

Arie Kabaalstra schreef:
Wat naar mijn weten vrij prijzig wordt per meter
Dan heb je dus niet goed gelezen.. ik heb een bedrag genoemd waarmee ik een werkbankframe voor gebouwd heb..

'k kom misschien hard over.. tja.. dat ben ik.. maar de bottomline is.. en dat zullen velen hier met me eens zijn..
- een goedkope CNC machine bestaat niet (Cru gezegd.. heb je geen cent te makken.. bouw dan niets)
- Stijfheid is één van de belangrijkste criteria bij het ontwerp van een machine..

Je vind mijn kritiek blijkbaar demotiverend.. zo is het niet bedoeld.. toegegeven.. ik heb "harde leermeesters" gehad, ik heb 21 jaar geleden een Minibike gebouwd.. 't achterframe was scheef.. 't boeide mij niet zo.. mijn vader echter.. dacht daar anders over.. pakte de slijptol, sleep het frame in 2, en nam het mee naar de zaak.. "opnieuw!, 't zat scheef" was het enige wat ie zei.. dan weet je waar je aan toe bent.. :lol:

Wat die Alu profielen betreft.. :
even van de site gehaald:

http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... -8::9.html
http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... ::456.html

Komt neer op 40x40 ongeveer 9,- de meter en 40x80 ongeveer 17.- de meter..
Ontwerp nou eens, gewoon schetsje. op een kladblaadje een frame van laten we zeggen 40x40 profiel onder de tafel, 80x40 aan de zijkanten.. Ondersteunde geleidingen erop.. op de "karretjes" een paar stukjes 80x40 als "eindplaten" en een stuk 80x40 voor het portaal.. en kijk waar je op uitkomt.. paar knaken erbij voor de boutjes en T-moeren.. Ga maar eens rekenen.. bedenk je dan ook dat alles haaks gezaagd wordt, en dat is met stalen profielen niet altijd het geval.. bovendien moet je daar nog allerhande gaten in boren voor de bevestiging.. en dat komt allemaal vrij krap.. met die systeemprofielen?.. '\t is net Fischer Technik.. maar dan groter..
Ah kijk dat is een site waar ik wat aan heb. Heb redelijk wat sites afgezocht naar deze profielen. Kwam ze maar op 1 website tegen, daar gingen de 40x40 profielen voor 19-25 euro per m excl BTW. Dat schrok mij dus af.

Met dit in gedacht zal ik zeker eens gaan kijken naar wat jij voorstelt.

Ik begrijp ook dat wij een andere achtergrond hebben en hoe wij gewend zijn dingen te leren. In ieder geval bedankt voor dit advies!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

In ieder geval bedankt voor dit advies!
Graag gedaan.. ik bedoel het niet rot.. maar 't komt soms wat rot mijn strot/toetsenbord uit.. als je een beperkt budget hebt.. 't is net als in het bedrijfsleven.. als je weinig tijd hebt.. bereid het werk goed voor, en doe het in één keer goed..

Ik ben van huis uit gereedschapmaker.. dan krijg je voor zwaarbelaste stempelonderdelen soms te maken met de "meer Exotische staalsoorten" die op maat voor dat onderdeel ingekocht wordt.. omdat het gewoon goudgeld kost.. die moet gewoon in één keer goed.. met "gewoon" gereedschapstaal.. ja.. dat hadden we in Tientallen meters op voorraad.. onderdeel niet goed.. Jammerdan.. afvalbak.. nieuwe!..

Je kunt met een krap budget (ook met een ruim budget overigens) elke Euro maar één keer uitgeven.. geef het dan uit aan iets waar je wat aan hebt voor de langere duur..
Ik heb indertijd al mijn toenmalige kennis en kunde aangewend om mijn machine te bouwen.. die kennis en kunde zijn vooral gebaseerd op praktijkervaring.. niet zozeer op "theorie"
Als gereedschapmaker maakte ik ook veel onderdelen voor behoorlijk complexe productiemachines die we in eigen huis bouwden, omdat zoiets niet te koop was.. ik noem een 5-spillige indexeerbare Carroussel forceer/draaimachine ( 5 spindels in een grote rotatietafel, elke spindel met een spantang, de rotatietafel draaide de spindels onder de achtereenvolgende bewerkingsstations, met elk een sleden met bewerkingsgereedschappen, snijrollen, forceerrollen, draaibeitels.
met zo'n achtergrond weet je heel goed wat er te koop is.. daarbij werkte ik met een Bridgeport VMC 800 Freesbank.. en die heb ik min of meer in het klein nagebouwd.. zo ben ik aan mijn ontwerp gekomen..

Zou ik nu een nieuwe machine willen bouwen?.. dan zijn er veel dingen die ik anders zou doen.. vooral op het gebied van Afscherming, lagering, en de hele constructie zou ook anders worden.. door veranderde omstandigheden.. mijn "hobbyfreesbankje" is inmiddels verworden tot bron van inkomsten..een 3-4 assige machine is leuk en handig..maar eigenlijk heb ik nu een 5-asser nodig.. zodat ik Titanium Horlogekasten in één opspanning kan bewerken.. omtrek frezen, stift-en bandpengaten boren.. Lugs nafrezen en profileren...dat werk.. :)

Kijk vooral goed naar wat je met je machine wilt doen.. en stel dat naar boven bij.. want.. je gaat altijd meer doen dan waar je je machine voor ontworpen hebt.. ik had een "klein machientje" in gedachten.. en uiteindelijk stond ik een Boeing 747 uit een stuk Alu te peddelen.. slag 280, lengte van de boeing.. 480.. opschuiven dus.. tja..
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: Enkele globale vragen over mijn eigen cnc machine

Bericht door rverhag »

Arie Kabaalstra schreef: ........
Ik vraag me alleen af.. wat kun je met een Arduino?.. voor 3D printers worden ze veel gebruikt.. maar welke CNC besturing werkt er middels een Arduino?..
Ik gebruik al een paar jaar Grbl op een Arduino (om te frezen)
https://github.com/grbl/grbl/wiki

Kost niets en een paar euro voor een Arduino kloon is ook nog wel te overzien.
Gewoon een prima besturing voor de hobby met 3 asjes.
Plaats reactie