Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

Mr.Q schreef:Misschien een goedkope chinees aanschaffen:
Ik zag ze nu ook al in Duitsland (zonder verzendkosten naar Nederland) langskomen:
http://www.amazon.de/dp/B015IRMIPY/ref= ... edd97f5d_S

Greetz, Q
Nee dat gaat hem niet worden, wil wel wat kunnen knutselen :)
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

Dit ziet er trouwens ook wel leuk uit...
Volgens mij ook wel leuk te bouwen omdat bijna alles hout is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k mag geen vieze woorden gebruiken hier.. dus.. laat ik het zo uitleggen.. dit ontwerp?.. aan te duiden met een lichaamsdeel van 3 letters, met een U in het midden.. en dan bedoel ik niet "Rug".. :lol:

Houtje-touwtje kachelpijp geleidingen met zwabber-rolschaatswiellagertje-looprollen, een zwabber-portaal en een gebrekkige ( want een enkele motor voor het portaal) aandrijving.. bouw dan niets.. Ik heb machines gezien die goedkoper te bouwen zijn, en beter in elkaar steken.. zelfs met ladegeleiders.. en nee.. ik overdrijf niet..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door Leeuwinga »

Ik vindt toch nog wat positief hieraan
Zit mooi in de lak !
Cees
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door keesfrees »

WilcoE schreef:Dit ziet er trouwens ook wel leuk uit...
er leuk uit zien is wat anders dan goed werken
daar vergist het merendeel van de wereld zich in, cq stelt ander prioriteiten :->
en dan heb ik het niet alleen over cnc-machines !
ik sluit me aan bij Arie
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

oke, dat was best een slechte move van mij..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. moet je niet zo zien.. wat je niet weet.. leer je hier wel.. :)

er zijn vroeger ook op- en aanmerkingen geweest op mijn ontwerp.. alleen.. tja.. dat heb ik min of meer kunnen ontkrachten met wat ik uit mijn machine haal..

er is geen "optimale manier" om een CNC machine te bouwen.. dat hangt vooral af van het formaat en het materiaal wat je ermee wilt gaan bewerken, en het soort werk wat je ermee doet.. Ik wilde een kleine stabiele machine voor 3D werk.. dus heb ik een machine gemaakt met een kolom-frame, voor de meesten hier voldoet een Portaal beter.. omdat je daar een groter werkoppervlak mee krijgt.. dat was voor mij niet per definitie interessant..

Qua geleidingen.. tja Kogelomlooprails zijn het beste.. daar zijn we het zo'n beetje collectief mee eens.. maar in veel gevallen voldoen ondersteunde ronde geleidingen ook.. er zijn nog wel wat "voorvechters" van de goedkoopste geleiding, de zwevende ronde geleiding, maar die worden over het algemeen snel het zwijgen opgelegd.. :mrgreen:
Qua aandrijving.. Kogelomloop spillen zijn het mooist.. maar met een Trapezium spil kom je ook een heel eind.. alleen.. zit je met speling, Backlash.. maar ook daar zijn oplossingen voor.. is dat dan "the way to go?.. " nee.. want ook die oplossing heeft weer zijn nadelen..
Wil je "onwijs goed" dan moet je diep in de buidel.. wil je "zo goedkoop mogelijk", dan zul je hier en daar concessies moeten doen.. 't is nie anders.. :lol:
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb machines gezien die goedkoper te bouwen zijn, en beter in elkaar steken.. zelfs met ladegeleiders.. en nee.. ik overdrijf niet..
Mocht je voorbeelden hebben, heel graag..
Zit echt nog in de ontdekkings fase en ben nu ruim 2 weken aan het kijken en dagelijks ben ik onwijs veel aan het lezen.
Maar blijf in mijn hoofd veranderen
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door benkr »

Kinderen, kinderen, begroeten we zo een nieuw jongetje in de klas?

Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk maar verpak het dan wat leuker, hij is zoekende, dat waren wij ook, helemaal nog niet zo lang geleden voor de meeste onder ons zelfs.

Hij is nog niet besmet (dat denkt hij tenminste), wacht toch even tot de incubatie tijd voorbij is en het ook voor hem duidelijk wordt, dan mag je zeggen wat je wilt, dan is hij toch niet meer te redden.
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

Hi Benkr,
benkr schreef:Kinderen, kinderen, begroeten we zo een nieuw jongetje in de klas?

Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk maar verpak het dan wat leuker, hij is zoekende, dat waren wij ook, helemaal nog niet zo lang geleden voor de meeste onder ons zelfs.

Hij is nog niet besmet (dat denkt hij tenminste), wacht toch even tot de incubatie tijd voorbij is en het ook voor hem duidelijk wordt, dan mag je zeggen wat je wilt, dan is hij toch niet meer te redden.
Ach op welk forum heb je dat nou niet...
Ben daar mee opgegroeid dus ik prik er wel doorheen.
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door WilcoE »

Arie Kabaalstra schreef:Nee.. moet je niet zo zien.. wat je niet weet.. leer je hier wel.. :)

er zijn vroeger ook op- en aanmerkingen geweest op mijn ontwerp.. alleen.. tja.. dat heb ik min of meer kunnen ontkrachten met wat ik uit mijn machine haal..

er is geen "optimale manier" om een CNC machine te bouwen.. dat hangt vooral af van het formaat en het materiaal wat je ermee wilt gaan bewerken, en het soort werk wat je ermee doet.. Ik wilde een kleine stabiele machine voor 3D werk.. dus heb ik een machine gemaakt met een kolom-frame, voor de meesten hier voldoet een Portaal beter.. omdat je daar een groter werkoppervlak mee krijgt.. dat was voor mij niet per definitie interessant..

Qua geleidingen.. tja Kogelomlooprails zijn het beste.. daar zijn we het zo'n beetje collectief mee eens.. maar in veel gevallen voldoen ondersteunde ronde geleidingen ook.. er zijn nog wel wat "voorvechters" van de goedkoopste geleiding, de zwevende ronde geleiding, maar die worden over het algemeen snel het zwijgen opgelegd.. :mrgreen:
Qua aandrijving.. Kogelomloop spillen zijn het mooist.. maar met een Trapezium spil kom je ook een heel eind.. alleen.. zit je met speling, Backlash.. maar ook daar zijn oplossingen voor.. is dat dan "the way to go?.. " nee.. want ook die oplossing heeft weer zijn nadelen..
Wil je "onwijs goed" dan moet je diep in de buidel.. wil je "zo goedkoop mogelijk", dan zul je hier en daar concessies moeten doen.. 't is nie anders.. :lol:
Een portaal frees, dat is de manier dat het frees bed (onderkant) stil blijft staan en het portaal waar de frees in hangt heen en weer schuift?

Qua werkruimte lijkt mij 60 x 60 wel aardig. Dat kan ik overal goed kwijt hier in huis en de schuur.
Is dat handig qua maat? geen idee, zou ook 90 breed kunnen doen en 50 diep

Ik denk dat ik voor mij zelf als eerste de volgende antwoorden moet hebben.

1. Portaal frees?
2. Hoe groot moet het geheel worden?
3. Van welk materiaal wil ik hem bouwen? Ik neig naar een stevige hout soort

Zodra ik antwoord heb op deze 3 vragen kan ik bedenken wat ik eventueel wil doen qua geleiding.
Zaken als de frees machine en steppenmoters vind ik op dit moment nog niet belangrijk

Ik heb een beperkt budget, en wil gewoon iedere keer de afweging maken is dat handig qua budget.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ladegeleiders zou ik niemand aanraden overigens.. de beste "Bang for the Buck" da's wel ondersteunde rondgeleiding denk ik.. Ladegeleiders zijn namelijk heel gevoelig voor vuil.. heb ik gemerkt ( bij de deurtjes van mijn machine)..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef:.. Ladegeleiders zijn namelijk heel gevoelig voor vuil.. heb ik gemerkt ( bij de deurtjes van mijn machine)..
daar kun je dan weer mooi buizen met wieltjes voor gebruiken :-))
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Wat zou dit waard zijn? CNC machine met mach3

Bericht door spinningwheels »

Misschien een linkje naar wat ondersteunde rondgeleiding is ? tot welke afmetingen is zoiets bruikbaar ?
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie