Tafelvoeding Sieg sx3

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

Ik wil een tafelvoeding maken voor de x as van mijn Sieg sx3 aangezien ik af en toe gek word van het draaien aan de hendel.
Nu heb ik enkele motortjes gezien op ebay, maar ik vraag mij af of deze wel geschikt zijn. Ik wil namelijk een motor waarbij ik geen tandwielen incl. snaren hoef te gebruiken.

http://www.ebay.com/itm/DC-24V-157RPM-S ... SwZd1VZCuw

http://www.ebay.com/itm/200RPM-DC-24V-H ... Swg3FUm4Nu

Iemand tips voor een goedkoop motortje of heeft iemand nog iets liggen voor weinig ? Welk toerental is aan te raden voor de motor ?
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door marten optimum »

heb je al eens gespeeld met een accuboormachine ? dan kun je zel een beetje een idee krijgen.
Toeren tal is van een aantal dingen afhankelijk. namelijk de voeding die je nodig bent tijdens het frezen en je spoed van de spindel.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

Ja ik heb er wel eens een accuboormachine op gezet, ik zou alleen niet weten wat ik voor gevoel er bij moet krijgen die antwoord geeft op mijn vraag.

Motor word regelbaar, ik bedoelde meer of ik bijv. aan 200 rpm max. genoeg heb of dat ik beter kan gaan voor 400 rpm
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door benkr »

Heb ook geen idee hoe hard het moet draaien, jij hebt de machine, ligt er denk ik sterk aan of je wilt draaien tijdens het frezen of alleen om de tafel te verplaatsen van A naar B.
Ikzelf vind het vooral erg om te zwengelen om alleen de tafel van helemaal links naar helemaal rechts te verplaatsen, tijdens het frezen heb ik toch het idee dat ik nog een klein beetje gevoel heb of alles goed gaat en aan de hand daarvan de voeding een beetje kan regelen. kijk zelfs vaak naar het toerental, als dat begint in te zakken dan minder ik de voeding een beetje.

Je zegt dat je de motor op of ipv het handwiel wilt hebben, bedenk dan dat er een flinke puist bijkomt terwijl als je werkt met b.v. een tandriem je de motor ergens kunt plaatsen waar die niet in de weg zit.
Als het gaat om alleen de tafel te verplaatsen en niet om er mee te frezen dan is een relatief lichte motor voldoende maar dat kun je makkelijk meten met een armpje en een gewichtje, vermenigvuldig dit met 2 of 3 en je hebt een goede waarde. Wil je er ook mee frezen dan ligt het aan een hele boel extra dingen zoals materiaal, hoeveel je er in een keer voorzet, de freesdiameter etc. etc. bedenk zelf een hoe hard je dan aan het handwiel moet trekken, vind het eigenlijk meestal nog wel meevallen. Zeker als het automatisch gaat dan is een beetje langzamer zelfs geen probleem, tijd is bijna nooit een issue voor de hobby.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door DaBit »

Ik heb al heel lang niet meer handmatig met handwieltjes gefreesd, maar als ik de CNC-machine als handmatige bank gebruik, dus frezen dmv joggen, dan doe ik niet gek vaak meer dan 600mm/min.

Ik weet niet wat de verplaatsing is per omwenteling, maar als dat 2mm is dan zou je dus 300rpm nodig hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

De snelheid is niet zo belangrijk, 200 rpm of meer is altijd goed. Metaal frezen zal hem niet worden, enkel alu en messing. Het belangrijke is welk koppel of vermogen die moet hebben om bijv. alu te kunnen frezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door DaBit »

Ja, maar dat werkt hetzelfde als een elektrische fiets: zelf consistent 25km/u fietsen voelt niet aan als langzaam, maar als het motortje het werk voor je doet mag het best een tikje harder voor je gevoel.

Koppel heb je niet veel nodig. Frees maar met het handje; dat wieltje met een radius van 5cm ofzo draai je zo rond zonder veel kracht te zetten. 0,5Nm is dus meer dan zat zou ik zo met de natte vinger zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

:lol: kan niet echt een motortje vinden (nieuw), in ieder geval niks betaalbaars.

Niemand hier ooit iets dergelijks gemaakt met een motortje van ebay ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

90239021
Ik heb van alles liggen als je wilt experimenteren. Ook nog wel een lompe kast waar je 24v in kunt vinden.
Ik weet alleen niet in hoeverre je zelf in staat bent daar het een en ander mee te prutsen.
8999
Als je het er voor over hebt kun je het zo op halen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

Kijk eens aan interessant, je hebt een pb.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door DaBit »

Die kleine motortjes heb ik hier ook nog wel een paar liggen, maar die draaien wat langzaam voor je denk ik. Mocht je het echter willen proberen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Om het een beetje lekker regelbaar te krijgen denk ik dat zo'n ruitenwissermotor het lekkerst werkt.
Ook al is dat misschien een beetje overkill, of juist daarom.

Die kleintjes zullen het misschien wel een poosje doen, maar zijn misschien een beetje krap.
Weet eigenlijk niet hoeveel toeren die zijn, zou idd wel eens iets van 120 kunnen zijn.

Kwestie van experimenteren.

En er zal nog iets van een koppeling verzonnen moeten worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door benkr »

Dit lijkt me wel leuk:

http://www.banggood.com/Planetary-Gearb ... 95316.html

Het kleinste stappenmotor drivertje is al goed denk ik, dus ook zo gemaakt.
je vindt zelfs drivertjes met een pulsgeneratortje er in zodat je dan alleen nog maar aan een knopje hoeft te draaien voor de snelheid en een knopje drukken voor de richting.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Tafelvoeding Sieg sx3

Bericht door MichielB »

Die zijn er een stuk goedkoper maar dan zonder ratio, daar had ik ook al naar zitten kijken :mrgreen: .

Ik denk dat de ruitenwisser motor van hugo perfect gaat werken en zo niet kan ik altijd nog naar iets anders kijken.
Plaats reactie