pendant - bestand selecteren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

pendant - bestand selecteren

Bericht door keesfrees »

===== aanvulling DD : 02-01-2015 ========
vervolg hier :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t=12208
==================================

wat ik me al een tijd afvraag cq over verbaas, de (voor mij) belangrijkste functie zie ik niet op vele pendants, nl. :
het uit te voeren bestand kiezen
niet geheel onbelangrijk bij een cnc machine !
dus waarom zie ik die functie vaak niet op een pendant ?
voor mij is dat dagelijks gebruik
verder doe ik nl. niets met een pendant, als de nulpunten eenmaal goed staan dan natuurlijk

ik frees vaak complete platen, tegen een aanslag
op de computer wijs ik het juiste mapje aan, typische bestandsnamen :
01-10x ( plaat nr 1 - 10 stuks )
02-3x
03-1x
etc.
( die voorloop-0 zet ik er voor om de volgorde va 10 juist te houden )

zo zie je maar weer dat er vele soorten gebruikers cq toepassingen zijn voor cnc machines
ik zet de machine aan en kies het bestand, meer niet, bij normaal gebruik dan
voor mij is de machine een printer, een boek afdrukken is simpel, maar het moet eerst geschreven worden :->

in mijn geval staat de computer in de ruimte naast de machine, met een "studio" raam er tussen, ideaal !
maar in veel gevallen staat een machine zoals ik die kocht alleen aangesloten op een ethernet-netwerk
en is er geen computer in de buurt
dat lijkt me nu ook weer erg onhandig, als je even een dingetje aan wil passen
toch ken ik een bedrijf waar je best een flink stuk door het pand moet lopen om bij de computer te komen waar de code op gemaakt wordt
in grote bedrijven is dat de normale opstelling, wat ik zo lees op fora (uit de VS) ,code wordt gemaakt op kantoor en iemand anders bedient de machine

als je zoekt op "pendant cnc" zie je vele pendants, 'keb nog geen zoekterm ontdekt wbt het bestanden oproep-gebeuren,
iemand een goed idee ?

een tijdje terug bij iemand geweest met een chinese CNC waar de USB-stick in de pendant gaat

de machine (grote portaalfrees) die ik dagelijks gebruik is zo'n 20 jaar terug bedacht en heeft wel bestandskeuze op de pendant en "kijkt" via ethernet in een mapje op de computer
die machine kocht ik nieuw voor een flink bedrag, na dat de rekening was voldaan bleek direct dat ik van service niets te verwachten had, om het zachtjes uit te drukken :-((((
en omdat onderdelen voor dit soort machines als goud verkocht worden besloot ik om EdingCNC er op (bij) te bouwen, in eerste instantie als reserve, omschakelbaar
de oude besturing besturing kreeg de laatste jaren steeds meer mankementen maar ik kon er met wat gevogel toch nog steeds mee werken, de display op de pendant ging stuk, maar ik kon 'm ondertussen met m'n ogen dicht bedienen, dus dat ging wel, maar handig is anders :->
nu bekwam ik onlangs een donor machine van dezelfde makelij en heb ik alles weer goed aan de gang :-)

maarrrr, het is toch mijn wens om over te gaan op edingCNC

aanleiding voor dit bericht, Bert heeft nu ook een pendant voor z'n besturing, maar ook zonder bestands-keuze, heb ik een korte email-wisseling over gevoerd met hem

is het zo dat bestands- keuze op de pendant alleen voor specifieke toepassingen gemaakt wordt ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 02 jan 2016 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een Pendant is over het algemeen uitsluitend bedoeld om de machine te joggen, en referentiepunten vast te leggen..

zou je een heel grote machine hebben.. dan kan iets om tools in te meten ook handig zijn.. dan hoef je na het plaatsen van een tool niet elke keer uit de machine te klauteren..

echter.. als je een plaat op de machine kiepert, en dan de referentiepunten vastlegt.. dan loop je naar de besturing.. selecteert het bestand.. en drukt op de grote groene knop.. of.. je kiest eerst het bestand, en gaat dan de referentiepunten vastleggen..

kortom.. ik zie het probleem niet?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie het probleem wel. :mrgreen:

Bij een klant van me heb ik een barcode scanner geinstalleerd die het orderformulier scant, dat programma staat al in de server, wordt naar de besturing gestuurd, en die kan vervolgens aan de gang.
In wat minder standaard machines voor houtbouw, en profiel bewerking e.d. zie je wel vaker dat ze met barcodes werken om programma's op te roepen.
Is natuurlijk nog geen oplossing.
Misschien kun je met pokeys een list verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door DaBit »

Ik zou die behoefte om bestanden te kiezen vanaf een pendant nou weer niet zo hebben, en anders hing ik wel een (tweede?) mepscherm langs de machine. Maar ik doe dan inderdaad ook weer andere dingen.

Is een tablet met VNC Viewer erop misschien bruikbaar plakband voor je?
Kun je vanaf die tablet de EdingCNC PC (met de VNC server geinstalleerd) besturen, en waarschijnlijk heb je alles in huis om het te proberen. Is het niks, dan is het niks.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

is een pendant met een mepscherm erin dat als gekloond scherm wordt getoond dan niet de makkelijkste oplossing?..

Nogmaals.. als je vantevoren het programma laadt aan de besturing.. al dan niet met een barcode scanner, of door het simpelweg kiezen uit een bestandsvenster, dan kun je daarna de boel inmeten.. grote groene knop heien.. klaar..

de besturing hangt toch altijd ergens aan de machine lijkt me.. zo niet.. dan snap ik het niet.. of de machineconstructeur snapt het niet.. (ik vind zelf het laatste)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:de besturing hangt toch altijd ergens aan de machine lijkt me.. zo niet.. dan snap ik het niet.. of de machineconstructeur snapt het niet.. (ik vind zelf het laatste)
Ik denk : Arie snapt het niet. :lol:

Kees heeft de besturing op kantoor staan zoals hij beschrijft, kan ie lekker stofvrij al z'n werk voor bereiden.
Maar hij doet meer dan 1 plaatje, en ook meer dan 1 produkt.
Dus als ie 10 van het 1ste product klaar heeft, wil ie programma 2 oproepen zonder even naar kantoor te hoeven.
( en ook het 3de,4de,5de,6de,n+1de )
Niet iedereen zit horlogekastjes te freubelen op de vierkante meter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

besturing ver van de machine.. nee.. die snap ik inderdaad niet....

alsof het lichtknopje voor de plee, op zolder is..

annieweee.. zoals ik al zei.. gewoon de boel klonen op een mepschermpje.. klaar.. al hang je dat maar aan de muur ergens dichtbij de machine.. zolang je maar zorgt dat de bestanden op een bereikbare plek staan..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door keesfrees »

zo te zien aan de reacties is dit een totaal onbekend terrein voor een ieder hier :-)
m'n oude besturing heeft voor de bediening alleen een pendant, de PC is slechts fileserver
en zo werken veel machines cq besturingen
in mijn geval een 4 regel matrix-display-tje in een kastje van 100x200mm
eenvoudig, compact en stofbestendig :-)
procedure : machine onder spanning, bestand kiezen, koffie
nulpunten staan meestal ook nog goed, van de vorige sessie

wbt EdingCNC had ik me d'r al bij neergelegd om een toetsenbord/monitor opstelling te maken, in de stofbende, helaas . . .

'keb nog steeds geen goede zoekterm ontdekt in deze, dit heeft er iets mee te maken :
http://www.shopfloorautomations.com/sho ... -mount-sw/
de display lijkt op wat ik heb, verder is dit weer anders, als vervanging van tape las ik ergens, nu ja, tot zo ver wmbt
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:zo te zien aan de reacties is dit een totaal onbekend terrein voor een ieder hier :-)
is ook hoofdzakelijk een hobby ding hier toch ?

Waarschijnlijk wordt het wachten tot EdingCNC op Linux draait, dat zal er vast wel wat met een raspberry en een klein 7"touchscreen te verzinnen zijn.
Linux is nu eenmaal niet zo kieskeurig wie en waarvandaan ie bedient wordt. ( misschien wel wie :lol:)
Zou onder windows toch ook moeten kunnen. Maar dan is het misschien altijd gelijk je hele scherm wat je overneemt, in Linux log je in en start een scherm op wat jij wilt, kan me voorstellen dat dat veel beter in te richten is voor de taak die je wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door DaBit »

Als Eding onder Linux draait dan is het nog een gewone monolithische Qt4 interface en schiet je er dus nog eigenlijk niks mee op kwa 'bestandsselectie-pendant'. In LinuxCNC is dat in beperkte mate opgelost door de GUI een los programma te maken die met de 'kern' kletst via een soort van computer-Whatsapp genaamd NML. Maar dat NML kan niet over een netwerktouwtje (of althans, dat schijnt niet lekker te werken).

Bij MachineKit zijn ze nog een hele grote stap verder gegaan, en die doen het zoals het imho hoort. Alles kletst met alles via ZeroMQ/protobuf, en dat is niet beperkt tot 1 apparaat. Dus motioncontroller op een Raspberri, stepgen op een microcontroller en GUI op een Android tablet kan in theorie prima.

Elk systeem heeft voor- en nadelen, en het nadeel van Eding is toch dat het niet erg makkelijk kletst met niet-Eding dingetjes en schijnbaar is de API zodanig 'lastig' dat niemand er serieus wat mee doet. Ik zou in jouw geval of een touchscreen naast de machine hangen, of een tablet in een leuk huisje. Beiden worden vies, maar so what? Keertje met de persluchtblaas er overheen en 't is weer acceptabel genoeg schoon.

Overigens kan het wel met die API: als ik hier kijk dan zie ik onder andere deze functie:

Code: Selecteer alles

CNC_RC CncLoadJob(const char *fileName,
int *jobFileLength,
int *macroFileLength,
int *isLongJob,
int *isSuperLongJob,
__int64 *sizeInBytes);
Loads the job specified by the first parameters. All the others are output arguments, so pass the pointers to
the local variables. If your application runs beside the standard GUI, call CncStartRenderGraph() to update the
rendering window.
Doet precies wat je wil. Kwestie van iemand vinden die goed is in software kloppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pendant - bestand selecteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

en schijnbaar is de API zodanig 'lastig' dat niemand er serieus wat mee doet.
Nou.. da's niet helemaal waar.. alleen.. beheers ik nog geen C of C# in die mate dat ik er een PC applicatie mee kan bouwen..

in het verleden was er ook een VB.NET API, en daar heb ik sowieso 2 kompleet machinespecifieke GUI's mee gebouwd, één die ingevoerde tekst vertaalde naar een reeks gosubs om typeplaatjes te graveren.. en een GUI voor een Ponsmachine, die op specifieke locaties met bepaalde ponsen een stuk uit moest snijden.. die was te programmeren door een tabel uit Excel te kopiëren, en in de GUI te "plakken"

Nogmaals..ik kan dus nog niet in de vereiste taal proggen.. en dat gaat waarschijnlijk ook nog wel even duren.. te druk met andere dingen..
Plaats reactie