voorstellen en navraag tafelbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

goedendag alle hier bij ik ben nico 45 jaar en zit veel in de auto techniek vandaar .
heb op een school draaibank van een vriend samen geprobeerd te leren van programmeren dat dus erg leuk ging
met code opbouw nog .

nu is de vraag heeft iemand ervaring in programma die erg makkelijk en goed werken .
heb al wat rond gekeken zo als van eding cnc .
of kent iemand de programma van style ccm (nederlands bedrijf)

ik ben van plan om eerst maar een plasma tafel aanstuurbaar te maken ,dus echt van niks beginen
informatie omtrend een tafel en met wat van soort aansturing en spindels hoor ik het graag

ik ben al 25 jaar bezig wat nu zins enkele jaren geen hobby meer is kan veel al maken met de machines wat ik heb maar allemaal manual dus voor een tafel bouwen is geen probleem kan zagen frezen draaien enz
moet gewoon een net tafel worden die vooral werkt

groet nico oja ik kom uit bakel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Style.. ja.. als we dat eens op onze hobbymachientjes konden bouwen.. :lol:

Ik werk zelf al jaren met EdingCNC.. omdat ik Mach niet snap.. ben ik te slim voor :roll:
een Plasma machine met EdingCNC moet goed gaan.. Bert heeft daar veel tijd en energie in gestoken om dat goed voor elkaar te krijgen.. er staan ook wat filmpjes op zijn site met de Toortshoogte regeling..
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

OKE bedankt arie

heb je zelf ook een plasma snijder aangesloten dan misschien ..

maar je hebt wel ervaring dus met eding dat werkt goed en simpel dan zo als ik het goed begrijp

zelf wil ik een tafel bouwen van 1mx1m ongeveer
en dan kogelgelagerd gelijders als spindels
alleen hoe ge geleiders worden voor het bewegen weet ik nog niet zo precies
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden plasma gesneden met de hand.. tot zover mijn kennis met betrekking tot plasma snijden.. :lol:

Gezien het gegeven dat een plasmasnijder geen verspaankrachten kent.. kun je denk ik goed uit met ronde ondersteunde geleidingen, met kogelomloop bussen erop..
aandrijven kan met Kogelomloop spillen, of mogelijk ook met trapezium spindels.. maar dan zit je wel met een iets backlash (speling in de lengterichting van de draad) en mogelijk andere "probleempjes".. mensen die hun machine met trapeziumspindels hebben uitgerust kunnen je daar meer over vertellen.. ik heb nog nooit een machine met trapeziumspindels gebouwd..
je kunt het frame voor een plasmasnijder in elk geval wel "lekker licht" houden.. of.. je bouwt em zo dat je de plasma toorts er zo af kan halen, en er een freesmotor aan kan hangen.. zodat je met die machine ook kan frezen.. daar is wel wat op te verzinnen..

die trapezium of kogelomloop spindels.. daar knoop je gewoon stappenmotoren aan.. zo eenvoudig is het..
(kijk voor de gein eens in het Open Source topic.. daar staat een complete CNC machine in beschreven.. kun je in plaats van een freesmotor een Plasmatoorts in hangen..

Ik heb mijn eerste machine gebouwd in 2007 en die heeft een "blauwe maandag" op ZeusCNC gedraaid, alvorens ik ombouwde naar EdingCNC..

Nou moet ik toegeven dat ik wel een CNC-achtergrond heb.. ik ben van huis uit gereedschapmaker.. 'k heb mijn eigen freesbank gebouwd, en dat is geen portaal machine zoals de meesten hier hebben.. maar een Kolom frame..
en.. wat ik met EdingCNC uitvreet.. dat is meer dan wat Bert Eding zelf had bedacht.. 'k heb in wezen een eigen programmeertaal ontwikkeld, en daar op de freesbank ook speciale software voor geschreven.. al is die door wat wijzigingen in EdingCNC nu min of meer verouderd.. op de inmiddels (gekochte) en naar EdingCNC omgebouwde draaibank heb ik die programmeersoftware ook niet meer nodig.. ik laat EdingCNC de programma's schrijven...

Voor een Plasma machine is dat allemaal niet zo heel belangrijk.. Ok.. misschien dat je een macrootje maakt waarmee je "effe snel" een plaat met een bepaalde afmeting (rond of rechthoekig) uit kan snijden.. dialoogje invullen.. maten ingeven.. positie ingeven.. start heien.. klaarrr.. dat kan ..

Ik ben bij EdingCNC betrokken geraakt.. de GUI is mijn ontwerp, en ik heb veel testwerk gedaan voor Bert Eding.
Daarnaast heb ik mezelf Visual basic geleerd om programma's te kunnen schrijven..
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door skillalot »

Er zijn keuzes genoeg voor plasma. Edingcnc is redelijk nieuw met plasma, en nog weinig over te vinden hoe de hoogteregeling nu precies werkt. Heb er een tijdje terug naar gekeken, was toen een print van sorotec nodig voor toortshoogteregeling. Ben toen zelf met mach3 aan de gang gegaan, dat wordt al meer dan 10 jaar voor plasma gebruikt.
Mach3 kun je ook makelijk aanpassen naar eigen smaak.

Wat je ook kiest, neem geen usb systeem, ga altijd voor ethernet of via de printerpoort, maar liever externe motion controller via ethernet. Plasma geeft veel interferentie, usb verbindingen in de buurt vallen snel uit.

Als geleiding zou ik gewoon hiwin of soortgelijk nemen. Er is een NL webshop waar die prijzen echt meevallen, bijna nuet meer de moeite om ronde ondrrsteunde assen uit china te halen.
Aandrijving beste tandheugel nemen. Kogelomloop of trapezium is te traag, snelheden van 6mtr per minuut zijn zeker geen uitzondering.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door assink »

Deze verkoper is niet zo heel gek duur met tandheugels in mijn ogen:
http://www.marktplaats.nl/verkopers/115 ... ode=7482PJ

@skillalot
Waar haal jij hiwin goedkoop weg? Vind damen nou niet echt goedkoop met dat spul.
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

bedankt alle maar tandheugels hebben die natuurlijk wel iets speling of merk je daar niks van ..

ik heb het software nog niet gezien of kunnen proberen van eding cnc
maar begrijp het al, alle instellingen kan eding dan wel verzorgen
op zeg is het wel makkelijk als je de basis hebt voor ronddingen en vierkant enz
daat zie ik altijd bij mijn vriend cnc draaien die kan je in 3 min al aardig programmeren met r15 graden en ga zo maar door de voorbeeld zie je meteen en draaien maar.

moet toch is kijken naar dat software dan ...


er is niet iemand die kan zeggen uit ervaring met zijn eigen tafel bouw welke spindels 2mm 4 mm uit elkaar en dan welke motors erop en zo
voor een tafel van 120x100 mm is een mooi maat ..

heb wel bij eding gekeken en dat stond er ook bij niet op usb .
het wordt dan waarschijnlijk de
cpu5-b samen met de 3d interface
ik ga denk ik toch maar is kijken bij eding die zit maar 30 min van mijn vandaan maar voor ik ga wilde ik wel wat op de hoogte zijn van het sijsteem
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door skillalot »

Nee, die is niet goedkoop nee, maar dat is dan wel de echte hiwin.
Ik zei soortgelijk als hiwin. http://www.lineairgeleidingshop.com/
Nog geen ervaring mee zelf, ken wel die andere webshop van ze.
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

BEDANKT SKILLALOT
IK ZAL IS EVEN KIJKEN WAT IK KAN VINDEN KOMENDE 2 WEKEN HIER IN DE BEURT
HEB NOG WAT VRIENDEN IN DE MACHINE HANDEL DIE HEBBEN MISSCHIEN NOG IETS LIGGEN .
EN DAN NOG WAT IJZER WERK EN EEN WATER BAK ER ONDER IS VOLGENS MIJN OOK NIET VERKEERD
KAN ZELF TOCH ZETTEN GEEN PROBLEEM DUS

DIE GELIJDERS ZIET ER GOED UIT DAT WEL DAAR HEB IK OOK WEL ERVARING MEE DIE ZIJN NORMAAL OOK VRIJ LANG BRUIKBAAR
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door andrefc101 »

@Nico70: op het toetsenbord, 3de toets vanaf links onder is de caps-lock, die kan uit!
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

hoi allemaal sorry van de laatste keer maar ik type blind maar was de caps lock vergeten die gebruik ik erg veel vandaar

zaterdag ga ki kijken bij bert eding voor de elektra en uitleg er over wil zien hoe de programma werkt vandaar
dan weet ik ook wat ik ga doen maar heb wat rond gekeken maar denk toch dat ik meteen een tafel bouw van 2x1 meter vierkant
heb nog wat rond gekeken hier en daar ook wat er van andere mensen al gebouwd hebben

kan iemand nog wat meer uitleg geven mischien of informatie van het bouwen van een tafel
idee van een bestaande tafel .
er zijn ook stappen motors waar de spindel doorheen kan lopen klopt dat en het liefd op 220 volt aansturen
daar geef ik toch de voorkeur naar uit moet nog zoeken naar stappen motors waar vandaan is is een goed adres voor 3 motors en een waar de as door heen kan loopt groet nico
nico70
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:14
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door nico70 »

voor de z as wilde ik zeker een hiwin gebruiken maar bij een breder 30mm neem ik aan dat je duidelijk minder speling hebt op de geleiders zo als skillalot al aan geeft bedankt keus voor hiwin (lineairgeleiding )

heb al ondekt bij de tafel op 2 meter lang aanstuurd gebruik van een tandwiel met een as naar 2 kanten moet geen probleem zijn en goed aandrukt ook speling vrij zijn en dat op een motor aanstuurd van het midden uit tegen scheef strekken voorkomt

nu nog zoeken naar stappen motors ergens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ehh.. je wilt toch geen tafel van een meter breed met tandheugels gaan aandrijven met 1 as?.. ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.. maar da'ga nie werke.. je as gaat torderen.. en da's meer dan je lief is.. ik heb ooit een machine die zo opgebouwd was onder handen gehad.. en het werd me snel duidelijk waarom het niet werkte.. 'k kon de as 30° torderen.. een ronde as is niet zo heel stijf..
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: voorstellen en navraag tafelbouw

Bericht door clements »

andrefc101 schreef:@Nico70: op het toetsenbord, 3de toets vanaf links onder is de caps-lock, die kan uit!
:mrgreen: :mrgreen:
ASS-U-ME
Plaats reactie