uitvallen driver.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door andrefc101 »

janplastiek schreef: 05 jan 2023 22:19 het heeft hier wel meer dan 12 jaar gewerkt.
Is een hogere spanning dan weer niet beter om meer kracht uit de motor te halen?
De ingangsspanning van de driver mag van 20 tot 80V
Nu kom je weer richting mijn instelling Jan: meer is beter 😉
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

las daar ooit iets van bij stappenmotor.nl
ik citeer
Als de stappenmotordriver en de stappenmotor het beide aankunnen moet de voedingsspanning van de stappenmotordriver zo hoog mogelijk gekozen worden. Dit is gunstig voor het koppel bij hogere toerentallen
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: uitvallen driver.

Bericht door Kjelt »

Meanwell voedingen houden op bij 48V openkele exoten na (56V en 96V).
Dus dan zou je twee voedingen in serie willen zetten, bv 24V en 48V voor 72V.
Let dan op dat je niet hetzelfde vermogen kiest maar dezelfde uitgangsstroom dus bv 10A: 24V 240W en 48V 480W.
Ik ben zelf niet zo'n fan van voedingen in serie plaatsen want hoe reageert de OVP (over voltage protectie) van iedere individuele voeding bij een back emf ?
Wat kunnen je motoren max aan? En hoe ga je de emf bij het snel afremmen opvangen ?
Wellicht dat Dabit hier ervaring mee heeft en kan adviseren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitvallen driver.

Bericht door serum »

janplastiek schreef: 05 jan 2023 22:19 het heeft hier wel meer dan 12 jaar gewerkt.
Is een hogere spanning dan weer niet beter om meer kracht uit de motor te halen?
De ingangsspanning van de driver mag van 20 tot 80V
Net als jij begint de machine na 12 jaar ook wat zwaarder de lopen Jan.

Het klopt dat de voedingsspanning zo hoog mogelijk moet zijn voor een optimaal koppel op hogere toerentallen, maar hiervoor kijk ik even naar je vorige uitspraak; als het 12 jaar goed heeft gewerkt, waarom zou je dat nu moeten veranderen?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

Kjelt schreef: 05 jan 2023 21:55 Voeding kost niet zo veel maar ik vind 480W wel wat krap voor vier steppers van 48V en 5A (250W) per stuk.
Ik zou deze preventief vervangen voor twee vergelijkbare maar dan nog iets betere Meanwell voedingen. Aangezien het voor het bedrijf is zou ik de (HRP) High Reliability serie adviseren, die gebruiken betere elcos (hogere temperatuur bestand en langere levensduur) en langere garantie.

Deze bv twee stuks, een voor de twee steppers van de lange as en een voor de brug en Zas steppers.

https://www.tme.eu/nl/details/hrp-450-4 ... mean-well/
kjelt,

ik heb deze besteld, spijtig genoeg zijn ze morgen gesloten, Poolse feestdag, anders had ik deze misschien kunnen ophalen in Eindhoven, of worden ze vanuit Polen verstuurd?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Voordat we nu met z'n allen gaan concluderen dat die voeding zwaar ondergedimensioneerd is kwa spanning en vermogen: een ander is gemiddeld genomen net zo slim als jij, dus als iets zwaar afwijkt van de verwachting dan wist die ander waarschijnlijk iets wat jij nog niet weet.

Maar mijn kijk op het verhaal:

- Kwa voedingsspanning van 48V ipv rond de 70V: ik weet niet hoeveel toeren de motoren van Jan zijn portaal maken, maar het zou zomaar kunnen dat dat toerental zodanig laag is dat meer dan 48V geen meerwaarde bied. In dat geval ben je alleen maar de motoren warmer aan het stoken want de ijzerverliezen lopen wel kwadratisch op met de spanning en de regelnauwkeurigheid van de drive gaat achteruit. Je krijgt in de engineering niets voor niets.

- Kwa vermogen: Ik schat dat iemand tijdens ontwikkeling van de machine de stroomopname gemeten heeft en daar de voeding op gedimensioneerd heeft. Het elektrisch vermogen dat een enkele stappenmotor consumeert word hier op het forum vaak heel, heel, heel royaal overschat. Je mag niet rekenen met '5A spoelstroom maal twee spoelen maal 48V is 480W voor een motor'; die relatie is veel complexer aangezien het leeuwendeel van de stroom magnetiseringsstroom is bij die dingen en maar een vrij klein deel koppelgenererend en verlies.
Enkele tientallen Watts voor NEMA23 tot een laag honderdtal voor dikke NEMA34's en je hebt het wel weer gehad. Mijn draaibank werkt pijnloos met een 50W/48V voedingkje voor 2 stappenmotoren, bijvoorbeeld. En daarom zijn ienemiene 180W servootjes ook zo'n aardig eind sneller dan een dikke stappenmotor; daar komt (op maximaal toerental) wel 180W aan mechanisch vermogen uit en niet zelden kortstondig nog een stuk meer.

Maar het is met die voedingen wel zo dat overdimensioneren niet gauw kwaad kan, dus als Jan zich beter voelt met 2 voedingen in het systeem dan vind ik dat wel prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

ik moet verschillende onderdelen in Peek maken, daarom dat ik alle mogelijke verbeteringen nu doe voor ik hieraan begin,
Ik ben nu wat trespa bordjes en een trespa kader voor deze aan het frezen om te zien of alles klopt en niet meer uitvalt
een kleine 300€ extra weegt niet op tegen 1000€ per afgewerkt PEEK product, machine staat hier geloof ik van 2008 of 2009,
als dit de enige echte storingskost is , dankbaar op mijn blote knietjes dan :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Als je er hard om zit te springen dan heb ik hier nog wel een paar Pulse DIN-rail voedingen van 48V. Da's ook goed spul. Stukje DIN-rail heb ik ook nog wel. En bij Hugo liggen er eventueel ook nog een stel van die Pulse dingen; ik had er teveel voor de beschikbare opslagcapaciteit.

Vermogens zou ik even moeten kijken als je interesse hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

de voedingen die Kjelt voorstelde zijn gisteren al besteld en reeds betaald, de machine is nu bezig en tot nu 1,5h aan het draaien zonder problemen, enkel door de stroom van de nieuwe driver één trapje lager te zetten
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Die nieuwe drivers zullen zich ook wel net een tikje anders gedragen dan de oude. Ze zijn een stuk geavanceerder in ieder geval, dus de kans dat ze meer stroom de motor in krijgen op hogere toerentallen is bepaald niet nul.

Magoed, mocht je hoog zitten dan weet je me te vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

in ieder geval iedereen van harte bedankt voor de hulp zodat deze panne zo snel op is gelost.

ik hou jouw aanbod in gedachte. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: uitvallen driver.

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een nog ongebruikte nieuwe PSU liggen, die mag je wel lenen.
LRS-350-48 MEAN WELL 350W 48VDC 7.3A 115/230VAC Enclosed Switching Power Supply
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: uitvallen driver.

Bericht door Kjelt »

janplastiek schreef: 05 jan 2023 23:59 kjelt,
ik heb deze besteld, spijtig genoeg zijn ze morgen gesloten, Poolse feestdag, anders had ik deze misschien kunnen ophalen in Eindhoven, of worden ze vanuit Polen verstuurd?
Magazijn staat in Polen idd, en indien mogelijk (geen vlambare stoffen, accus, ed) gaat het per luchtpost.

Indien op voorraad , woensdag besteld dan meestal donderdag heel soms vrijdag in huis.
Jammer dat ze vandaag gesloten zijn :cry:

Ik ben altijd wel content met hun want bv als 1 klein frutteltje niet op voorraad is dan sturen ze het kosteloos na wanneer ze het binnenkrijgen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door assink »

Heb hier nog een zware 48v HP voeding liggen, geen idee hoe zwaar precies. Dat moet ik vanavond kijken.
Mocht je er belang bij hebben, hoeft de wereld niet te kosten.
FF gecheckt, 21 ampere en 50 volt.
Laatst gewijzigd door assink op 06 jan 2023 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie