uitvallen driver.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

Bart, dat begrijp ik goed, daarom dat ik de drive van de Z as nu heb geplaatst op de slave as van de X as zodat deze identiek blijven.
16 steps 8A pls dir full current
24632
Kinco 2M880N User Manual 090806.pdf
meer info nodig, laat maar weten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

16x microstepping, voedingsspanning tot 70VDC, piekstroom 8A.

Leadshine EM882S is wel een geschikte vervanger, en ik schat ook veel beter dan het origineel. EM806 lijkt het iets geavanceerdere broertje te zijn met wat functies die je niet nodig hebt.
Leadshine AM882 kan eventueel ook; is het iets oudere broertje. Ik weet uit ervaring dat het prima drives zijn.

ACT DM860H / Leadshine DMA860H kan als alternatief ook wel. Die kan slechts 7.2A ipv 8A,. maar dat zal geen problemen opleveren. Maar liever die EM882S.

Damen heeft die EM882S op voorraad:
https://www.damencnc.com/nl/advanced-di ... hase/a3693
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitvallen driver.

Bericht door serum »

Het is niet toevallig een aparte voeding voor die as die de geest gegeven heeft? (voordat je naar de winkel rent om een nieuwe drive te kopen)

Dat alarmlampje knippert waarschijnlijk in een bepaalde volgorde, aan aan aan uit aan aan aan uit oid. Dat geeft een fout weer. Die kan je uit de handleiding halen.

Ik zou er niet mee zitten als 1 as een andere driver heeft als een andere. Gezien de relatief lage snelheid waarmee de cnc beweegt levert het minimale looptijdsverschil (als die er al is) je geen problemen op.

Die 882 van Damen heeft al een interessant stukje DSP aan boord om de motoren zo geruisloos mogelijk aan te sturen. De 860 is ook op voorraad bij hardware-cnc.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

maakt het verschil in KHz uit?

leadshine Pulse and Direction Connection:
(1) Optically isolated, high level 4.5-5V, low voltage 0-0.5V
(2) Maximum 200 KHz input frequency

Kinco
opto-insulation signal input, with pulse response frequency up to 400KHz
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Ik schat dat Leadshine gewoon wat eerlijker is. Ik heb de grootste moeite om drives die 'maximum 500kHz' kunnen boven de 250kHz aan de gang te krijgen.

Je motor heeft met de huidige instellingen 3200 pulsen nodig om een rondje te maken. Met die Leadshine kan je motor dan tot 62.5 rondjes/sec, oftewel 3750rpm. Het lijkt me heel sterk dat die dikke motoren dat uberhaupt halen, maar als je het zeker wil weten reken je de maximale as-snelheden van je machine terug naar toerental op de stappenmotoren en kijk of je of dat hoger of lager is dan bovengenoemde getalletjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitvallen driver.

Bericht door serum »

Ja, dergelijke motoren op dergelijk lage voltages vallen bij 1000 a 1500 RPM al wel enorm af qua koppel. bij de 1000-1500rpm is het wel over en sluiten met de knappe waarden. (als het 1/4e van de gespecificeerde waarde is is het al riant).


Die frequentie is niks anders dan het maximale aantal stapjes dat je erin kunt stoppen mer seconde. in geval van 200khz dus 12 miljoen per minuut.

100khz haal je denk ik al niet.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

Deze voormiddag een ritje naar Alphen aan den Rijn gedaan en 5 leadshine drivers gehaald.
De kapotte driver is nu vervangen en ingesteld en mijn beest loopt weer.
Toch gebeuren er nu eigenaardige andere fouten, het homen ging meerdere keren de mist, de freesmotor start en valt direct terug uit maar nu op onverklaarbare wijze draait alles zonder fout.
ik moet enkele kostbare stukken frezen maar ik durf de plaat niet op de machine te leggen.
Ik frees nu eerst wat prularia om te zien of alles blijft werken :roll:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitvallen driver.

Bericht door serum »

Ik zou toch eens kijken of er geen voeding staat te muiten..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

ik heb net het vermogen op de driver aangepast van 5,86A RMS 8,2A peak naar 5,21A RMS 7,3A peak
probleem lijkt gedaan, kan dat zo een verschil maken, of zat ik over de limiet van de voeding.

De problemen zijn begonnen na de brand die ik had
viewtopic.php?t=21239
De oorzaak weet ik niet. Zou door de blokkade van frees de motor en de driver te lang tegen gehouden zijn en daardoor de driver stuk gegaan?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

Nee, bij stappenmotoren loopt altijd de maximale stroom. Als je die motor tegenhoud gaat er niks kapot. Met 1 uitzondering: als die motor voluit staat te draaien en je zet 'm ineens stil dan moet de energie in de motor ergens naartoe.

Ik begin ook aardig aan een muitende voeding te denken.
Hoe zit dat in elkaar bij die frees van je? 1 centrale voeding? Voeding per driver? Dikke ringkerntransformator, of van die halfopen-frame voedingkjes met rijtje schroefklemmen aan 1 kant?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

er zit 1 voeding in,
de voeding is een meanwell sp480-48
SP-480-spec.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: uitvallen driver.

Bericht door Kjelt »

Voeding kost niet zo veel maar ik vind 480W wel wat krap voor vier steppers van 48V en 5A (250W) per stuk.
Ik zou deze preventief vervangen voor twee vergelijkbare maar dan nog iets betere Meanwell voedingen. Aangezien het voor het bedrijf is zou ik de (HRP) High Reliability serie adviseren, die gebruiken betere elcos (hogere temperatuur bestand en langere levensduur) en langere garantie.

Deze bv twee stuks, een voor de twee steppers van de lange as en een voor de brug en Zas steppers.

https://www.tme.eu/nl/details/hrp-450-4 ... mean-well/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitvallen driver.

Bericht door serum »

Ik roep het niet gauw, gezien er hier te pas en te onpas 5,5kw aan voeding in een hobbycnceetje wordt gebruikt voor een paar inimini servootjes, maar 480W voor 4x NEMA34 op een joekel van een portaal durf ik gerust onderbemeten te noemen. Ik zou het zelf niet zo bouwen in ieder geval.

Als je de stroom terugschroeft en het gaat dan wel goed, dan wijzen voor mij eigenlijk alle pijlen wel richting de voeding. (hoe hoger de stroom, hoe meer er van de voedingen gevraagd wordt en dat verklaart eea. Ik zou Kjelts advies ter harte nemen en een tweetal van dergelijke Meanwell voedingen 'steken'. Hier ook goede ervaringen met Meanwell voedingen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

het heeft hier wel meer dan 12 jaar gewerkt.
Is een hogere spanning dan weer niet beter om meer kracht uit de motor te halen?
De ingangsspanning van de driver mag van 20 tot 80V
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie