uitvallen driver.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door hainjedaf »

@DaBit het ging me er meer om, om vettigheid en vuil buiten de elektronica te houden. Ik kom toch regelmatig de waarschuwing tegen dat vet/vuil/metaalsplinters en elektronica geen optimale combi is.

Dus denk ik op een dergelijke manier het klimaat in de elektronicakast schoon te houden.
Niet zo zeer om mega super koelinstallatie bouwen.

EDIT: maar idd dit staat niet op plan A omdat het de zaken behoorlijk complex maakt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door audiomanics »

janplastiek schreef: na een reset zie je toch altijd dat de tekst na een herstart niet zuiver uit gelijnd is met de eerdere tekst
Hoe home jij dan?? Knap als je machine normaal een zuiverheid heeft van, pak 'm beet 1/20mm en ze zien de herhalingnauwkeurigheid van 0,02mm van proxy's terug in het werkstuk..
Mijn machine is leuk, maar zeker niet de beste, maar als ik een gaatje van 0,25 mm frees zet ik 'm na een reset er precies weer in.. Zelfs na het wisselen van het freesje.. (pas nog gedaan, zodoende dat ik het weet)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

audiomanics schreef:Hoe home jij dan? Kees
als de machine opstart vraagt die om te homen, en loopt dan zijn home cyclus af.
ik leg een plaat met overmaat op de machine en laat hem starten, zolang ik de noodstop niet aanraak en de vacuümtafel op laat kan ik een werk vlot op de zelfde plaats herstarten, nadat de vacuum af geweest is of na een noodstop resetten geeft een kleine verplaatsing, deze plaatjes worden door een Cognex camera gedetecteerd en automatisch worden de producten die in het plaatje geplaatst zijn getest met de test die op het plaatje vermeld staat, is de tekst op het plaatje niet zoals de referentie tekst die in de computer opgeslagen zit, is het uitval, het graveren moet daarom ook met een floating head gebeuren om de diepte van de tekst overal even diep te hebben in het plaatje,
prijs van trespa materiaal weegt hier niet zo op tov het afgeleverde werk (per plaatje gerekend ;-) )
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door audiomanics »

Het euvel zit 'm dus bij de vacuumtafel, die dan kennelijk ook zijn onderdruk verliest als de noodstop bediend wordt... Moet een vacuumtafel dan wel ook op de noodstop, denk ik dan..

Maar ik bedoel eigenlijk of je proximity-sensoren of microswitches gebruikt bij het homen.. Daar zit nogal een verschil in voor wat betreft de herhalingsnauwkeurigheid.. Vandaar... maar dat is hier dus niet echt aan de orde..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

de machine homed dmv proximity-sensoren, deze zijn van Turk, kan niet zeggen de welke, moet even gaan kijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: uitvallen driver.

Bericht door keesfrees »

prijs van "trespa"(-achtigen) is idd van ondergeschikt belang bij dit soort bewerkingen
wbt herstartproblemen :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=11291&start=154
onderaan die pagina

en als je een flink eind van home-schakelaars zit dan gaan uitzettingen door temperatuur verschillen best meespelen bij dit soort fijn werk
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

de Rittal ventilator is geplaatst.
om dat de kast al redelijk vol zat heb ik de ventilator in de deur recht voor de drivers geplaatst en het uitgaande blaasrooster achter de bevestigingsplaat (waar alles op geschroefd is in de kast) gezet. deze plaat heb ik extra naar voor moeten plaatsen omdat de rand die naar binnen gaat (met het klik systeem) vlak tegen de plaat kwam, nu voel je de lucht er goed uit stromen, en nu op hoop van zegen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

mijn Colinbus ligt er uit, de driver die ooit al eens foert zei door de warmte is er mee gestopt :x

deze KINCO 2m880n is blijkbaar niet meer in de handel, wel 2de hands op Ebay bvb.

in Duitsland zit er een firma die ze ook 2de hands verkoopt
https://maschinenprofi-24.de/Kinco-step ... -2-M-880-N
Ik heb me er aangemeld maar daar kan ik België niet als leveringsland aanvinken.
iemand een hint?
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: uitvallen driver.

Bericht door benkr »

Op Ebay vind je naast Chinese leveranciers ook enkele Duitse firma's, de prijs valt wel mee, maar de verzendkosten en wel stevig, loopt dan wel via DHL, dat betekent wel weer heel snelle levering.

https://www.ebay.de/itm/154185656416?ha ... R87V_ZavYQ
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: uitvallen driver.

Bericht door André-R »

janplastiek schreef: 03 jan 2023 21:40 mijn Colinbus ligt er uit, de driver die ooit al eens foert zei door de warmte is er mee gestopt :x

deze KINCO 2m880n is blijkbaar niet meer in de handel, wel 2de hands op Ebay bvb.

in Duitsland zit er een firma die ze ook 2de hands verkoopt
https://maschinenprofi-24.de/Kinco-step ... -2-M-880-N
Ik heb me er aangemeld maar daar kan ik België niet als leveringsland aanvinken.
iemand een hint?
Ik heb het geluk wat vrienden in Duitsland te hebben, daar wordt t naartoe gestuurd en ik haal t op of zij sturen t door ...niet toevallig iemand die dat voor je kan doen ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

is dezelfde leverancier die ik in de link heb staan.

ik wacht nog even af, ik heb de man die het faillissement van Franklin industries (Colinbus) opgekocht heeft een mail gestuurd om te vragen wat hij nog heeft liggen, dan is het maar een 40km van mij vandaan.
Breek de dag, frees een lijntje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: uitvallen driver.

Bericht door hfjbuis »

janplastiek schreef: 03 jan 2023 21:40 mijn Colinbus ligt er uit, de driver die ooit al eens foert zei door de warmte is er mee gestopt :x

deze KINCO 2m880n is blijkbaar niet meer in de handel, wel 2de hands op Ebay bvb.

in Duitsland zit er een firma die ze ook 2de hands verkoopt
https://maschinenprofi-24.de/Kinco-step ... -2-M-880-N
Ik heb me er aangemeld maar daar kan ik België niet als leveringsland aanvinken.
iemand een hint?
Kun je niet, net zoals in Nederland, een afhaallocatie opgeven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: uitvallen driver.

Bericht door janplastiek »

kan ik deze niet(hopelijk simpel) door een bvb Leadshine of een Gecko driver vervangen?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitvallen driver.

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef: 04 jan 2023 08:38 kan ik deze niet(hopelijk simpel) door een bvb Leadshine of een Gecko driver vervangen?

Ziet eruit alsof dat geen probleem moet zijn. Vertel ons welke voedingsspanning die drive krijgt, en bij voorkeur ook wat de instelling van de stroom en microsteps is, en wij kunnen je wel een alternatief aanraden.

Wil je echt netjes doen dan vervang je trouwens alle drives door identieke andere types. Verschillende merken en types drives reageren net een tikje anders en bij een CNC-frees wil je graag dat het allemaal netjes synchroon loopt.
Ik schat de kans op problemen als je er maar eentje vervangt niet zo gek hoog in, maar aan de andere kant is het een productiemachine ipv een hobbymachine en kost alle drives ineens vervangen minder dan de technieker een keer extra laten komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie