Onze CNC Machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Zitz
Contacteer:

Onze CNC Machine

Bericht door Zitz »

Nou,

Ik (Kevin) ben dus samen met een kennis (Andre) op het idee gekomen om een CNC frees te gaan maken, Andre wil hoofdzakelijk grote reclame-teksten, naamplaatjes ed gaan frezen. Ik wil hoofdzakelijk printplaten en modelbouw onderdelen frezen, natuurlijk komt er nog veel meer als je het ding één maal staan hebt.

Maargoed, na een avond brainstormen kwamen we dus op een werkbereik van: Min 1000 x 500 x 300 mm
Dit is hoofdzakelijk gokozen voor de grote teksten te kunnen maken.

Maar we kijken wel wat het precies word tijdens de bouw :P

We hebben van de week twee lineare geleiders gehaald (Ondersteunde As) + toebehoren en 2 stalen kokers (60 x 60 x 4).

Heb hiervan volgende in elkaar geknutseld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit word de basis van de machine. We gaan langzaam bouwen, hij hoeft niet binnen 2 weken klaar te zijn.

Gr Kevin
Damocles
Contacteer:

Re: Onze CNC Machine

Bericht door Damocles »

Veel is er natuurlijk nog niet aan te zien. Maar wat er te zien is ziet er wel netjes uit. Ik hou je in de gaten ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah!!.. eindelijk eens iemand die met dit type geleidingen gaat bouwen.. ik ben benieuwd..
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

Ja, de geleidingen zijn niet verkeerd. alleen na goed meten waren de voorgeboorde gaten alles behalve recht. Somigen hadden een afwijking van bijna 2 mm, daarom heb ik maar even nieuwe geboord, die wel recht zitten.

Maar verder zijn de geleidingen prima in orde.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hi Kevin en Andre,
Het eerste stuk ziet er in ieder geval al profi uit.
Toch even een paar kanttekeningen van mijn kant:
Jullie toepassingsbieden liggen zo ongeveer tegenover elkaar:
Voor het frezen van reclameborden wordt vaak spul als Sintra gebruikt. Om hier een beetje knap door heen te gaan moet je heel hard voeren. Bij machines die daarvoor gemaakt zijn zie je bijna altijd een tandheugel-overbrenging met een hele dikke stappenmotor. Een resolutie van 1/40mm is ongeveer het maximum
Schroefspindels kun je wel snel krijgen, maar daarvoor komen de synchro-motoren met optische encoders om de hoek kijken.
Voor jouw toepassingen zijn de langzame schroefspindels prima.. Veel harder zo'n 30mm/sec zul je niet halen.
Voor zover ik kan zien wordt de toepassing hoofdzakelijk plaatwerk. Een Z van 300mm is erg veel. De hele constructie wordt daar ook minder stijf van. Stel dat het dikste materiaal 50mm is en je een frees van 50mm lengte kan krijgen die over het materiaal heen gevoerd moet kunnen worden, dan heb je aan 120mm Z meer dan voldoende. De hele z-constructie kan daardoor korter en een stuk stijver worden.. Bij de wat grotere tafels zie je ook vaak maar net 100mm onder de brug vrij.. (ik neem voor het gemak maar aan dat het hier een portaalfrees gaat worden)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

Hoi kees,

Bedankt voor de reactie, het word inderdaad een portaalfrees, maar andre heeft materiaal van 120 mm dik (dit is het maximum wat de frees aan zou moeten kunnen, de Z-as inkorten (of opnieuw bouwen) kan nog altijd ;)

Tja, over die voersnelheden hebben we niet over nagedacht, ikzelf ben electronicus en andre maakt neon-verlichting. Van voersnelheden hebben we beiden niet echt veel verstand.

Maar ik denk dat we het maar eens in elkaar gaan knutselen en zien wat het word.

Gr Kevin
Laatst gewijzigd door Zitz op 18 aug 2008 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zitz schreef:Maar ik denk dat we het maar eens in elkaar gaan knutselen en zien wat het wordt.
Dat kan ik je zo wel vertellen: Een rete leuk machientje, waar je nog een hoop lol aan gaat beleven, als is het alleen al om het bouwen en de kennis die je tijdens dit bouwen gaat krijgen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:Ah!!.. eindelijk eens iemand die met dit type geleidingen gaat bouwen.. ik ben benieuwd..

die heb ik ook nog twee liggen, 1.80m lang, rond 25mm.

Die wil ik ooit nog gaan gebruiken voor een portaalfrees, die dan materiaal aan moet gaan kunnen van 150 x 100cm.

Maarjah, eerst moet mn eerste machine nog af, en daarna wil ik nog een lasersnijmachine bouwen, dat is toch ook wel echt mannenspeelgoed! :mrgreen:
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

audiomanics schreef:
Zitz schreef:Maar ik denk dat we het maar eens in elkaar gaan knutselen en zien wat het wordt.
Dat kan ik je zo wel vertellen: Een rete leuk machientje, waar je nog een hoop lol aan gaat beleven, als is het alleen al om het bouwen en de kennis die je tijdens dit bouwen gaat krijgen..

Kees
Ja, dat geloof ik je meteen :P het bouwen zal zeker leuk worden, zullen ook tegenslagen komen, maar we zijn er samen aan begonnen. Ook voor de reden als één iemand het niet meer echt ziet zitten, dat de ander hem weer kan motiveren :lol:
skillalot schreef:
Arie Kabaalstra schreef:Ah!!.. eindelijk eens iemand die met dit type geleidingen gaat bouwen.. ik ben benieuwd..

die heb ik ook nog twee liggen, 1.80m lang, rond 25mm.

Die wil ik ooit nog gaan gebruiken voor een portaalfrees, die dan materiaal aan moet gaan kunnen van 150 x 100cm.

Maarjah, eerst moet mn eerste machine nog af, en daarna wil ik nog een lasersnijmachine bouwen, dat is toch ook wel echt mannenspeelgoed! :mrgreen:
Die wat wij gebruiken zijn 1.30m lang, rond 20 mm.

Gr Kevin
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

Zo, pc is ook klaar, net klaar met windows instaleren en updaten. Dit is het geworden:

Dual Core 2,4 GHz processor
2 GB dual channel geheugen
120 GB Harde Schijf
GeForce 6150SE Onboard

T ding loopt als een tiet :D denk dat we hier voorlopig mee vooruit kunnen.

Welke software heb ik nu nodig?

- Mach3 voor het aansturen van de machine.
- ???

Kan mach 3 een vector bestand importeren (autocad od.)?

Gr Kevin
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Kijk ook eens naar Cambam, vanalles over te lezen op het forum. http://www.brusselsprout.org/CAMBAM/
Ik denk wel dat mach 3 en cambam DWG files kunnen importeren. Maar daar ken k zelf niks van ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Mach.. ach... :lol: .. ik ben er geen liefhebber van.. 't werkt, maar het standaard scherm staat dermate vol met knoppen dat ik er ondanks 11 jaar CNC ervaring geen wijs uit kan worden.. ( ik weet alleen niet zeker of dat wat over mij zegt, of over Mach.... :roll: )

USBCNC is in mijn ogen een betere keuze, minder knoppen op je scherm, en daardoor meer ruimte voor de grafische weergave, tevens de mogelijkheid om veel voorkomende stukjes G-code in een Macrofile op te slaan, en naar behoeven aan te roepen vanuit je programma..

CamBam is een bijzonder krachtig Cam programma, 't is in mijn ogen glashelder qua structuur, en er staat een uitgebreide Tutorial hier op de Site..
DWG's worden niet ondersteund, DXF's wel, alle Cam pakketten kunnen DXF's lezen, en alle CAD pakketten kunnen DXF's maken..
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

Ok, dan is mijn keuze al gemaakt: CamBam

USBCNC komt nog de extra hardware bij kijken, zijn ook weer 300 euro extra.

Denk dat we eerst eens even met gratis dingen gaan proberen, en als het nodig blijkt te zijn dat we dan maar overstappen naar USBCNC.

Gr Kevin
Arie Kabaalstra
Contacteer:

als je met gratis software aan de slag wilt, neem dan een PC die op DOS kan draaien, en ga aan de slag met Zeus CNC..

nadeel van gratis ware is dat het beperkt is in het aantal regels wat je kunt verwerken, en als je met CamBam een programmaatje maakt, dan ben je daar zo overheen..
Plaats reactie